Nieuws

Selecteer een nieuws onderwerp uit de onderstaande lijst, kies vervolgens een nieuws artikel om te lezen.

 

Vaarjaar 2020 

December

   
 

 November

Kreeg onderstaande foto van Leen L. Het is de Rotterdam van Smitwijs.

Scheepstype Motorsleepboot
ENI-nummer 2104849 (Z) IMO 7402439
Bouwjaar 1974
Bouwwerf De Merwede in Hardinxveld
Bouwnummer 610
Afmetingen 74.80 x 15.80 x 6.81
Voortstuwing 2 x 6750 pk SWD
Motortype 9TM410

Oktober

De molecuul is na vijf jaar weer aan een onderhoudsbeurt toe en is op de kant gezet. De aluminium anodes zijn behoorlijk aangetast. Er zitten geen putjes aan de zijkanten van de boot en dat is denk ik te danken aan de isolator tussen de aarde. (zie elektronica pagina)
Oktober

 Hij was bijna niet aangegroeid.
 Netjes afgespoten

Stuk nylon in de schroef wat erg vast zit.




Den Oever

Vakantie 2020 was wel even anders dan we gedacht hadden. We hebben een rondje Nederland gemaakt en het is ons nog goed bevallen ook. Vooral Friesland viel ons erg mee. Fantastisch zijn het aantal mooie vrije plekken van het recreatieschap de Marrekrite. Daar kunnen ze in Zuid Holland en dan zeker waar wij liggen op het Brielsemeer, wel wat van leren. Prachtig onderhouden steigers en dikwijls met een vuilcontainer er bij. En dat allemaal voor de prijs van een vlaggetje wat je op verschillende plekken voor een klein prijsje kan kopen. Ik kon Friesland alleen van 40 jaar geleden en toen was het waardeloos om ergens aan te meren. Maar nu is het wel even wat anders, De drukte viel ons ook erg mee, maar dat kwam misschien door de corrona.

De foto hierboven heb ik genomen in Den Oever waar we in een bos bij camping Robbenoordbos hebben overnacht. Heerlijke plek om een paar dagen te blijven. Onze vakantie tocht 2020 komt weer snel op de website te staan.


 
Oktober

Ondanks de corona kon je deze zomer toch varen met de boot. We hebben gelijk besloten om niet met de boot naar het buitenland te gaan, want als je dan corona krijgt, heb je een probleem. Daarom deze zomer een tochtje Nederland gedaan, Het is ons prima bevallen. In het verslag van 2020 komen de route en de foto's te staan.
Al gauw na vertrek kon ik de motor met de stopmagneet niet meer stoppen. Eerst heb ik de magneet wat anders ingesteld, maar al gauw had ik hetzelfde probleem. Na nog eens goed naar de brandstofpomp te hebben gekeken, bleek dat de stophendel zonder iets in de pomp aan te drijven verdraaid kon worden. Door nu heel voorzichtig aan het handel te trekken nam hij de nok in de pomp wel mee. Een touwtje er aan en door via een luikje in de vloer er aan te trekken, kon ik de motor stoppen. Wel lastig maar werkbaar. 

Terug in de haven kreeg ik verschillende adressen om de pomp te laten repareren. Na een goede recensie over het bedrijf AP Service in Groot Ammers ben ik voor dit bedrijf gegaan.

  AP Service

Het is een eenmans bedrijf van  Arie Pieter Brokking. Na hem gebeld te hebben en gelijk uitleg te hebben gehad hoe ik de pomp moest demonteren, heb ik de pomp bij hem gebracht.

Ik was nog niet thuis of hij appte mij al dat hij iets had gezien wat niet goed was. Bij het demonteren van de opvoerpomp zag hij een nok van de krukas die beschadigd was en rade me aan om de hele pomp na te laten kijken. Hij stuurde mij een foto van de beschadiging op de krukas.
Zo is na overleg de pomp helemaal gereviseerd en hoop ik er weer jaren mee te kunnen varen.

Je zou toch op de rijn varen en de motor stopt. Ik moet er niet aan denken. Hieronder een paar foto's van de pomp.

 
 De pomp gezien aan de regelateur zijde
 
 De defecte nokken as met pomp.
 
 De beschadigde nokken as met aandrijfnok
 

De controle van de opbrengst van de pomp na reparatie

Alles bij elkaar heb ik een goed gevoel bij dit bedrijf en de afhandeling was keurig. Arie stuurde mij de bovenstaande foto's tijdens het repareren. Ook een filmpje van de pomp op de testbank.

Morgen de pomp monteren en testen. 
Ondertussen de pomp weer gemonteerd en alles werkt weer prima.



juni

9 juni zijn bij W.S.V. De Vijf Sluizen zonnecellen geplaatst. Ze hebben gekozen voor het Enphase systeem met AEG zonnecellen. Ze zijn geplaatst door de firma Bongo. Na al bijna alle lampen vervangen te hebben door LED en nu zonnecellen geplaatst, wordt het echt een groene vereniging.

 

 



April

Mijn website Boothobby.nl staat deze maand in de VNM nieuwsbrief vermeld. Ze zetten elke maand een website onder de catagorie "Proud to share" in de nieuwsbrief. De leden van onze vereniging DeVijfSluizen zijn lid van VNM. 

VERBOND NEDERLANDSE MOTORBOOTSPORT 

VNM is hét Verbond van en voor motorbootvaarders.
Het VNM ondersteunt de bij het verbond aangesloten watersportverenigingen en -clubs actief en krachtig op gebieden als: belangenbehartiging, jachthavenbeheer, advisering bij bestuurlijke kwesties, kennisopbouw en kennisuitwisseling, enzovoort.

Centraal in de activiteiten van het VNM staat de belangenbehartiging:
het opkomen voor en het behartigen van de belangen van de aangesloten verenigingen en hun leden, de motorbootvaarders. Het VNM doet dit zowel nationaal als internationaal. Het VNM staat voor veiligheid, vaardigheid en verantwoordelijkheid op het water. Het bevorderen en in stand houden van open vaarverbindingen, het behouden en uitbreiden van goede watersportvoorzieningen én bovendien het jachthavenbeheer zijn de aspecten die continu aandacht hebben.


 maart 

Bij onze watersportvereniging w.s.v. DeVijfSluizen zijn we met een aantal gepensioneerde leden deze winter bezig alle verlichting op het haventerrein en in de binnenruimte te voorzien van LED verlichting. Tevens nemen we met de buitenverlichting ook de WIFI aanleg mee. Hieronder een aantal foto's van de werkzaamheden.

 Bovenop de lantarenpalen hebben we de WIFI zenders geplaatst.  

 Het monteren en verven van de lantaren en wifi   palen gebeurd   binnen.

Laatste WIFI paal is in maart geplaatst op steiger H. De ijzerwerkers hebben een mooie beugel aan de H bind gelast.

Dit zijn de gebruikte LED TL buizen

Ook de buitenverlichting van het clubgebouw is vervangen voor LED

Voordat we de verlichting hebben geplaatst, is door een bedrijf de boeirand van het clubgebouw beplakt met een blauwe sticker.
De voorzijde van het clubgebouw is voorzien van nette ronde buitenlampen met 8Watt LED lampen er in en de achterkant van LED TL verlichting.
Tevens hebben de ijzerwerkers een keurige rvs rail naast het steiger gemaakt om de bekabeling te monteren.
Hier hangt de voedingskabel nog aan de reling van het steiger 
     
 De kabel wordt verplaatst naar de kabelgoot naast het steiger

Dit is het resultaat van onze WIFI zenders in de haven.

Het allerleukste is natuurlijk als we na het werken met z'n allen een heerlijke hamburger krijgen.

 

 We kwamen dit jaar op de terugweg van onze vakantie naar Duitsland in Tiel de parlevinker "Time is money" tegen. Hij was op weg naar Duisburg en lag te wachten op zijn sleep. 

 


 

 

 

 Maart 2020

 Het bouwen van de Jan door mijn vader en mijn opa in 1954

Mijn vader en opa zijn hier bezig om de Jan op te bouwen op de achterplas.

 

 


April 2020

Waar zijn die winters gebleven. De laatste keer dat de Molecuul in het ijs lag was 2012.


Juli 2020

 

 In de vakantie van 2020 lagen we voor de zeesluis van Makkum aan een steiger met vissersboten.


Candelaria Tenerife

   
Op Tenerife in het stadje Candelaria staat dit beeld van een Guancheleider

Foto v/d maand decemberber

Waterplanten 2020 in de havens van het Brielsemeer

 Dit jaar hadden we verschrikkelijk last van de waterplanten in de haven. Alles groeide dicht en natuurlijk kregen de boten met buitenboord koeling ernstige problemen.

 

 De vereniging heeft een waterplantenknipper gehuurd om de haven een beetje bevaarbaar te maken.

 

Het water wordt steeds "schoner" helderder en de bodem krijgt daardoor veel zonlicht. Wij zagen op de randmeren hetzelfde probleem en ook daar werd continue geknipt.

 

  

 

Vaarjaar 2019

8 november

Goed nieuws. Ik las in de Schuttevaer van vrijdag 1 november het volgende:

Canal des Ardennes wellicht weer open.

NANCY Het Canal des Ardennes in Noordoost-Frankrijk gaat waarschijnlijk weer open. Voies Navigables de France (VNF) zou eind volgend jaar willen beginnen met de restauratie van sluis 21 Neuville-Day, zo melden lokale kranten.
Sinds de sluis in juni 2018 na een hevige regenbui instortte, is de doorgaande vaart op het kanaal dat de Maas en Aisne verbindt gestremd. De algemene directie van VNF moet de budgetaanvraag van VNF Nord-Est nog wel goedkeuren. De restauratie is ook nog niet opgenomen in de voorlopige stremmingenlijst voor volgend jaar. Behalve de ingestorte sluis verkeren ook veel andere sluismuren op het kanaal in slechte staat. Daarnaast is het kanaal, sinds er niet meer wordt gevaren, plaatselijk dichtgegroeid met waterplanten. VNF is inmiddels ook begonnen met voorbereidende werkzaamheden voor de heropening van het Canal de la Sambre a Loise, die gepland staat voor 20121. Deze vaarweg is al sinds 2006 gestremd vanwege twee op instorten staande aquaducten.

7 november

Ik kwam nog een hele oude foto tegen van mijn vaders eerste boot de "Jan" waar ik de watertank aan het vullen ben. Deze foto is gemaakt naast het voetbalveld in Heemstede. Ook vond ik de koopbon van deze boot. De datum was 23-1-1954. Mijn vader heeft mij ooit verteld, dat hij hem in de Rotte bij het Noordplein gekocht heeft en dat de eigenaar de motor er uit haalde omdat we maar 80 gulden hadden. Het was in januari en gelijk nadat hij hem gekocht had zonk de boot en het ging zo vriezen -15Gr dat de Rotte dicht vroor. De verkoper ging gelijk na de overdracht de kroeg in om zijn geld om te zetten in drank.

2 november

Vandaag geprobeerd de koeler schoon te maken. We hebben van allerlei spullen geprobeerd om het vuil in de koeler los te krijgen. Schoonmaakazijn, Biotex, Dusty super ontkalker en wat volgens ons het beste werkt antikalk van de Lidlle. Met al die schoonmaakproducten is er al aardig wat vuil uit de koeler gekomen. Het voornaamste wat er in de koeler zit is blubber en die lost slecht op.

Voorlopig de koeler met heet water gevuld en de antikalk er in gezet. We laten het spul maar een weekje weken.

26 oktober

Tijdens de vakantie kregen we koelproblemen met de motor. Ik heb daarom nu de interkoeler gedemonteerd. Wat een vuil zit daarin. Door het varen in de kanalen was de koeler vervuild met extreem veel blubber. Maar nu ik hem gedemonteerd heb, weet ik nog niet hoe ik het er uit krijg. Spoelen met schoonmaakazijn? Wie weet er raad?

 20 oktober

Barbequen op het Eiland van Maurik mei 2019. Het water stond nog redelijk hoog. We zijn op weg naar Bremen in Duitsland.

Ik kwam nog een bon tegen van een vaarvergunning op de Brielsemaas.

   je kan hem als pdf openen  

12 oktober

De zomervakantie was dit jaar een rondje Nederland/Duitsland. Via Ter Apel zijn we Duitsland ingevaren en daar hebben we een rondje over de Weser gemaakt. Hieronder een foto van onze ligplaats op de Wieltsee aan de Weser.

We lagen bij de zeer gastvrije zeilvereniging Wiking. Ga naar de website van deze vereniging.

   
 

27 april

De gehele website is aangepast na de omzetting. Ik ga weer nieuwe info invoeren.

februari

Prijzen vignet Frankrijk

Het logboek 2018 naar Berlijn schiet aardig op. Joop maakte een prachtige foto van de stoommachine die de stroom voor de steenfabriek in Mildenberg  verzorgde. Een prachtige oude steenfabriek om eens te bezoeken.

            

januari

Op onze vereniging zijn we de lantarenpalen aan het reviseren. Er worden nieuwe armaturen met  LED TL buizen geplaatst en een aantal worden voorzien van een wifi antenne. Tevens worden de palen geverfd.


De Molecuul en Cojo hebben weer een vakantietocht gemaakt. Kijk eens in het logboek 2018 waar ik aan bezig ben.
Hieronder een foto gemaakt door Hugo P waar de Cojo en Molecuul Rotterdam passeren.

 

Hier een foto van de eerste boot van mijn vader uit 1959. Hij heette de Jan. Achterin zit ik met mijn moeder.
Voor de voortstuwing had mijn vader er een bromfietsmotor ingebouwd met een zelf gemaakte omkeerbare schroef.

 

Namens de bemanning van de Molecuul

een gelukkig 2019

en

een goed vaarjaar toegewenst.

 

 

Spreuken 2020

 


januari 2020

 

 Elke nieuwe uitdaging begint met de O zo moeilijke eerste stap.

februari 2020

 

 Daar waar een schakeling rookt, loopt de meeste stroom.

maart 2020

 

 Money isn't everything. Usualy it isn't enough.

april 2020

 

 We realiseren ons pas hoe goed ons geheugen is, als we iets proberen te vergeten.

mei 2020

 

 

juni 2020

 

 

juli 2020

 

 

augustus 2020

 

 

september 2020

 

 

oktober 2020

 

Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het zelf niet goed genoeg.

november 2020

 

Hoe meer je faalt, des te groter is je kans op succes.

december 2020

 

Wie steeds de waarheid vertelt, hoeft nooit iets te onthouden.

Foto v/d Maand archief 2019

 

 De Herman Marwede bij Bremen op de Weser 2019

 Op de Weser op weg naar Bremen varen we langs de Herman Marwede.

De HERMANN MARWEDE is een van de modernste SAR schepen ter wereld. Het is het grootste oceaan- zoek- en reddingsschip ooit in dienst genomen in Duitsland. Het heeft een maximale snelheid van 25 knopen (46 km / u, 29 mph) en een maximaal bereik van 3926 km (2120 naut. Mijl). Het schip heeft zijn eigen ziekenhuis, een kraan, krachtige brandblusapparatuur en een helikopterplatform aan boord.

 


 

 De Molecuul voor de brug Oberbaum over de Spree in Berlijn.

 De neogotische Oberbaumbrücke verbindt de twee helften van het stadsdeel Friedrichshain-Kreuzberg. Ooit was het de toegangspoort tot Berlijn. Later stond de brug lange tijd weg te rotten in het niemandsland tussen Oost en West.

 


 Bij W.S.V. De Vijf  Sluizen wordt de buitenverlichting vervangen voor LED.

 

 

 

 

Op dinsdag in de winterperiode werken een aantal gepensioneerde leden gratis voor de vereniging. Dit jaar 2018/2019 vervangen zij de kapotte buitenverlichting en monteren LED TL balken. De ploeg die dit doet worden de vonkentrekkers genoemd.


 

Verdun in Frankrijk in 1987

  In 1987 maakten wij de Molecuul en de Spectrum van mijn vader een tocht door Frankrijk en Duitsland en hier liggen wij in Verdun. In die tijd waren er geen steigers aan de rechteroever en meerden wij af aan de linkeroever. In die tijd was het er nog heel stil in het hoogseizoen.