Dagverslagen 2005

 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Zaterdag 2/7 regent het weer als we opstaan. Om 09:30 komt er bij de boot een wagen met sluiswachters aanrijden, om te vragen hoe laat we willen vertrekken. Er wordt een afspraak voor 14:00uur gemaakt. Het weer is beter geworden en het regent gelukkig niet meer. We gaan Corbie in om boodschappen te doen. Er zit een grote supermarkt in dit stadje die ook leuke spullen verkoopt. Er wordt weer van alles gekocht. Terug op de boot eten we vers stokbrood en om 14:08 gaat de sluis open.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge Sluis in Corbie (watertanken)
Er is een huurboot uit Cappy bij ons komen liggen, die ook de sluis in moet. Aan boord van deze boot zitten twee stellen, die wat later blijkt een film over de Somme aan het maken zijn voor de Duitse televisie.  Het zijn geen prettige mensen en zeker geen watersporters. In de sluis  vragen we om drinkwater, omdat op de kaart staat dat er in deze sluis water is te krijgen. Er blijkt een kraan in de grond te zitten die we kunnen gebruiken. Zowel de Cojo als de Molecuul wordt volgetankt. De sluizen verlopen goed en het blijft hier mooi varen.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Richting Amiens   Hortillonages Amiens  

AMIENS

De Hortillonnages van Amiens zijn een soort drijvende tuinen. De groenteteelt is verspreid over zo'n 300 hectare kleine eilandjes en wordt doorkruist door 55 kilometer lange kanalen. De oude moerassen werden eerst uitgebaat voor het turf, nu voor de tuinbouw. Het is mogelijk met een bootje langs deze drijvende tuinen te varen.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Horritage     De kathedraal van Amiens  
In de buurt van Amiens zijn veel volkstuinen met prachtige bloemen. Deze tuinen zijn met prachtige en allemaal verschillende soorten bruggen met elkaar verbonden.  We passeren een rondvaartboot en een platbodem, maar ander boten of jachten komen we niet tegen. Amiens invaren is een mooi gezicht, de grote kathedraal is in de verte al te zien. Je kan met onze boten niet van het kanaal af, maar met een klein bootje zou je hier tussen de eilandjes kunnen varen. In Amiens is een aanlegplaats aan een grote parkeerplaats. De wanden zijn erg hoog en de parkeerplaats erg druk. We besluiten iets verdrop achter een fabriekspand te gaan liggen. Ik ga met Joop de omgeving verkennen en we kijken of we een betere ligplaats kunnen vinden. We lopen naar de volgende sluis en besluiten om hierheen te varen omdat je hier beter ligt. We verplaatsen de boten.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Voor sluis Amiens   We liggen voor het communicatie centrum van de Somme
De barbecue en patatpan worden op de kant gezet en weer is het lekker smullen. Na de koffie om 21:30 loop ik met Joop naar het centrum. We zien dat het bij de kathedraal erg druk is. De kathedraal wordt als het donker is, met laserstralen verlicht. We wachten en later blijkt dat het de moeite waard was. Men heeft drie projectors voor de kathedraal gezet die alle gebeeldhouwde figuren gedetailleerd in kleur verlichten. Tijdens het verlichten wordt er het een en ander in het Frans verteld. We zullen zeker met de vrouwen terug gaan om ze dit te laten zien.
 

De kathedraal Notre Dame in Amiens is de grootste kathedraal van Frankrijk. Het gebouw is door UNESCO uitgeroepen tot wereldmonument. Het is een van de belangrijkste voortbrengselen van de Franse Gotische kerkbouw. De kathedraal dateert voor een deel uit de 13e eeuw, de eeuwen erna zijn de torens gebouwd. De kathedraal werd in de 19de eeuw gerestaureerd.Het beeldhouwwerk in het middenportaal van de hoofdingang omvat o.a. een Laatste oordeel met de beroemde Beau Dieu d'Amiens. Befaamd is ook de Vierge Dorée in het zuidportaal van het transept.Begin jaren 90 is begonnen met de restauratie van de voorgevels.Toen ontdekte men overblijfselen van kleuren op de beelden in het voorportaal. Door nader onderzoek is men ervan overtuigd geraakt dat alle beelden ooit gekleurd waren. Om dat weer terug te brengen wordt 's zomers elke avond een lasershow gehouden die de portalen in de vermoedelijke kleuren terugbrengt.

 

 


Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Corbie 14 - 14:10 14:23
Daours 15 - 14:57 15:07
L. Brebiere 16 - 15:34 15:44

 

Motor Uren Molecuul: 2uur 9min
Reistijd: 2uur 31min
Aantal sluizen: 3
Van: Corbie naar Amiens
Urenteller: 3937:02

Terug naar vrijdag 1/7 HOME Verder naar zondag 3/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Vrijdag 1/7 komt er om 10:00uur een Frans jacht aanvaren. We maken snel los om met dit jacht door de brug te gaan. Maar helaas de brugwachter doet de brug weer dicht en wij moeten weer langs de kant. De brugwachter noteert eerst de namen van onze boten en we krijgen een map met kaarten en een boekje over de Somme.  De waterkaarten die we krijgen zijn makkelijk, alle sluizen en bruggen hebben een nummer zodat je kan melden door welke brug of sluis je wil. Er staan ook praktische dingen  in het boekje. Onderaan deze pagina zijn dit boekje en de kaarten in PDF formaat te downloaden of te bekijken. We varen door naar de volgende sluis.
click to enlarge  Varende op de Somme click to enlarge click to enlarge
      Busje van sluiswachters
Dit is een rare sluis met een damwand. De Fransman ligt al in de sluis te wachten, maar maakt niet vast. Hierdoor hebben wij wat verf schade. Joop valt op het dek doordat er een touw losschiet. Hij krijgt een bult op zijn hooft en heeft pijn in zijn heup. Het blijft erg ondiep en ik raak nog een paar keer iets met mijn schroef, dat is altijd weer schrikken. De diepte is ongeveer 1M20. één pand hoger is het kanaal wat dieper 1M80. De sluizen worden erg snel bediend en het personeel is erg vriendelijk. De sluiswachters rijden met een busje met ons mee. Bij het plaatsje Cappy leggen we aan bij het verhuur bedrijf  Loca boat van 11:32 tot 14:00uur.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Loca boat
Ligplaats Chappy
 
click to enlarge click to enlarge In Chappy click to enlarge
Boerderij in Chappy      
Er is een haven met een stuk of 10 jachten voor de verhuur. Er zijn volgens ons geen boten weg. Water kost hier 2euro50. Er wordt een boot schoongemaakt, dus ze verwachten een huurder. We bekijken het plaatsje en doen nog een paar boodschappen. Er zit een een kleine bakkerij die verschrikkelijk lekker gebak heeft. We maken telefonisch een afspraak om 14:00 verder te gaan. De brugwachter is precies om 14:00 bij de brug en we gaan in de stromende regen verder. Het is hier prachtig varen en om een vergelijk te maken moet je aan het Gat van de Kerksloot in de Biesbosch denken. Om17:15uur bereiken we het stadje Corbie.
click to enlarge click to enlarge   click to enlarge
Eerst een lekker wijntje na al die regen onderweg. Om acht uur gaan we in de stromende regen het stadje in om wat te eten. We stappen druipend van het water een restaurant c.q. café in en bestellen eerst wat te drinken. Als we iets te eten bestellen horen we dat ze gaan sluiten. Weer de stromende regen in. We vinden gelukkig nog een Piza Ria die open is.  Gelukkig kan je hier ook biefstuk eten. Laat naar de boot terug waar we nog wat drinken en bespreken wat de de volgende dag gaan doen.

 

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Frise 8 10:28 10:30 10:36
Frise 9   10:44 10:51
Cappy 10 14:05 14:07 14:13
Froissy 11   14:27 14:34
Mericourt 12   15:11 15:20
Sailly 13   16:05 16:15

Motor Uren Molecuul: 2uur 21min
Reistijd: 7uur 10min
Aantal sluizen: 6
Van: Feuilleres naar Corbie
Urenteller: 3934:53


 

Terug naar donderdag 30/6 HOME Verder naar zaterdag 2/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Woensdag 29/6 Weer met zon opgestaan. Het wordt vandaag zo'n 28graden. Om 09:44 gooien we los. We pakken de laatste sluis Pont Malin op de Escaut en zitten dan op het Canal de la Sensée. In sluis Pont Malin vraag ik om water en iemand van de VNF die op de sluis aan het werk is haalt een slang en we kunnen de tank volgooien.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Canal de Sensé        
Dit kanaal vind ik altijd weer mooi varen, er zijn diverse campings langs het water. Net achter sluis Pont Malin is een port de plaisance bij Estrun. Daar is een stuwmeertje (Bras de Paillencourt) met aan het einde een jachthaven en een plaisance steiger. Dit steiger ligt in een zijtak (Bassin rond) van het stuwmeer, waar ook een zeilschool is. We hebben deze steiger al drie keer eerder aangedaan. Maar vandaag is ons doel Canal du Nord. Om 12:00uur zijn we bij de eerste sluis van Canal du Nord. We moeten drie schutten wachten voordat we aan de beurt zijn. Ondertussen zijn er twee Engelse jachten bijgekomen.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Overgenomen uit de Gids voor de Pleziervaart van de VNF
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Voor eerste sluis canal du Nord    
Om 10:31 varen we sluis nr 1 De Palluel in. We schutten met vier jachten. Er zitten op vier plaatsen trappen in deze sluizen.  Wij liggen bakboord voorin wat niet zo'n goede plaats is. De stroom staat hier van de muur af en het is moeilijk de boot tegen de wand te houden. We werken met een haak die we steeds een paar treden lager zetten. Het is niet prettig schutten. Het water komt onder uit de sluis, waardoor er soms een behoorlijke stroming ontstaat. Ik kan de boot maar net vasthouden. Het waterverschil in de sluizen is zo'n 8 meter. We spreken de Engelsen aan en bespreken dat we met onze vier boten alle sluizen doen. Als je met twee boten ben, laten ze je soms liggen tot er een spits komt. Het water is hier namelijk erg schaars.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Sluis Palluel   Op Canal du Nord  
We doen nog vijf sluizen. Onderweg zien we nog wel een aantal goede aanlegplaatsen met bolders voor jachten. In het laatste stuk voor de tunnel komt ons een spits tegemoet die werkelijk volaan draait. Hij trekt zeker een golf van een meter en naast de spits staat weinig water. Ook op de Franse kanalen heb je dus gekken. Alles gaat gelukkig goed.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
        Hermies
 
click to enlarge
   Hermies

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Pont Malin 10:31 10:54 11:13
Palluet 1 12:44 13:55 14:15
Marquion 2 14:50 15:37 15:52
Sains les Marquion 3 16:07 16:23 16:33
Sains les Marquion 4 16:41 16:55 17:05
Moeuvres 5 17:13 17:17 17:29
Gr. L. Havrc 6 - 17:39 17:51
Gr. L. Havrc 7 - 18:05 18:19

 

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Hermies   Onweer voor de   tunnel Ruyaulcourt Ligplaats voor de tunnel
Om 18:05 leggen we voor de tunnel in het kanaal aan stuurboord aan. We liggen nog niet vast of er breekt een verschrikkelijk onweer los met slagregen. Nu blijkt dat je wel goed moet kijken waar je gaat liggen in het kanaal, want op sommige plekken spuit er een straal van twee meter uit de muur. Je kan je voorstellen wat er gebeurd als je voor zo'n uitlaat ligt. Na de bui komen de Engelsen langs en stellen zich voor als Barry en Pieter. Pieter heeft een Pedro kruiser en Barry een kanaalboot. Zij vertellen dat ze met goed weer het kanaal zijn overgestoken en ze zijn op weg naar Parijs. Daar komen de vrouwen pas aan boord. Barry heeft wel een vriendin van zijn vrouw bij zich. We maken hier wel een paar grapjes over, maar hij kan er alleen om lachen. We wandelen naar de tunnel en wisselen allerlei gegevens uit. We maken een afspraak dat we tot Peronnes de sluizen met z'n vieren doen. Tevens zullen we de eerste gelegenheid na de tunnel om boodschappen te doen afmeren om brood te halen. We spreken af dat we om 09:00 uur door de tunnel zullen varen, als de lichten op groen gaan.


Je ligt hier tussen de bergen en het is er erg mooi en rustig. Rond het kanaal is het allemaal bos en landbouw. We zullen hier zeker heerlijk rustig slapen.

 

Motor Uren Molecuul: 5uur 41min
Reistijd: 8uur 21min
Aantal sluizen: 8
Van: sluis Denain naar Tunnel in Can du Nord
Urenteller: 3927:10

 

Terug naar dinsdag 28/6 HOME Verder naar donderdag 30/6
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Donderdag 30/6 komt Barry de Engelsman al bij de boot om te vertellen dat ze de tunnel in willen als het licht op groen gaat. Jammer voor hem, maar de lichten gaan pas om 09:19 op groen. Joop gaat voorop, omdat hij vaste boordlichten heeft. Mijn boordlichten zitten in de mast en die ligt op het dek. Later blijkt dat ik door deze tunnel kan varen met opstaande mast. Alleen in het midden van de tunnel zit een verlaging in het plafond voor de ventilatie en daar kan de mast niet onderdoor. De Engelsen communiceren met elkaar op marifoon kanaal 6 en wij op kanaal 77. In de tunnel gaan wij ook to the Englisch channel number 6. Joop raakt nog een boom in het midden van de tunnel. Via kanaal 6 wordt alles doorgegeven. In het midden van de tunnel zit een verbreding waar een stoplicht staat. Als wij daar aankomen staat het licht op rood en binnen 5min passeert ons een spits van de andere zijde. Ik heb de boot goed vastgeld, want als je moet wachten kan je niet blijven drijven en als de spits passeert gaat hij vlak langs je. De spits die van de zuidzijde komt moet  ook een manoeuvre naar stuurboord maken omdat de tunnel bakboord zijn doorvaart heeft. Ga dus niet het stoplicht voorbij, want anders lig je te dicht  bij het smalle stuk van de tunnel.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
    Pieter komt uit de tunnel  

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Tunnel 4350 meter 09:19 09:19 10:03
Moislains 8 - 11:42 11:52
Moislains 9 - 12:00 12:12
Allaines 10 - 12:17 12:29
Feuillaucourt 11 12:41 12:47 12:58
Clery sur Somme 12 13:05 13:16 13:28
Sormont 7 13:52 13:56 14:03

We varen door tot de eerste sluis na de tunnel, dit is sluis Moislains nr. 8. Hier is stuurboord voor de sluis een goede aanlegplaats en er is een dorp vlak in de buurt. Mar en Cor gaan lopend boodschappen doen. Barry and Pieter gaan op de fiets.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
    Barry gaat boodschappen doen   Pedro van pieter
Ik en Joop gaan eens bij de sluis kijken. Deze sluizen zakken zo'n 8meter. Om water te besparen hebben ze naast de sluis een voorraad bak met water aangelegd die de halve voorraad van de sluisinhoud kan leveren. Met een pomp die dit water uit de bak in de sluis pomp wordt de sluis eerst half gevuld. Hierna wordt de rest uit het kanaal gehaald. Bij het leeglopen van de sluis wordt eerst de helft weer in de bak gepompt en de rest loopt in het kanaal. Hierdoor bespaart men een halve sluis water uit het bovenliggende kanaal.


De vrouwen en de Engelsen komen na een half uur bepakt en bezakt weer terug . We zien in de verte een spits aankomen, dus we varen gelijk met z'n vieren naar de sluis. We schutten nu vijf sluizen af.  Als de sluizen beneden zijn moet je goed oppassen want als de deuren open gaan kan de boot of naar binnen of naar buiten geperst worden. Hij moet dus goed vastgezet worden. Wij gebruiken een haak om de boot aan een trap vast te zetten.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
De Balestra van Barry      

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Waterbekken van sluis     Ingang Somme

Om 13:52 zijn we bij de eerste sluis op de Somme. Net voor Peronnes draai je stuurboord de Somme in. Het lijkt wel een sloot, maar er staat genoeg water. Blijf wel stuurboord als je de hoek om gaat, want bakboord is het heel ondiep.
Op de sluis wordt gevraagd hoe diep we steken. Volgens de sluiswachter zou er maar 1m20 in sommige stukken van de Somme staan. Achter de sluis raak ik ook een paar maal de bodem. Op de kant staat een bord waarop te lezen is dat telefoonnummer 0674836069 gedraaid moet worden om een sluis of brug te laten bedienen. We varen stationair naar Feuilleres waar we voor de eerste brug bakboord aanmeren. Hier is een aanlegplaats met banken die er erg netjes uitziet. We moeten wel één meter uit de kant blijven omdat er geen water staat. We trekken de kop van de boot zo dicht mogelijk naar de kant, zodat we over de kop op de kant kunnen.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Aanleg Feuilleres Wandeling rond  Feuilleres  

De omgeving is hier mooi en bestaat uit een heleboel meertjes en plassen. Wij varen op het kanaal van de Somme en de echte Somme kringelt zich rond dit kanaal. Het is een waar vissers paradijs en dat is ook te zien aan de talloze vissersbootjes. Er zijn ook diverse campings in de omgeving. Natuurlijk komt er nog een Nederlander die op de camping in het dorp zit een praatje maken.
's Middags lekker op de kant  aardappeltjes met spek en champignons gebakken. We hebben mazzel want het is prachtig weer. We maken een wandeling in de mooie omgeving. s' Avonds gaat het regenen.

click to enlarge


Motor Uren Molecuul: 3uur 32min
Reistijd: 5uur 28min
Aantal sluizen: 6 + tunnel
Van: tunnel can du Nord naar Feuilleres
Urenteller: 3930:32

 

Terug naar woensdag 29/6 HOME Verder naar vrijdag 1/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Dinsdag 28/6 Het wordt weer een warme dag. Als we uit bed komen blijkt de boot spierwit te zijn. En niet alleen de boot, maar ook het hele dorp. Deze streek wordt ook de "Witte vlakte" genoemd. Dit omdat er mijnen zijn, die enorm veel stof produceren en helaas stond vannacht de wind onze kant op. Ik maak de boot schoon en het leed is weer geleden. De buren melden dat er markt in het dorp is. We gaan naar de markt en natuurlijk moet er dan wat gekocht worden.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Om 10:13 vertrekken we uit Antoing. Het is de bedoeling dat we naar de Scarpe gaan. Helaas, als we bij de ingang van de Scarpe komen en ik tussen de boeien de eerste brug probeer te bereiken loop ik al na 50 meter vast. Er staat geen water. Vanaf de kant roept een Engelsman dat we terug moeten omdat de Scarpe gesloten is. Een stukje verder ligt een baggerboot en ik vraag nog eens voor de zekerheid of de Scarpe echt gesloten is. Het wordt bevestigd en we moeten nu over de Escaut via Valenciennes naar Canal du Nord te varen. Dit valt wel tegen, want er zijn weinig aanlegplaatsen op de Escaut en het is er altijd druk met de beroepsvaart. Bij de eerste sluis op de Escaut krijgen we papieren met de datum dat we Frankrijk in zijn gevaren. Hier horen we ook van de sluiswachter dat de Scarpe is gesloten. We hebben twee jaar geleden geluk gehad dat we deze rivier op konden varen. We schutten met een paar vrachtvaarders 5 sluizen. Deze sluizen hebben bijna geen aanlegmogelijkheden voor jachten.



click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
We besluiten om 17:10 na sluis Denain te stoppen. Achter deze sluis is een lange pier waar je binnen de pier goed kan afmeren.

 

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Fresnes 12:30 12:45 13:05
La Folie 13:42 13:55 14:11
Folien 14:20 14:35 15:00
Trith St-Léger 15:42 15:45 15:55
Denain 16:32 16:47 17:03


 

click to enlarge  Achter sluis Denain click to enlarge
We verkennen de omgeving en ontdekken dat er niet ver van onze ligplaats een grote supermarkt van Carefour zit. In de omgeving zitten veel kunstmatig aangelegde heuvels van cokes. Men heeft hier bomen op geplant, waardoor er een bos is ontstaan. Op sommige plaatsen in het bos komen de cokes onder het gras uit. Het lijkt ons niet zo gezond om in deze bossen te vertoeven.


We hebben dan die middag nog een heerlijke barbecue en kunnen tot in de late uurtjes buiten zitten omdat het een warme avond blijft.

Motor Uren Molecuul: 6uur 2min
Reistijd: 6uur 57min
Aantal sluizen: 5
Van: Antoing naar Sluis 15 Denain
Urenteller: 3921:29

 

Terug naar maandag 27/6 HOME Verder naar dinsdag 29/6