De Molecuul een 10meter Altena had een roer waar slecht mee te manoeuvreren was. Ik heb daarom in 1995 een nieuw roer gemaakt en gebruik gemaakt van de formules die ik in een artikel over de stuurinrichting in het maandblad MOTORBOOT had gelezen. Deze stukjes in het blad MOTORBOOT waren geschreven door Kasper van Zuilekom.
Voorbeeld roer berekenen van motorjacht Molecuul: A = 4 x √ [ {8 : (0,1 x 9,07)³ } : { 1400 x (3,89 : √ 9,81 x 9,07 )}]
De boot stuurt nu prima en ik kan de boot bijna om zijn as draaien. Ook achteruit varen is enorm verbeterd. Ik gebruik de Vetus hydraulische besturing MT75. Deze kan een kracht leveren van 75Kgm. Deze installatie bestaat uit een dubbele stuurpomp (binnen + buiten) die met een stuurwiel worden aangedreven. Deze stuurpompen pompen olie via koperen leidingen in een stuurcilinder. Deze olie mag niet schuimen en vloeibaar blijven bij temperatuur verschillen. Bij de cilinder zit een verdeel schuif die ook als terugslagklep fungeert.Gebruikte olie Vetus H-32. Voor een praktische benadering van het maximale roer moment heb je de volgende gegevens nodig: De kracht van mijn stuurinstallatie is dus ruim voldoende. Probleem stuurinrichting. Vetus stuurblok Al tweemaal heb ik bij een ander schip meegemaakt dat zo'n stuurblok blokkeerde omdat er een veer gebroken was. Ik las in het maandblad Motorboot ook al over zo'n probleem. Eigenlijk een gevaarlijke situatie want alle twee de keren dat ik het meemaakte was er niet meer te sturen. Bij het uit elkaar halen van het stuurblok bleek inderdaad dat er een veer gebroken was. De veer zomaar vervangen is ook niet zo'n goed idee, want nadat we het stuurblok gedemonteerd hadden, hebben we het blok uitgespoeld in terpentine en toen bleek er een heel klein stukje veer nog ergens in de zitting van de schuif te zitten. Zo'n klein stukje veer van één mm is genoeg om de schuif te blokkeren. Dus mijn advies is als er een veer breekt in zo'n stuurblok altijd het stuurblok demonteren en goed uitspoelen in een oplosmiddel. |
Besturing
De boegschroef in de Molecuul is zelfgemaakt.
De motor die ik gebruikt heb is een MM / RQL 1800WATT / 24VOLT / 2000T/min. De schroef heeft mijn vader gemaakt van staal. Het is een drieblads schroef. De bladen zijn onder 45° op een naaf gelast. Ik zal later een foto van de schroef maken en er bij zetten.
Omdat ik hem niet op het achterdek kan horen draaien, vergat ik hem wel eens uit te zetten. Ik kan de boegschroef namelijk met een drukknop bedienen en met een schakelaar. Als ik zelf achter vast moet maken laat ik de boegschroef draaien zodat de kop tegen de sluismuur gedrukt blijft tot het schip goed vast ligt. Het resultaat was na een uur draaien dat de v-snaar volledig versleten was. Tegenwoordig heb ik een zoemer in de stuurhut die een signaal geeft als hij draait.
|
Schema (De 24volt is er alleen als de schakelaar bediend wordt)
Aansluiting 50 wordt gebruikt om bij ingeschakelde boegschroef 24Volt voor de relaissturing van de boegschroef te hebben. Reacties op het artikel. Hallo Jan, Ik ben sinds enkele dagen aan het klussen bij een maat die een 12 Volt boordnet heeft en een 24 Volt boegschroef. Omdat hij problemen heeft met de serie-parallelschakeling ben ik op zoek gegaan naar info en kwam daarbij op jouw site met de duidelijke beschrijving van het relais en de zeer bruikbare tips. http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=6652&KW=Serie |