Foto van de week archief 2010 |
|
Betonningsvaartuig De Dijle
In juli 2009 kwamen wij het betonningsvaartuig de Dijle tegen op de Schelde bij Antwerpen. Dit betonningsvaartuig is onderdeel van de Vlaamse Vloot en wordt beheerd door de afdeling Vloot (AV). Het schip wordt gebruikt om de betonning op de Wester en Zeeschelde te onderhouden. De veilige vaarroutes, obstructies en ondiepten worden door de AV gemarkeerd doormiddel van 273 boeien of tonnen. Betonningsvaartuig De Dijle uit Antwerpen gebouwd-1969 Lengte-40,5m Diepgang-2,5m Aantal bemanningsleden 5
|
Het Delwaidedok in Antwerpen
Het Delwaidedok in de Antwerpse haven aan het Kanaaldok B2. Het dok is met de Schelde verbonden via de Berendrecht- en de Zandvlietsluis. Het dok werd gebouwd tussen 1974 en 1981 en is genoemd naar Leo Delwaide (1897-1978) die onder meer oorlogsburgemeester van Antwerpen en nadien havenschepen was. Het dok is 2200 m lang en 300 m breed aan de landzijde en 350 aan de kanaalzijde. Ze is 12,50 meter diep. De kaailengte van het Delwaidedok bedraagt aan beide zijden circa 2 kilometer (4,7 km kaailengte in totaal). De noordelijke kaai bestaat uit een steenkoolterminal en een containerterminal van DP World, terwijl de zuidelijke kaai sinds medio 2004 volledig in handen is van een 50/50 joint venture van PSA-HNN en MSC. Deze containerterminal, de MSC Home Terminal, behoort door zijn kaailengte tot één der grootste containerterminals ter wereld. Het Delwaidedok is praktisch uitsluitend voor containervervoer.
|
Long aan de Somme
In 2005 stranden we door een stuwbreuk bij Long aan de Somme. Door het slechte weer was er een stuw gebroken en konden we niet naar Sint Vallerey varen. Een prachtige vaartocht naar de Somme in Frankrijk. Lees het verslag van 2005.
Foto's gemaakt op 4/7/2005
|
Patrouilleboot van de kustwacht de "Zeearend"
Bruto tonnage 245 Ton
Bouwjaar 2002
Lengte 42,8 meter
Breedte 7,15 meter
Diepte 3,77 meter
IMO nummer 9226852
|
Zeearend |
De handhavingstaken zijn:
De algemene politietaak.
De douanetaak.
Controle op de visserij.
Controle op het milieu.
Controle op het scheepvaartverkeer.
Controle op de uitrusting van schepen.
Controle op de olie- en gaswinning op zee. Op het Nederlands deel van de Noordzee staan wel125 boorplatformen en tegenwoordig ook windmolenparken. Platformen moeten er voor zorgen dat er geen olie in zee komt. Scheepvaart mag niet te dichtbij de platformen en windmolenparken komen.
Grensbewaking. (Deze taak wordt uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee)
|
Schepen die gebruikt worden voor het opspuiten van 2e Maasvlakte
|
|
Sleephopperzuiger Volvox Terranova
|
|
|
|
|
|
Gebouwd bij IHC Holland NV., Kinderdijk, bouwnummer 1214
Van: Sleephopperzuigers Volvox Terranova B.V., Rotterdam.
Beheer: Van Oord B.V., Rotterdam
Brt: 19994, l x b x h = 164.10 - 29.00 - 12.80 mtr.
|
Foto's gemaakt door A.Leewis
|
|
Sleephopperzuiger de Oranje
IMO-nummer: 9263904
Land: Cyprus
MMSI-nummer: 210381000
Lengte: 156.0m
Breedte: 28.0m
Brutotonnage 18.091 ton
Bouwjaar: 2004
Werf: MERWEDE SHIPYARD Hardinxveld Giessendam - NEDERLAND
MANAGER / EIGENAAR WESTMINSTER DREDGING Fareham - U.K.
|
Hopperzuiger de Cristobal Colon |
Jan De Nul Group één van de grootste spelers in de baggersector. Het bedrijf bezit de grootste sleephopperzuiger: de Cristobal Col0n met een draagvermogen van 78000 ton.
De capaciteit van deze Megazuiger is 46000 m3, wat overeenkomt met 2500 volgeladen vrachtwagens, goed voor een rij van 60 kilometer. Het geinstalleerd diesel vermogen bedraagt 41.500 kW. Met een deadweight capaciteit van 78000 ton en een maximale baggerdiepte van 155 meter, is de "Cristobal Colon" absoluut de grootste in haar soort.
Het schip is gebouwd op de "La Naval" Shipyard in Sestao in Spanje. Veel equipment en systemen zijn door Nederlandse en Belgische bedrijven toegeleverd. De "Cristobal Colon" heeft een lengte van 223 meter en een breedte van 41 meter. De diepgang van het schip op baggermerk is ruim 15 meter.
|
De Valerie
Dit voor mij speciaal werkscheepje passeerde ons op de DordtseKil. Volgens het bordje voorop 18m lang 4,30m Breed en weegt 40Ton.
november 2010
Hellingbaan w.s.v. blijdorp.
Na het uit de hellingbaan lopen van de hellingwagen, is de helling boven water gehaald.
|