Dagverslagen 2005

 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Dinsdag 12/7 Het is vanochtend erg koud. Om 10:47 varen we weg. Jammer genoeg weer binnen sturen. De sluizen lopen niet zo vlot, bij sluis 2 Courchettes bijna een uur gewacht. De papieren worden onderweg op de sluizen gecontroleerd. We varen vandaag naar Douai, waar we onze doorvaartrechten door Frankrijk bij de VNF gaan betalen.
click to enlarge Het kantoor van de VNF staat bij de aanlegplaats in Douai. Om de ligplaats in Douai te bereiken moet je richting Scarpe gaan varen bij PK30. Na twee bruggen krijg je een splitsing. Bakboord uit is richting Scarpe en stuurboord uit is richting Douai.  Als je er in vaart, lijkt het een singel, maar er staat water genoeg. Na een brug gepasseerd te zijn, kan je stuurboord en bakboord goed afmeren. We zijn hier al vier keer geweest en hebben nooit ellende meegemaakt.  Je zit hier 5 minuten fietsen van het centrum. Gewoon het water volgen en je komt er vanzelf.  Volg je de weg aan stuurboord in de richting waar je met de boot vandaan kwam, dan zit een paar honderd meter verder een Le Clerc.  We gaan eerst naar de VNF en betalen 52Euro. We hebben een vakantiekaart van 14 dagen genomen en dat houd in, dat we morgen uit frankrijk moeten zijn.
We gaan morgen naar Deulemont, want sluis Quesnoy is de laatste Franse sluis en daar worden de papieren gecontroleerd. De fietsen worden van de boot gehaald en we fietsen naar de stad. Het is hier leuk winkelen en het is een gezellige stad om rond te kijken. We drinken wat en besluiten dan om met de fiets naar Auchan te fietsen om daar bij Flunch te gaan eten. We halen een kaart bij de Toeristen info en gaan op weg. Altijd weer een belevenis om met z'n vijven door een Franse stad te fietsen. Het is ongeveer een 45minuten fietsen en als we aankomen doen we eerst nog boodschappen in het enorme winkelcentrum. Dan lekker eten bij Flunch en we zijn dan pas om 10uur terug op de boot.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Sluis Courchettes Courchettes Courchettes

click to enlarge click to enlarge click to enlarge

 

Sluis aank. Invaart Uitvaart
Goeulzin 11:20 11:26 11:42
Courchettes 12:00 12:49 13:04
Douai   13:27 13:40

 

Motor Uren Molecuul: 2uur 5min
Reistijd: 3uur 15min
Aantal sluizen: 3
Van: Can du Nord naar Douai
Urenteller: 3961:19

 

Terug naar maandag 11/7 HOME Verder naar woensdag 13/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Maandag 11/7 Om 5uur ben ik opgestaan. Ronald en Marga blijven liggen. Om kwart voor zes vaar ik naar de tunnel, want we mogen van de schippers als eerste de tunnel in. We hebben dan niet zo'n last van de uitlaatgassen. Het loopt lekker en we passeren twee schepen in het midden van de tunnel. Er is daar een verbreding en het scheepvaart verkeer wordt daar door stoplichten geregeld. Uit de tunnel zijn we als eerste bij de volgende sluis. Er ligt jammer genoeg een schip voor de sluis die nog moet schutten. Als deze geschut is zijn de schepen van voor de tunnel gearriveerd en wij sluiten weer achter in de rij aan. We schutten nu samen met een spits de rest van de sluizen in het kanaal. Wij varen steeds als eerste de sluis in en schutten  met deze spits nog zeven sluizen omlaag. We gebruiken lange touwen en alles verloopt prima.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Ronald gewond
Diepe sluizen
   
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Bij de sluis gezien (ui)?
  Wachten voor sluis
Rond drie uur tanken we water aan het eind van Canal du Nord. Er staat een kraan na de laatste sluis onder de eerst volgende brug aan bakboord. We kijken  naar een plaats om te overnachten, maar er is niet veel. Net om de hoek stuurboord uit gaan we in het kanaal Liaison au Gd Gabarit liggen. Het lijkt hier erg rustig  maar na een paar uur komen er een paar grote schepen van 100meter voorbij, die een behoorlijke golf trekken. We zetten een paar extra pennen in de grond. De grote schepen die langs komen nemen wel allemaal gas terug. We verkennen de omgeving en hebben nog een gezellige middag.

Sluis Aank. Invaart Uitvaart
Gr-L-Havrincourt 7 07:41 08:42 08:57
Gr-L-Havrincourt 6 09:03 09:40 09:55
Moeuvres 5 10:09 10:23 10:38
S.L Marquion 4 10:47 11:09 11:22
S.L Marquion 3 11:32 12:04 12:19
S.L Marquion 2   12:37 12:53
Palluel 1 13:38 13:59 14:10

 

Motor Uren Molecuul: 4uur 31min
Reistijd: 9uur 1min
Aantal sluizen: 7
Van: Tunnel naar eind Canal du Nord
Urenteller: 3959:14

 

Terug naar zaterdag 10/7 HOME Verder naar dinsdag 12/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Zaterdag 9/7 Eerst de boot goed schoongemaakt. Ik bel met Anton (mijn collega), want de accu spanning over de start accuset  loopt op naar 29,2Volt. Deze set bestaat uit twee Voac gel accu's in serie. Hij kijkt op internet en komt met de melding dat de spanning niet hoger dan 28,2 Volt mag zijn. De start accuset heeft geen verbruikers op de boegschroef en startmotor na, die maar af en toe gebruikt worden. Doordat er uren geen stroom wordt afgenomen van deze gel accu's, loopt de spanning als de accu vol is naar 29,2Volt. Volgens de gegevens loopt er door een gel accu die vol is geen stroom meer. De regelaar geeft doordat er geen stroom loopt een spanning van 29,2 volt af. We besluiten een lamp van 10Watt onder het varen op de accu's aan te sluiten, zodat de dynamo toch iets belast wordt. Het blijkt dat dit de oplossing is, want de spanning blijft nu op 28,2Volt hangen en stijgt niet verder. De vrouwen halen nog boodschappen in Corbie en wij bellen alvast naar het communicatie centrum voor een afspraak voor sluis Sailly-L die een uur verderop ligt. Om 11:30 vertrekken we.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Onderweg worden we weer prima geholpen. Soms is er een sluiswachter die de sluisschuiven vol open zet, maar alles gaat gelukkig goed. We doen zes sluizen en om 16:40 zijn we in Feuilleres waar we op de heenweg ook hebben gelegen.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Sluis Cappy 10 Sluis Cappy 10    
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge  
Brug in Feuilleres   Lage waterstand Feuilleres  
Onze plek aan de port de plaisance is bezet door vissers. Aan de andere zijde van de Somme kun je ook goed liggen. Het blijkt daar trouwens iets dieper te zijn en we kunnen bijna langs de kant komen. Op bovenstaande foto is onze ligplaats te zien. De barbecue wordt buiten gezet en dan is het weer smullen. 's-Avonds nog een wandeling naar de plaatselijke camping.

Sluis Aank. Invaart Uitvaart
Sailly-L 13 12:28 12:33 12:42
Mericourt 12 13:24 13:52 14:00
Froissy 11   14:36 14:45
Cappy 10   15:01 15:08
Frise 9   15:52 16:00
Frise 8   16:07 16:18

 

Motor Uren Molecuul: 4uur 18min
Reistijd: 5uur 11min
Aantal sluizen: 6
Van: Corbie naar Feuilleres
Urenteller: 3951:45

 

Terug naar vrijdag 8/7 HOME Verder naar zondag 10/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Zondag 10/7 We liggen hier weer vlak bij de TGV en dat is wel wat herrie.

 

click to enlarge Ondanks de herrie slapen we prima. s-Ochtends nog even een foto gemaakt van onze ligplaats en om 10:36 varen we weg. We hoeven niet meer te bellen, want de laatste sluis Sormont 7 is altijd bemand. Het laatste stuk voor de sluis is erg ondiep en weer raak ik een paar keer wat. De laatste sluis is geen beste. Hij gaat met een enorm gekraak dicht en als je het hoort vrees je het ergste. Na een paar keer open en dicht doen van de deuren komt het gelukkig goed en kunnen we schutten.
Feuilleres  
Als we bij de kruising Can du Nord en Somme zijn, zit er stuurboord een Nederlands jacht vast in de blubber. Een spits is met behulp van een speedboot een touw over aan het brengen om hem er uit te trekken. We wachten even en het jacht ligt snel in dieper water. Zoals ik al had  verteld in dit verslag, is hier erg ondiep. We varen naar de eerste sluis op het Can du Nord waar het verschrikkelijk druk blijkt te zijn. We meren aan om 11:24 en pas om 14:24 varen we de sluis in. Voor de sluis maken we nog een extra haak klaar, om de boot eventueel vast te maken aan een trap in de sluis.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
sluis Clery sur Somme
  Wachten voor sluis
  Invaart dubbel schip
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  sluis Clery sur Somme
     
click to enlarge click to enlarge click to enlarge    
Haak maken
Joop komt te hulp
Samen haak maken
   
Als we met z'n tweeën in de sluis liggen gaat de deur dicht, omdat er geen beroepsvaart naar voren komt varen.  We waren al een paar keer bij de sluismeester geweest, maar die laat alles aan de schippers over. In de sluis gaat het niet lekker. Het gaat veel te snel en ik lig bakboord voorin de sluis, waar een stroming staat die je van de muur duwt. Met de haak kunnen we de boot net bij de muur houden. Soms gaat de boot een meter van de muur en kan je de haak niet meer verzetten. Joop ligt als tweede aan stuurboord en heeft geen last van deze stroming. Je zakt zo'n 10meter in een snel tempo naar beneden en de bolders staan te hoog uit elkaar om goed over te pakken. Sommige sluiswachters doen het heel rustig en dan gaat het veel beter. 

Ronald zet in de volgende sluizen een extra touw op de kop schuin naar achteren. Helaas in sluis 5 gaat het fout. Het touw van Ronald loopt klem en hij probeert het los te krijgen, waardoor hij met zijn vingers tussen het touw komt. Deze sluis laat de sluiswachter zo snel leeglopen dat het wel fout moet gaan. We snijden het touw snel door want we hebben altijd een mes bij de hand voor zulke gevallen. De sluiswachter heeft waarschijnlijk gezien dat er wat mis loopt, want hij stopt de sluis. Wat er dan gebeurd is niet te beschrijven. Eerst wordt het water heel rustig in de sluis en dan ineens stijgt het water in een tel zeker een meter. We liggen dan in een golfslagbad met golven van een meter hoog. De boot die ik vasthoud met een  haak knalt gelukkig los doordat het water zo enorm snel stijgt. Joop maakt ook een rare duikeling en we hebben alle twee schade. Gelukkig niet ernstig. Ik sla snel achteruit, want de boot wil met een vaart op de deur voorin de sluis schieten en ik hou de boot met de motor op de golven drijvende in de sluis. De sluis loopt enorm snel leeg en gelukkig kunnen we met  niet te veel schade de sluis uit. Ik denk dat de sluiswachter een fout heeft gemaakt met het opnieuw opstarten van de sluis nadat hij hem stil heeft gegooid. Ronald zijn vingers zijn gekneusd en hij heeft behoorlijk wat pijn. We varen tot aan de tunnel en kunnen niet verder. De tunnel gaat morgen om 05:30 weer open roept een schipper naar ons. We liggen met vier grote schepen voor de tunnel. Als er dan nog één bij komt die zijn auto op de kant moet zetten, leggen wij onze schepen tegen een vrachtschip aan. We maken nog een wandeling in de omgeving en het weer is zo goed dat we nog even buiten kunnen zitten.

  click to enlarge   click to enlarge Voor de tunnel naast een vrachtschip.

Sluis Aank. Invaart Uitvaart
Sermont 7 10:52 10:52 10:59
Clery sur Somme 12 11:24 14:24 14:57
Feuillaucourt 11 14:45 14:55 15:05
Allaines 15:17 15:42 15:52
Moislains 9 15:58 16:38 16:47
Moslains 8 16;55 16:55 17:05

 

Motor Uren Molecuul: 2uur 58min
Reistijd: 7uur 9min
Aantal sluizen: 6
Van: Feuilleres naar Tunnel can du Nord
Urenteller: 3954:43

 

Terug naar zaterdag 9/7 HOME Verder naar maandag 11/7
 

VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Vrijdagdag 8/7 Eerst boodschappen gedaan in Amiens met Ronald. Als we terug komen lopen we met z'n drieën naar het communicatie centrum en maken een praatje in ons beste Frans met de dienstdoende man. Hij gaat een sluiswachter regelen die om 13:30 bij sluis L.Brebiere is.  Deze sluis ligt een uur varen van Amiens en we besluiten 11:28 los te maken zodat we op ons gemak voor de sluis kunnen eten. Het regent weer eens voor de verandering en we moeten binnen sturen. Als we om 12:38 bij de sluis aankomen, liggen er voor de sluis een aantal kano's. Ik gooi een 100meter voor de sluis het achter anker uit en Joop komt tegen mij aanliggen. De sluiswachter die net wil gaan eten vraagt of we nu nog willen schutten, maar wij maken hem duidelijk dat we eerst gaan eten. Hij stapt in zijn auto en gaat ook thuis eten.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
click to enlarge click to enlarge click to enlarge  

Wij eten lekker bloemkool met verse worst en uit de Cojo komen ook heerlijke geuren van eten. Als we klaar zijn is de sluiswachter weer terug en schut ons vlot. Net als op de heenweg genieten we van de mooie natuur rond het kanaal. Om 15:28 zijn we in Corbie en kunnen op dezelfde plek liggen als op de heenweg. In de Somme zijn niet veel aanlegmogelijkheden en je komt dan ook meestal op dezelfde overnachtingplaatsen uit. Lekker een wijntje op de Molecuul en dan het stadje in. Gelukkig is het droog en we bezichtigen nu het hele stadje. Ik koop nog een klopboormachine bij de supermark voor 19Euro. Terug op de boot Stokbrood met paté. 's-Avonds nog een wandeling naar de camping die aan de Somme ligt. Voor de camping is ook een mooie aanlegplaats, maar dan moet je wel een stukje verder lopen naar het stadje. Het weer knapt zo op, dat we nog even buiten kunnen zitten.

 

Sluis Aank. Invaart Uitvaart
L.Brebiere 12:38 13:31 13:38
Daours 14:02 14:24 14:34
Corbie   15:10 15:27

 

Motor Uren Molecuul: 2uur 37min
Reistijd: 4uur 0min
Aantal sluizen: 3
Van: Amiens naar Corbie
Urenteller: 3947:27

 

Terug naar donderdag 7/7 HOME Verder naar zaterdag 9/7