Home Jabsco 6420
Afdrukken E-mailadres
 

Jabsco model 6420-200 waterpomp

 

 
   

Buitenboordwaterpomp van Jabsco die ik nu gebruik op mijn DAF 575 motor.

De Jabsco buitenboordwaterpomp heeft een bronzen pomphuis.
In het pomphuis draait een uit kunstof vervaardigde impeller, waarvan de flexibele schoepen tengevolge van hun gedwongen vervorming het water aanzuigen en onder druk verder persen. De afdichting van het pomphuis wordt verzorgd door een keerring. Eventueel toch nog uit het pomphuis weglekkend water wordt door een op de as aangebrachte slingerplaat verhinderd in het lagerhuis binnen te dringen.

 
  Pomphuis:
Impeller:
Pomp as:
afdichting:
Slijtplaat:
Lager:
Aansluiting:
Gewicht:
Brons.
Jabsco neopreen.
RVS.
Keerring.
Vervangbaar.
Gesloten lager.
1" BSP.
Ongeveer 3Kg.


Jabsco Buitenboordwaterpomp

Nr. Onderdeel Bestelnummer   Nr. Onderdeel Bestelnummer  
1 Deksel 6420-205 6425-205   11 Kogellager SP2600-06  
2 Pakking 6420-205 2432   12 Springring SP1701-185  
3 Impeller 920   13 Springring SP1700-247  
4 Deksel schroeven SP1003-09   15 Keerring SP2700-47 SP2701-21
5 Geleideplaat schroef SP1003-09   16 As met afstandsbus 6718-21  
6 Geleideplaat 6420-205 2431   17 Keerring SP2700-06  
7 Pomphuis 6424-200   18 O-ring SP2000-21  
8 Slingerplaat 3180   19 Slijtplaat 4156  
9 Kogellager keerring SP2700-48   20 Keerring ring 3166  
 


Onderdelen te koop bij Schulteco  pompen import Oosterinslag 9 Hoevelaken Tel. 0332534030



De pomp behoeft geen ander onderhoud dan een regelmatig uitgevoerde algehele controle. Zelf haal ik elke winter de impeller uit de pomp. Ik zet de impeller in de zuurvrije vaseline en zet hem pas terug in het voorjaar als ik de motor weer ga gebruiken. Ook doe ik dan een beetje zuurvrije vaseline aan de kering die de pomp afdicht. Let bij het monteren van de impeller op, dat het gesloten rubber ringetje aan de buitenkant van de impeller wordt gemonteerd. Zelf heb ik gehad dat ik deze ring vergeten was en dat de pomp ging lekken. De pakking van de deksel smeer ik ook in met zuurvrije vaseline en plak hem dan op de deksel zodat hij niet krimpt. Ik kan hem op deze manier wel vier jaar gebruiken. Ook de binnenkant van de pomp vet ik licht in met vaseline. Het kan ook geen kwaad om de V-snaar te ontspannen zodat er niet de hele winter een constante druk op de as van de pomp staat. De V-snaar regelmatig controleren is geen overbodige luxe.
De pomp mag niet langer dan een halve minuut droog draaien. Tegenwoordig zijn er impellers te koop waarvan men beweert dat ze wel droog kunnen draaien.
De deksel gaat bij mij na een jaar of zes ondanks de originele pakking  een behoorlijke groef vertonen op de plaats waar de impeller er tegen aan drukt. Ik draai de deksel dan om en gebruik dan weer zes jaar de buitenkant.

Ik heb een halve kam in de pomp gemonteerd. Pomp 6420-205. Eerst gebruikte ik een volledige kam, maar de druk in het systeem was veel te hoog en bij volaan draaien gingen de pompleidingen trillen. Waarschijnlijk kwam dit door de doorlaat van de koelers. Tevens versleet ik elk jaar een impeller die dan haarscheuren begon te vertonen. Met de halve kam blijft de motor ook bij volaan draaien onder de 85graden. Het filter voor de pomp is wel erg belangrijk. Ik heb met verschillende doorlaten geëxperimenteerd, maar tegenwoordig gebruik ik een vrij grof filter. Alleen als ik in de kanalen van Frankrijk vaar en ze hebben net de kanten gemaaid, moet ik wel eens het filter reinigen. We hebben wel eens meegemaakt dat er een riet stronk in de aanvoerpijp van de pomp was geschoten. Het is dan belangrijk dat je vanuit de boot de aanzuigpijp makkelijk kan doorsteken.

Na een aantal jaren slijt de keerring een groef in de as. Eigenlijk moet dan de as vervangen worden, maar je kan ook doormiddel van ringen de nieuwe keerring verplaatsen en de oude as gebruiken.

click to enlarge Zelf heb ik op de pomp een koppeling geplaatst en voor de pomp een extra lager gemonteerd met koppeling en riemschijf. De pomp staat in een bakje met een aansluiting om het water op te kunnen vangen.
Op de DAF575 pagina's staan meer foto's.


UIT ELKAAR NEMEN VAN DE POMP

  • Verwijder het deksel en de pakking van het pomphuis.
  • Trek de impeller uit het huis met behulp van een waterpomptang of door de impeller met twee afgeronde metalen of houten staven uit het huis te drukken. Let wel op dat het bronzen pomphuis niet beschadigt door de metalen staven. De deksel komt dan niet meer vlak op het pomphuis.
  • Neem de geleideplaat uit het pomphuis door schroef (5) los te draaien.
  • Verwijder zorgvuldig alle resten van vloeibare pakking op plaat, pomphuis en schroef.
  • Verwijder de slijtplaat (019).
  • Demonteer de keerring (17) en O-ring (18). Gaat het beste met eenstalen haakje. Zelf heb ik in een ijzerzaagje van een decoupeerzaagmachine een haak geslepen en dit zaagje in een handvat van een vijl gemonteerd.
  • Verwijder keerring (15) door een schroevendraaier tussen het pomphuis en keerring te steken.
  • Verwijder springring (12).
  • Druk op de as aan de impeller zijde om de pomp as met lager uit het pomphuis te krijgen. Verwarm het pomphuis om het lager er makkelijk uit te krijgen. Let op dat het lager wel met de as meekomt, omdat anders een spanstift tussen de bronzen bus en de as kapot gaat.
  • Verwijder springring nr.13 van de pomp as.
  • Demonteer het lager van de as door deze er uit te drukken. De as bestaat uit twee delen, een bronzen bus met een rvs as. Let op dat de bronzen bus niet van de as wordt gedrukt tijdens het demonteren van het lager.
  • Haal voorzichtig zonder het huis te beschadigen keerring (9) uit het huis op de manier zoals bij keerring (15)

 


 

IN ELKAAR ZETTEN VAN DE POMP

  • Smeer de binnenste keerring (9) met vet in en pers hem in het lagerhuis met de spiraalveer naar de impeller.
  • Pers het kogellager op de bronzen bus door deze bus te ondersteunen.
  • Monteer springring (13) op de as.
  • Positioneer de slingerplaat (8) in het pomphuis en steek de impeller zijde van de as door het pomphuis en tevens door de slingerplaat totdat het lager tegen het pomphuis komt.
  • Druk het lager in het pomphuis, door tegen de buitenring van het lager te drukken. Door het huis iets te verwarmen gaat het lager er makkelijker in.
  • Plaats de springring (12) voor het lager in de groef van het pomphuis.
  • Monteer de buitenste keerring (15) door de buitenzijde in te vetten en met de spiraalveer van de impeller af.
  • Plaats de tussenring (20) in de keerring uitsparing van het pomphuis.
  • Monteer de O-ring in de keerring uitsparing van het pomphuis.
  • Plaats de keerring (17) door hem iets in te vetten met de vlakke kant tegen de tussenring (20). Beschadigt de keerring niet.
  • Monteer de slijtplaat (19) Let op, dat de uitsparing in de plaat rondom het pennetje in het pomphuis komt te liggen.
  • Smeer de geleideplaat en zijn bevestigingsschroef spaarzaam met vloeibare pakking in en monteer de plaat in het pomphuis.
  • Smeer de binnenomtrek van het pomphuis spaarzaam in met vet. Monteer de impeller al draaiende in het pomphuis, totdat zijn langsgroeven corresponderen met die van de as. Druk vervolgens de impeller verder op de as. Plaats de rubber ring in de impeller.
  • Monteer de pakking en de deksel. Gebruik een pakking van de originele dikte. Een te dikke pakking vermindert de pomp capaciteit, terwijl een te dunne pakking de impeller doet aanlopen tegen het deksel.



* Voor continue gebruik mag bij de 7420-200 pomp, de druk niet boven de 2,1Kg /cm² komen.

* Laat de pomp niet langer dan 30seconden droogdraaien.


Dit is een waaier die te lang droog heeft gelopen.



Type inpeller voor de 6420-200 Jabsco pump    SERVICE PARTS


 

Jabsco impeller 17937-0001P neoprene
10 schoepen
65mm diameter (2 9/16 inch)
breedte 51mm  (2 inch)
As diameter 16mm (5/8 inch)



Jabsco impeller 920-0001
 

As diameter 5/8 (16mm) ----Neoprene ---- 920-0001---- 8schoepen ---- Impeller diameter 2 9/16 (65mm) ---- breedte 2" (51mm)



Johnson SPX impeller:


Impeller article number 09-1028B
  • Neoprene (for cooling)

  • replaces Jabsco 17937-0001 Europe & USA

Allpa Marine Equipment
Kerkenbos 10-15
P.O. Box 6630
NL-6503 GC NIJMEGEN
Tel.         024 377 7773          024 377 7773
Fax +31 (0)24 377 7770

Contact: Verkoop (sales department)
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
http://www.allpa.nl

 


Informatie

Jabsco ITT Depco Onderdelen van Jabsco PDF
 

 
6400-200
PDF