Dagverslagen 2005

 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Donderdag 7/7 We willen vandaag nogmaals een poging wagen om Sint Vallery sur Mer te bereiken, maar dan met een huurauto. Ik, Joop en Ronald fietsen naar het verhuur bedrijf en huren daar een spiksplinternieuwe Regnault Megane voor 69euro. Het huren van een auto in Frankrijk gaat alleen met een creditkaart (Visa). Ze doen dan gelijk een pre autorisatie voor de borg, die ze pas activeren als er schade is. De fietsen blijven bij het verhuur bedrijf staan en we rijden snel terug om de vrouwen op te halen.


Onderweg stoppen we een paar keer op mooie plekken waar we de Somme kunnen zien.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge
De Somme De Somme Huurauto
Na een twee uurtjes rijden bereiken we Sint Valery. We komen bij het Somme kanaal Sint Valery binnen en stoppen om een paar foto's van het kanaal te maken. Hier hadden we gelegen als de stuw niet kapot was gegaan. Er zit hier een keersluis die als het zee water gelijk aan het kanaalpeil staat opengezet wordt als er een schip wil passeren.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Somme kanaal wat
ons einddoel was
Keersluis Zeesluis Zeesluis buitenkant
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Zeehaven Sint Vallery Sint Vallery Boulevard van Sint Vallery  
het water terug komt gaat dit erg snel en er staat dan een harde stroming. Er zijn al veel mensen overvallen en verdronken door de vloed.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Cap Hordu
  Le Crotoy
Stroming in baai
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
 

Zeehonden in deze baai

     
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Prachtig wandelen
Waarschuwing
    Gebied rond baai
click to enlarge        
Vertrek bij Hordu
       
We besluiten naar de overkant van de baai te rijden om Le Crotoy te bezoeken. Als we in Crotoy aankomen is het EB aan het worden. Crotoy is ook een mooi toeristenplaatsje met beroeps en jachthaven. We wandelen een stuk over het strand en de boulevard. In de verte zien we een groep ruiters het drooggevallen gedeelte van de baai in rijden. Het is laat in de middag als we terugrijden naar Amiens. We pakken nu de tolweg en zijn op tijd om nog langs de supermarkt te rijden om boodschappen te doen.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Le Crotoy
  Cap Hordu
Kaart op boulevard
 
click to enlarge click to enlarge click to enlarge http://www.crotoy.com/  
Jachthaven van Crotoy Beroepshaven      
De huurauto moet om half zeven terug zijn bij het verhuurbedrijf. We zetten de vrouwen af bij de boot en rijden naar een benzinestation om de wagen af te tanken. Als we weg willen rijden start de motor niet meer. We duwen de wagen naar een parkeerplaats en Joop loopt naar het verhuurbedrijf 1km verderop. Ik kom er achter dat de autopapieren nog bij Marga in de tas zitten en Ronald rent naar de boot 1km verderop om de papieren op te halen. Na een 20minuten is Ronald terug en een kwartier later komt er een monteur van de garage waar we de wagen gehuurd hebben. De accuklem blijkt los te zitten. We hebben dus geluk gehad dat het hier gebeurd. De monteur zet hem vast en we rijden naar het verhuurbedrijf. Joop staat daar al te wachten met de fietsen. Hij heeft in zijn beste Engels en Frans moeten vertellen dat wij met panne bij de benzinepomp stonden. Natuurlijk dachten die Fransen dat wij de verkeerde brandstof hadden getankt, maar ze hadden gelukkig zelf een fout gemaakt.

Terug op de boot snel aan de paté en wijn. De belevenissen van vandaag worden nog eens onder de loep genomen. Het was een heerlijke dag alleen het weer viel erg tegen.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Aan de overzijde ligt Crotoy Boulevard van Sint Vallery Willem van Normandie vertrok in 1066 vanuit de haven van Saint-Valery om Engeland te veroveren. Hierboven is de gedenksteen te zien.
click to enlarge Cap Hordu vuurtoren click to enlarge
We bezoeken in Sint Vallery eerst het toeristen bureau en lopen dan door de smalle straten van het plaatsje. Er zitten heel veel toeristen winkeltjes waar ze allerlei snuisterijen verkopen die met de zee te maken hebben. Er worden natuurlijk aanzichtkaarten gekocht. We eten in Sint Vallery in een restaurantje aan de zee. Na het eten lopen we nogmaals door het plaatsje, maar het blijft nu verschrikkelijk regenen.

Geschiedenis Saint-Valery



Saint-Valery, dat vroeger Leuconaus werd genoemd,nam in de tiende eeuw de naam van de stichter van de oudste abdij van Picardië aan. Deze heilige Valery, een volgeling van de heilige Columbanus, was een monnik uit Luxeuil die omstreeks 611in de streek van Vimeu het evangelie kwam prediken. Men weet niet of de oude naam "Leuconaus" van toepassing was op een krijtachtige plek, ofwel op een kleine vissersgemeenschap tussen de Haroldtoren en Cap Hordu, ofwel op een noodhaven die door Griekse zeevaarders veelvuldig werd bezocht. In ieder geval heeft de Romeinse bezettingsmacht een kamp geïnstalleerd op de kaap waarop nu de stad ligt en aan de kant van de velden een afscheiding gemaakt door een brede gracht te graven.. Die gracht is nu dichtgegooid, maar het grondwerk dat de naam "Groene Weg"  of "Gracht van Saint-Valery" draagt, is nog steeds zichtbaar. Door prehistorici is Cap Hornu, vroeger Locus Hornensis, onderzocht en hun ontdekkingen rechtvaardigen de veronderstelling dat de mens hier naar schatting tenminste 500.000 jaar geleden verschenen is. Saint-Valery zou dus één van de belangrijke plaatsen uit de geschiedenis van de mensheid zijn.
Bij de haven staat een massief gebouw met steunberen. Dit is het belangrijkste zouthuis van het vroegere koningrijk, in 1736 gebouwd om het zout van de Gabelle (Zoutbelastingdienst) op te slaan. Vandaar uit werd dit zout verdeeld over de opslagplaatsen in Picardië, Champagne en Bourgondië.  De bouw van dit pakhuis heeft ongeveer 196,000 pond gekost. Het pond had toen een waarde van ongeveer 0,31 gram fijn goud. Het kon 920 ton zout bevatten, dat afkomstig was uit de plaatsen Marennes, Brouage en La Rochelle in de Charentes-Maritimes. Op de voorgevel van het gebouw herinnert een gedenkplaat eraan, dat Willem van Normandie in 1066 vanuit  Saint-Valery vertrok om Engeland te veroveren.

 

Overgenomen uit een folder van Saint-Valery-sur-Somme.



We besluiten naar Cap Hordu te rijden. We passeren gronden die geregeld onder water komen te staan, hetgeen ze bijzonder geschikt maakt voor de zeevenkel die als kruid wordt gebruikt en waarmee de hoedenmaakster Rose Bertin uit Abbeville koningin Marie-Antoinette bekend heeft gemaakt. Ook de paarse bloemen van de lamsoren, die de eigenschap hebben dat men ze als droogbloemen onbeperkt kan houden, groeien hier graag.


Op Cap Hordu staat de vuurtoren  "Le Hourdel". Je hebt hier een prachtig uitzicht over de baai. Aan de overkant is het dorp Le Crotoy goed te zien. Er liggen een aantal vissersboten aan een kade en er is een jachtensteiger achterin de haven. We zetten de auto op een parkeerplaats en wandelen een stuk langs de kust. Volgens een Infoboord moeten er in de baai zeehonden zitten, maar wij zien er niet één. Het is koud en niet prettig wandelen. Deze baai schijnt erg gevaarlijk te zijn. Als het EB is staat hij bijna geheel droog en als

Motor Uren Molecuul: 0uur 0min
Reistijd: 0uur 0min
Aantal sluizen: 0
Van: Blijven in Amiens
Urenteller: 3944:50


Terug naar woensdag 6/7 HOME Verder naar vrijdag 8/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Woensdag 6/7 We willen vandaag met de trein naar Sint Vallery sur Mer.  We zijn vroeg opgestaan en om 08:50 stappen we op de fiets om de trein van 09:50 te halen. Ronald krijg onderweg nog een lekke band, maar we zijn op tijd bij de trein. Helaas de trein komt niet. Ik heb in een spoorboekje van 2004 gekeken en nu blijkt dat de trein maar  één maal per dag komt en dat is om 07:30. We kunnen dus terug met een lekke band, want we hebben geen plakspullen bij ons. Terug op de boot eerst de band gewisseld en geplakt. We besluiten terug te varen naar Amiens en daar een auto te huren om naar Sint Vallery sur Somme te rijden. De stroomsnelheid is een stuk minder geworden, maar er loopt toch nog een aardige stroom. Sommige sluizen hebben twee kamers om de invaardiepte op 1meter of hoger te brengen. In de eerste kamer die schuine wanden heeft, moet je de boot drijvende houden en laten ze het water één meter stijgen. Dan vaar je in de tweede kamer wat een normale sluiskamer is en je kunt vastleggen.  Daar ga je dan 2 of 3 meter omhoog. Het water in de Somme is zo'n meter gezakt na het slechte weer.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
    Op de terugweg naar Amiens
Als we bij de sluis in Amiens komen is er paniek. Een grondwerkmachine heeft een gasleiding geraakt en er is een spuiter. Wij weten van niets en varen langs het lek waardoor het in de boot verschrikkelijk naar gas stinkt. We zien iemand op een stoel uit een huis gedragen worden. Alles loopt goed af en we meren achter de sluis weer af op dezelfde plek als op de heenweg. De mensen uit de huizen tegenover onze ligplaats kennen ons al en maken een praatje. Met z'n drieën gaan we 's-avonds eerst naar het treinstation, om te kijken wat een ritje naar Sint Vallery kost.. Dan bezoeken we een paar autoverhuurbedrijven. Het is toch veel goedkoper om een auto te huren dan met de trein te gaan. Bij een autoverhuurbedrijf in de buurt van de boot bespreken we een auto voor morgen. Terug op de boot bij een biertje plannen voor morgen gemaakt.

 

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Labreilloire 21 13:12 13:18 13:37
Picquigny 20 14:39 14:41 14:58
Ailly 19   15:41 15:52
Monthers 18   16:26 16:41
Amiens 17   17:06 17:14

 

Motor Uren Molecuul: 4uur 15min
Reistijd: 5uur 00min
Aantal sluizen: 5
Van: Long naar Amiens
Urenteller: 3944:50

 

Terug naar dinsdag 5/7 HOME Verder naar donderdag 7/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Maandag 4/7 Vannacht is het verschrikkelijk slecht weer geweest. Het heeft werkelijk de gehele nacht geregend.  Het water stroomt behoorlijk snel in de Somme en ze lozen veel water door de stuw. Zelfs in de boot is alles nat geworden door de hoge luchtvochtigheid. Ik ga met  Sandra brood halen bij Champion. Als we terug komen is er koffie en na de koffie gaan Sandra en Steve weer naar Rotterdam.  Wij lopen naar het communicatie centrum van de Somme. We liggen namelijk recht tegenover het communicatie centrum. We horen daar dat er een stuw net na Long is gebroken in de Somme.  We kunnen dus naar Long varen en zullen dan terug moeten, want de reparatie gaat wel vier weken duren.  De boten die onder de sluis liggen zitten dus minimaal vier weken vast. Dat had ons ook kunnen overkomen, maar doordat Ronald werd gebracht zitten we nog in Amiens.  We vertrekken om 11:57. Het eerste stuk is niet zo mooi. Na sluis nr2 wordt het weer prachtig.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Eerste sluis na Amiens Montieres Dit is een dubbele sluis    
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Prachtig varen    
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Net voor long Ligplaats in Long Sluiswachterhuisje Long Sluis in Long
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Stuw van Long      
Marga ziet onderweg naast de boot een waterslang zwemmen.  Het is hier echt prachtig. Het stroomt enorm hard, maar we hebben stroom mee. Het weer wordt wel steeds beter. 

De ligplaats in long ligt vlak naast de stuw en je komt gelijk na een bocht bij deze ligplaats. Let op als er veel stroom is, want er is weinig plek om te manoeuvreren achter de bocht. Er is weinig aanlegplaats omdat er al een bedrijfsvaartuig ligt. We moeten hier met volle kracht vooruit en achteruit aanleggen. Alles gaat gelukkig goed en Joop komt naast mij liggen. We wandelen nog door Long  en hebben een mooi uitzicht omdat Long op een heuvel ligt. In Long zelf is niet zo veel te doen. Je komt bijna niemand tegen als je door het plaatsje loopt. Er is een bakker en een kleine kruidenier, maar verder zijn er geen winkels.

click to enlarge click to enlarge
Twee foto's vanuit Long  

Sluis Aankomst Invaart Uitvaart
Amiens 17 11:58 11:58 12:04
Montieres 18 12:29 13:46 14:01
Ailly 19 - 14:29 14:38
Picauigny 20 15:09 15:11 15:18
Labreilloire 21 - 16:15 16:27

 

Motor Uren Molecuul: 3uur 33min
Reistijd: 5uur 11min
Aantal sluizen: 5
Van: Amiens naar Long
Urenteller: 3940:35

 

Terug naar zondag 3/7 HOME Verder naar dinsdag 5/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Dinsdag 5/7 Vandaag blijven we in Long. We besluiten met de trein naar Abbeville te gaan. Volgens de sluiswachter zit het station niet ver van de boot. We fietsen 2km naar de hoofdweg. Dan slaan we waarschijnlijk de verkeerde weg in en we weten niet meer waar we precies zitten.
click to enlarge click to enlarge We fietsen tussen de meren die het gebied rijk is. click to enlarge
De vrouwen vragen de weg aan een postbode en volgens hem moeten we zeker 12km fietsen. Ik vraag het aan een leuke fietster die langs komt en zij neemt ons mee naar Pont Remy waar een ook een treinstation is. We besluiten daar te blijven omdat de trein van 13:05 al weg is.  We zoeken een restaurant op en vinden een gezellige zaak net buiten Pont Remy.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Restaurant    
Na het eten fietsen we terug naar Pont Remy en bezoeken we het stadje en gaan bij de gebroken stuw kijken.  Er wordt al flink gewerkt, ze zijn een brug over de sluis aan het maken om met een kraan bij de stuw te komen. We doen boodschappen en fietsen terug naar de boot over het jaagpad langs de Somme.
We fietsen langs de Somme terug click to enlarge De waterstand in dit kanaalpand van
de Somme staat erg laag door de
gebroken stuw
click to enlarge
      Energie centrale
Bij een lekker wijntje besluiten we morgen vroeg op te staan en naar het treinstation te fietsen, om dan met de trein naar Vallery sur Somme te gaan. 

's Avonds maken we nog een wandeling en ontdekken een paling trap en een water energie centrale in de Somme. De palingtrap zit bij een stuw aan de zijkant en bestaat uit een helling bekleed met borstelkleed. De paling kan over dit borstelkleed omhoog kronkelen naar het hoger gelegen stuk rivier. Naast de palingtrap staat een bord met plaatjes waarop ze uitleggen hoe het werkt. We maken wat foto's en wandelen weer terug.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Ronald bij de palingtrap   palingtrap

Motor Uren Molecuul: 0uur0 min
Reistijd: 0uur 0min
Aantal sluizen: 0
Van: Blijven in Long
Urenteller: 3940:35

 

Terug naar maandag 4/7 HOME Verder naar woensdag 6/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Zondag 3/7 Ronald wordt vandaag door Sandra en Steve gebracht. Hij is geslaagd voor zijn examen en zal de verdere reis met ons meevaren. We willen vandaag bij Flunch eten en ik ga met Joop op de fiets de route verkennen.
click to enlarge s'-Ochtends route verkennen op fiets click to enlarge De jongens zijn aangekomen in Amiens
We fietsen diverse colletjes en een Franse Marokkaan wijst ons nog de weg. Om een uur of twee arriveert Ronald. Ze hebben het makkelijk gevonden. We drinken wat en gaan Amiens in.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Amiens Amiens Amiens


De kathedraal is overdag ook prachtig en we beklimmen de toren met z'n vieren. In Amiens is vandaag jammer genoeg alles wel gesloten. 
 

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge  
click to enlarge We beklimmen
de toren
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Laat in de middag rijdt Sandra ons in twee etappes naar restaurant Flunch, die buiten de stad zit. Het is altijd weer lekker eten bij Flunch. Terug op de boot regent het weer pijpenstelen. Gelukkig wordt het om 22:30uur droog en ga ik met de jongens kijken bij de verlichte kathedraal. Terug bij de boot wat drinken en dan naar bed want  na zo'n rit naar Frankrijk zijn ze behoorlijk moe.
click to enlarge Deze foto s' avonds gemaakt

Motor Uren Molecuul: 0uur 0min
Reistijd: 0uur 0min
Aantal sluizen: 0
Van: blijven in Amiens
Urenteller: 3937:02

 

Terug naar zaterdag 2/7 HOME Verder naar maandag 4/7