|
Nieuws
Selecteer een nieuws onderwerp uit de onderstaande lijst, kies vervolgens een nieuws artikel om te lezen.
Alle foto's te vergroten door er op te klikken. Het reisschema is in de inleiding te downloaden. Deel 1 Wij starten onze vaarvakantie naar het bovenste van Nederland nl. Friesland. Vroeg in de zomer met zo een voor- en een nadeel. Nog geen zomerse temperaturen, maar overal is er nog plaats om aan te meren. Na onze trip van 8 weken op de Nederlandse wateren rest er nog een ruime vakantieperiode, aug. en sept. bieden zich aan. Bedrijfsactiviteiten zijn aan ons niet meer besteed. Er is ruimte en tijd om te genieten. Te reizen, te ontdekken, samen te genieten van de boot, het water en de natuur. (en een pintje J)
De Chaveli
We hebben 1301 km gevaren en onze motor urenteller tikte af op 147u. De gemiddelde snelheid was dus 8,8 km/uur. Het financieel plaatje, 38 Euro / persoon / dag. Een gedetailleerd plaatje leert ons dat onze uitgaven voor 41% (1758,07 Euro ) toe te wijzen zijn aan uit gaan eten of terrasjes. Ja we zijn nu eenmaal Bourgondiërs. 14% (613,35 Euro)ging op aan havengeld. 22% (936,86 Euro ) voor persoonlijke voeding en 22 % (954,30 Euro) voor voeding van de motoren (diesel). Goedkoper kan zeker, uit eerlijke schaamte vermeld ik niet het aantal keren dat we gingen uit eten of iets gingen drinken. De bijdrage van de toervaart te Maasmechelen (208 Euro) is opgenomen in de rubriek " uit eten gaan " Een gedetailleerd reisschema per dag is beschikbaar. Opgedeeld in Van - Naar , aantal sluizen , vaartijd en financiële uitgaven. Onze trip hebben we tijdens de voorbije winter zorgvuldig voorbereid. Een schema met ons reistraject, toeristische info van de stopplaatsen enz. Naderhand bleek dit een zeer nuttig instrument. We waren uiteindelijk met 3 boten op weg, rustdagen waren voorzien, elk zijn interesses waren ingevoegd. ( en de aperitief voorbereidingen waren ingecalculeerd J). Afspraken met elkaar zijn belangrijk om een zorgeloze vakantie tegemoet te zien. Op een bepaald ogenblik waren we iets afgeweken van onze reisroute en hadden we onvoldoende afgesproken welk traject we gingen bevaren. Toen de eerste (ondergeschikte) even een ander ( verkeerd ) vaarwater verkende, kon men niet rekenen op bijsturing en ondersteuning van de volgers om de juiste route te volgen . Voor ons een les, voor jullie een tip: elke dag afstemmen met elkaar voorkomt verrassingen. Naar waar, via welke waters, doorvaarhoogten checken, en de bijhorende kaart (en). Wij gebruikten hoofdzakelijk de ANWB kaarten op de tablet ( a 10 Euro / maand ), zeer gebruiksvriendelijk. Spijtig dat dit niet voor Frankrijk bestaat. Deel 1 naar Maasmechelen. Onze trip is een aaneenschakeling van jachthavens. Deinze - Merelbeke - Klein Willebroek - Lier - Herentals - Mol ( zilvermeer) - Lommel - Dilsen-Stokkem, aan het eilandje, waar er geen plaats was en te ondiep - Maasmechelen Village; VPF locatie van de toervaart. Dit is inderdaad op Toer gaan van jachthaven naar jachthaven. De originele betekenis van - toervaren -. Voor wie nog beroepsmatig actief is, wordt deelnemen aan een - Toervaart - dikwijls een weekend heengaan, een weekend deelnemen aan de toervaartactiviteiten en het volgende weekend zo vlug mogelijk terug naar de thuishaven. Niet verwonderlijk dan ook, dat er weinig of geen jonge mensen van de partij zijn. Een andere formule ontwikkelen? Zoals bvb. communicatie en deelname aan activiteiten van omliggende clubs, verbroederingen of ???. Het moet wel gezegd worden. De huidige georganiseerde toervaartreünies bieden altijd een mooi programma met activiteiten die je nooit op eigen initiatief voorgeschoteld krijgt en op culinaire locaties.
Reken
De natuurwandelingen op de terril en de kruinenwandeling waren tevens prachtig en leerrijk.
In Maasmechelen stad ( en niet village) snuif je de geur van diverse culturen in harmonie. Aan de basis de immigratie naar de koolmijnen. Italianen, Bulgaren , Grieken en â¦. elk hebben ze hun eigen cafés of ontmoetingsplaatsen / restaurants / kledingzaken of kappers. Een vredige samenleving waar grote steden zich mogen aan spiegelen. De promotie van de VPF haven in Herentals via kanaal 77 indachtig, was het voor ons de eerste keer dat we in de jachthaven van Herentals aanmeerden. Citaat : " Dit is een nieuw begin voor deze haven die ligt op een kruispunt in de kempense vaarwateren " ref. K77 nr.38 . De slipway, de cafetaria en de ligplaats/steiger van Jos Voet liggen er zeer netjes bij. Maar er is nog wat werk aan de winkel, de gansen (en hun uitwerpselen) genieten een verworven recht op steigers en sommige vaartuigen. Het kan toch niet dat de havenmeester Luc Croonen, vriendelijke man trouwens, zou moeten optreden als ruimingsdienst. Een paar niet meer onderhouden pleziervaartuigen ontsieren de haven, weg ermee. De Jos doet er goed aan om een haven team op te starten. Hij weet als geen ander hoe een haven gerund kan worden. We waren tevens getuige van de eerste proefvaart van een nieuw project. Proficiat aan de initiatiefnemers / bouwers van boot en trailer. Waren er maar meer enthousiastelingen . (foto's 11 16 en 5 Alu boot / trailer )
Met de fiets even naar het gezellige centrum van Herentals is een aanrader. Onderstaande foto's
Herentals
================================ Begin augustus lagen we in Gent centrum en zoals het meermaals gebeurt " steigerpraat " onder schippers. We waren het er allen over eens : de jachthaven van Herentals is een ramp. Een schipper bracht ook nog een anekdote uit de jachthaven aan de Broeltorens te Kortrijk. Als we allen onze ervaringen via een verslagje aan de redactie van kanaal 77 bezorgen, dan kunnen we er van leren , of kan men er zijn conclusies uit trekken. =================================
Van Maasmechelen naar Maastricht en dan langs de oostzijde van Nederland naar omhoog , naar Friesland. Onze reisvoorbereiding ( 38 blz.) is opgemaakt en omvat de eerste 5 blz. met algemene informatie voor het varen in Nederland. Info over getijden, reglementen, te gebruiken kaarten en in grote lijnen het traject met begin en einddatum nl.van 14 mei tot 8 juli 2015. In de havenkom van Maastricht maken we kennis met het " seijsener " betaalsysteem. Je koopt een "jachthavenbetaalkaart Seijsener" aan 4 Euro en opwaardeerd die met een bedrag naar keuze om o.a. elektriciteit en havengeld mee te betalen. Ons werd gezegd dat dit systeem in wel 35 havens in Nederland gehanteerd wordt. Men vergat er wel bij te vertellen dat de eurootjes die je op de kaart zette op dezelfde locatie dienen verbruikt te worden, of er terug afgehaald. Wat er in Maastricht op gezet werd, bleek nadien niet bruikbaar in een andere haven met dit systeem. Foetsie 20Euro ofwel terug varen. Voor ons een les, voor jullie een tip. We gingen ook op stap en bezochten o.a de Mergelgrotten van St. Pietersberg. De toeristische informatie kantoren ( VVW) geven graag een woordje uitleg maar elke folder of kaart is te betalen. Een historische gebouw , kerk of uitkijktoren bezoeken is ook steeds tegen betaling. Of je nu katholiek, protestants of wat je overtuiging ook is, maakt niet uit, betalen doe je voor alles. Voor ons een les, voor jullie een tip. Informeer je goed op voorhand ( via internet) wat je wil bezoeken, wat er te zien is. Genieten van een mooi panoramisch zicht? Dit achter kippendraad, voor 10 Euro entréé/persoon, is toch dat niet wat men verwacht.
In het witte dorp Thorn meren we aan. Met de fiets verkennen we het dorp. Straatje in straatje uit. Zonder dat je echt moe wordt. Binnen een kort tijdsbestek heb je veel gezien en heb je tijd over om te smullen van een super dikke (asperge-) pannenkoek in een historisch kader aldaar.
In Roermond ( met dank voor de tip uit Merelbeke) is een bezoek aan de ex-gevangenis een aanrader. Je kan er lekker eten en geniet van een uniek kader. Het hotel / restaurant " Het Arresthuis " in de Polardstraat moet je gezien / bezocht hebben. Je kan er ook gewoon even binnen lopen en iets drinken.
In het eerder vermeld reisschema kan je alle havens en steden welke we aan gedaan hebben volgen. In dit verslagje vermeld ik enkel enkele zaken die mij opvielen en die mogelijks voor anderen nuttig zijn. Foto's en filmpjes herinneren ons aan de mooie momenten.( vooral Bourgondische J) De deadline voor redactie en drukker dwingt mij in een volgend deel het verdere verloop van onze tocht te brengen. Ook uw verhaal is de moeite waard om te delen met collegaás pleziervaarders. Hoe meer verschillende invalshoeken en ervaringen hoe rijker ( lees nuttiger ) kanaal 77 wordt. Dus doen !
Luc & Bea Pattyn De Meyer M/S Chaveli van Deinze Yacht Club.
|
Onze tocht in de Westhoek van België 2015 24 daagse trip met : Deinze -Brugge - Stalhille - Oudenburg - Diksmuide - Ieper - Fintele -
Vaartocht 2015 van Jars , Carina en Chaveli uit Deinze Yacht Club.
Zij zijn groot en ik ben klein, op weg naar de Westhoek.
Dirck en Agnes Vanhoe met de Jars
" JARS " een bootje veel kleiner als de meeste jachten.Het vaargebied, meestal op de rustige toeristische Leie tussen Gent en Deinze. Soms samen met de grote mee op clubuitstap. Naar Boatrun Menen, naar Spanjeveer , Portus Ganda enz. Bemanning, 't zijn geen waterratten. Zwemvest aan en toch nog wat spanning bij het aanmeren. Liever geen golven van andere voorbijschietende boten. De speedboten zouden in de snelvaartzone veel beter in planéé blijven, dan af te stoppen. " Geen hinderlijke golfslag " is aan de orde. 't Is 6 jaar geleden dat de Jars naar de Westhoek heeft gevaren. Vorig jaar was men blijven steken in Nieuwpoort. Een rondje Diksmuide, Fintele , Veurne was reeds een hele tijd geleden. Dit jaar wilden we dit toch even overdoen en ook naar Ieper gaan. Onze eerste havenstop was natuurlijk de Coupure. Op zondagmorgen 9 aug. 2015 werden we om 10 uur met stralend weer gelost richting kust. Wat ze zeggen werd werkelijkheid. Pas na één uur en 40 minuten, om 11u40 konden we uit de Dampoortsluis varen. Midden in en tussen het geklots van de golven van wel 10 andere jachten voeren we verder. Telkens bijsturen en heen en weer schommelend. Tegen 13u20 kwamen we aan de steiger van Stalhille. Aldaar werd deze ingenomen door 2 jachten, aan één waren er duidelijk schilderwerken in uitvoering. Maar er was nog plaats. We lieten de meute van boten verder varen. De fietsen werden van boord genomen en een knooppunten route werd gereden. We stopten natuurlijk ook even aan Nieuwewege taverne. Boven de brug wordt de wachtsteiger ook bezet door een vaste ligger.
Zouden de heren /dames ingenieurs - bestuurders- afgevaardigden dit nooit vastgesteld hebben? En zou dit niet in overweging kunnen genomen worden. Aan stuurboord zien we het antennepark van Oudenburg ("het pomptje) dat dienst doet als ontvangststation voor
Op het Lokanaal in Lo kan je een bezoek brengen aan de koekjes fabriek " De Stropere ". De bakker en bakkerin in Lo maken tijd om een praatje te maken, er zijn enkele horecagelegenheden en er staat een boom waar naar dat het schijnt (Julius ) Cesar zijn paard heeft aan vastgebonden om een ps. ps te doen. De moeite om even halt te houden. Een fietstocht via de knooppunten brengt je door een polderlandschap, met een haas en fazant, met grachtjes en wegeltjes naar ongekende dorpjes. In Veurne meren we aan. Water is niet meer te verkrijgen aan de sluis. We hadden dit maar in Boezinge moeten vragen verteld de sluismeester. Aan de langssteiger ontbreken de watervoorzieningen nog. De betaalkaart voor elektra en water halen we af in de toeristische dienst. In een douche v.h. toiletgebouw van de stad Veurne blijkt de verlichting defect te zijn. De vriendelijke havenmeester " Ben " komt 's morgens en 's avonds langs. Wanneer we terug in Nieuwpoort zijn bij Westhoek Marina kunnen we het saldo en waarborg van onze kaart terug krijgen. De spoorwegbrug in Veurne wordt NIET bediend tussen 10 min. voor en 20 min na het uur. Van de sluismeester ontvangen we een magneetkaart om de brug in Wulpen te bedienen en hij verwittigt ook de spoorwegen. ( Vermelding in het vademecum?)
Tegen de middag zijn we aangemeerd in Oudenburg en gaan met de fiets naar Oostende. We zoeken de Langestraat met restaurant " Stad Kortrijk ". Spijtig maar het restaurant bestaat niet meer. Volgens zeggen kon je er goed eten maar 't was enkel wat er beschikbaar was en waarvoor de kok goesting had om klaar te maken. We nemen dan maar de overzet aan de visafslag en keren via de overkant terug. 's Avonds staan er pannenkoeken op het menu. Van Oudenburg gaat het vlot terug naar Brugge Coupure. Jef en Fons van de VPF helpen ons bij het aanmeren. Zaterdag en zondag komend zijn er de Marieke feesten. Wij houden het liever rustig en keren zaterdag voormiddag terug naar de thuishaven . Dit was toch de bedoeling maar Steenbrugge was defect. We bleven dan maar iets langer in de haven liggen. Tegen de middag hadden we Brugge verlaten . In Beernem was er een wakebord wedstrijd gaande en werden we ook ongeveer een uurtje opgehouden. Geen probleem hoor , 't was prachtig weer. Tegen 17uur waren we terug in onze thuishaven . We waren 14 dagen weg , samen met onze vrienden van de Carina, Dirk en Carine en de Chaveli, Luc en Bea. We genoten ervan en zijn gelukkig, ook al is ons bootje geen super yacht met mega paardenkracht. Schipper Dirck en matroos Agnes van de JARS uit Deinze.
|
Onze vakantie start met stralende gezichten van Varen met een hart in Menen. De klaprozen onderweg naar 14-18 zijn onze gids tot Diksmuide. Tijdens het boeiende welkomst gebeuren werd even ingetogen stil gestaan bij de ernst van de gruwel. De klaprozen wiegen en wij richten onze steven naar de gestremde Boven Samber. Een prachtige moderne accommodatie voor de pleziervaarder is gebruiks klaar in Hautmont. De plannen voor (winter-) berging liggen klaar. Het aquaduct even verder is nog te herstellen en dan ligt dit vaarwater terug te lonken. Noodgedwongen keren we terug, ons doel 'De Moulin rouge' . We gaan richting Charleroi, Namen, Dinant en Givet. Namen heeft ons hart gestolen, een gezellige mooie hoofdstad van historische waarde, volgende keer moeten we er zeker een extra dag voor uit treken. Dinant is passé als stad. Frankrijk, een prachtig vaargebied. Hier hoor je de stilte. De vogels zorgen er voor het leven. We glijden het ene na het andere automatische sluisje in en uit. 27 keer en we zijn 16 km verder. ' A' laise' zegt men languit. Rustig, gemoedzaam, neem je tijd en kom in een ander ritme. De commerciëlen noemen dit 'onthaasten'. We denken erachter te komen waarom Frankrijk zo geliefd is als (vaar-)vakantie land. Je kan uit gaan eten onder de 20 Euro / persoon, de talrijke aanmeerplaatsen zijn te vergoeden tegen kostprijs van water of elektriciteit. De toeristische dienst van de locatie staat in voor het ontvangen van enkele eurokes . Nog minder vaart dan 's nachts in Vlaanderen, geen beroepsvaart , geen pleziervaart. Enkel in de omgeving van Parijs is er wat ''commerce vaart'' Onze vaarweg gaat door glooiende landschappen waarbij de gele tarwe en de suskewiet elkaar afwisselen. Hier en daar staan de rode klaprozen aan de rand van het veld ons toe te wuiven en herinneren ze er ons aan dat we nu een maand onderweg zijn. De kruidentuin langsheen de waterweg is veranderd naar een schakering over paars , ecru , geel en hier en daar een witte spikkel. De oude sluiswachterhuisjes staan leeg. VNF heeft bijna alle sluizen geautomatiseerd , vernieuwd en van een passend nieuw lokaaltje voorzien. We varen door wisselende landschappen met evenveel soorten wisselende vaarwegen. Je kijkt en ziet, je geniet van de brede en diepe waters. Elke rivier zijn kronkels, zijn stroming, zijn landschappen. De Samber, de Maas met de rotsen , Canal de l'Est, Canal des Ardennes met de sluizentrap, Canal de L'Aisne a la Marne, de Marne met zijn (champagne)-wijngaarden, de Seine met haar woonboten, de Oise, Saint Quentin en de tunnel Riqueval ( Macquincourt) en de Schelde. Als men je vraagt wat is Traagvaart, dan is dit waarvan we genieten. De dagen van de week kennen we niet meer. Ze zijn super vriendelijk, die Fransen. Tijd hebben ze in overvloed. Chauffeurs stoppen hier als je aanstalten maakt om over te steken. Poetsen is hen echter niet besteed en trotoirpralines van de viervoeters wachten op een flinke plensbui. Wie vaart zit niet aan de grond. Is het de crisis die maakt dat je goedkoop kan eten en aanmeren in Frankrijk? Verloren gegane glorie , in onbruik geraakte gebouwen en voorzieningen en veel wrakken. Spectaculair veel woonboten, dit is wat we onthouden van een land dat blijkbaar meer te lijden heeft van de crisis. Maar de natuur is er buitengewoon prachtig en ongeschonden, de Fransen lopen er vriendelijk bij. Wij kunnen ervan genieten. Genieten doe je ook met vrienden, wij waren met 3 boten onderweg. Dit is ons goed bevallen. We hadden veelal samen een aperitiefuurtje, kokerellen deden we ook dikwijls samen of we gingen uit eten. Er was wel altijd iemand die een handje toestak in het sluis of om aan te meren, of om de hapjes te voorzien. Luc en Bea Pattyn De Meyer m/s Chaveli uit Deinze Yacht Club vzw. |