Archief 2007

Dit is het archief van 2007

Hellingen  2007 w.s.v.  Blijdorp

 


Te water laten van de schepen 31 maart  2007 bij W.S.V. Blijdorp

klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten

My-Last

  Nieuwe hydraulische pomp grepen
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten

Allemaal opletten

My-Last te water

Elektrapalen plat

     
klik om te vergroten klik om te vergroten

klik om te vergroten

  Nieuwe hydraulische pomp  
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten

Daar gaat de Molecuul

 

Molecuul van de schragen

     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
Effe voor Jan bijwerken "bedankt Gerrit"  

Gerrit en Sjoerd

     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
 

Molecuul te water

 
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
 

De Hephaestus

Lierbaas Joop

     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
aanpassen hellingwagen    
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
Nog effe de kookplaten aansluiten

Koffie en broodjes

Effe anders klachten van de vissen
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
Hellingwagen aanpassen

Cojo

Technische commissie
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten

Hout en schragen ploeg

6 jaar te water?

Dichtgegroeide boegschroef

 

MEI 2006


klik om te vergroten

Hemelvaart weekend 2007
Wat doen we zoal in zo'n weekend.


Links: Vissen al is het erg koud.
Sommige houden een stijve nek aan het vissen over en vangen niets.

Rechts: Natuurlijk een barbecue.

klik om te vergroten
klik om te vergroten Links: De braderie in Brielle bezoeken.

Rechts: Natuurlijk ook nog schol bakken en zoals je ziet zit de bakker te genieten van zijn vis.

 

klik om te vergroten
 
klik om te vergroten 14MEI
Ik kreeg een fotoreportage toegestuurd van een sluis in Schotland.
Deze speciale sluis " Het Falkirk wiel" genaamd, verplaatst met een draaibeweging schepen.

Op de volgende sites is meer info te vinden.

The Falkirk Wheel Feature Page on Undiscovered Scotland

Falkirk Wheel

 13MEI
Vandaag de boten naar het Brielsemeer gebracht. De openingstijden van de Parksluis zijn dit jaar aangepast en je kan op zondag pas om 11uur schutten. Het tij was niet gunstig, maar omdat ze voor vanmiddag windstoten voorspelden hebben we de eerste schut genomen. Hiernaast de Oudside gesleept door de Molecuul voor post Waalhaven.

Onderweg komen we de Fram uit Narvik tegen.

klik om te vergroten klik om te vergroten

De nieuwste aanwinst van Hurtigruten is het onlangs gebouwde ms Fram. Deze ijsbreker vaart ‘s zomers langs de kust van Groenland en ‘s winters verzorgt het ontdekkingsreizen naar Antarctica. Het ms Fram is een zeer wendbaar en modern ingericht passagiersschip van de ijsklasse 1B en daarmee uitstekend geschikt voor expedities naar Groenland en Antarctica.

klik om te vergroten

 

Bouwjaar: 2007
Capaciteit: 500 passagiers
318 bedden
25 auto's
BRT: 12.700 ton
Lengte: 114 m
Breedte: 20,2 m
Diepgang: 5,1 m
IJsklasse: 1B
Snelheid: 16 knopen

 

klik om te vergroten

klik om te vergroten klik om te vergroten

klik om te vergroten Hier liggen we te wachten voor de Voornsesluis.  

1MEI

Koninginnedag c.q. weekend hebben we het zeil voor de Oudside gemaakt en gemonteerd. Wat een klus. We hebben er drie dagen aan gewerkt maar volgens ons is het resultaat goed. In de voorgaande weken hadden we een dak van polyester gemaakt. Door dit dak konden we het zeil zelf maken omdat de constructie van het zeil nu eenvoudiger was. De klus van het polyester dak en zeil heeft nu zo'n 8 dagen in beslag genomen. We hebben behoorlijk grote ramen in het zeil gemaakt, zodat Ronald op de rivier goed uitzicht naar achteren heeft.
 

klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
  klik om te vergroten Het dak 8 werkdagen geleden

MAART 2006


 
klik om te vergroten 18 MAART
Door zelfwerkzaamheid bij WSV Blijdorp is er deze winter weer een nieuw stevig steiger gebouwd. Alle elektra kasten en waterleidingen zijn ook vervangen. Het is weer een huzarenstukje geweest van de leden en vooral niet te vergeten de leidinggevende personen om de steiger op tijd af te hebben. Alle zaterdagen is er door een andere groep aan dit steiger gewerkt. 1 April gaan de boten weer te water en moest het steiger af zijn.

17 MAART
Gerrit heeft zijn boot weer omgekleurd naar WIT. Rechts een foto van de groene My-Last. Het probleem van donkere boten is volgens ons het scheuren van de plamuur door de hoge temperatuur van het schip.
klik om te vergroten

 

 

klik om te vergroten

Over het scheuren van de plamuur is de opmerking gemaakt dat de oorzaak het gebruik van polyester plamuur is. Zelf heb ik deze ervaring ook en het is aan te bevelen om epoxy plamuur te gebruiken. Het probleem van epoxy is dat de droogtijd een stuk langer is en de prijs een stuk hoger.
 

15 MAART       Koppens Automatic pagina aangepast

 
     
 

13 MAART       Het logboek 2006 is klaar.

 

9 MAART

Vandaag naar de Hiswa geweest. Wij waren al een aantal jaren niet geweest en vonden het er erg stil. Vergeleken met voorgaande jaren werd er wel meer aandacht besteed als je iets wilde weten. De droom van Ronald stond er ook. De firma Struik uit Vinkeveen stond met een Askeladden 805 commuter. Hiernaast een paar foto's van dit prachtige schip. 7.99 x 2.70 - 3250Kg - 306HP MerCruiser 60Km/h. Ook van binnen een mooi afgewerkt schip met van alle gemakken voorzien. Wij zien de vakanties van kustplaatsje naar kustplaatsje al voor ons.

 

  klik om te vergroten klik om te vergroten

       
  klik om te vergroten

klik om te vergroten

       
  klik om te vergroten klik om te vergroten  
 
klik om te vergroten 9 MAART

Een paar prachtige foto's van de Kapitein Hazewinkel van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij op een oefening voor Hoek van Holland.

Foto's zijn eigendom van de KNRM IJmuiden.

Website
KNRM

   
klik om te vergroten

klik om te vergroten

-------------------------------------------------- 

klik om te vergroten klik om te vergroten 8 MAART
Door nog onbekende oorzaak is vanochtend in de Antwerpse haven de 216 meter lange Republica di Genova van de rederij Grimaldi Lines gekapseisd.

Een containertje te veel?

klik om te vergroten 5MAART

Twee krachtpatsers klaar voor een transport van een booreiland.
 

Deze prachtige foto's kreeg ik van Gerrit.

Het Noorse olieproductieplatform SSP Piranema wordt gesleept door twee voormalige mammoetslepers van Smit Internationale, de SmitWijs Singapore (1984) en SmitWijs Londen (1975).
Het platform wordt geplaatst voor de kust van Brazilië.

     
klik om te vergroten   klik om te vergroten
 

klik om te vergroten

2 MAART
Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden. (Tekening 6) (zie oktober, november en december  2006 voor Tekening 1, 2 en 3 en januari ,februari 2007 voor nr. 4en 5.

Veronderstel dat ze dat in Frankrijk ook gaan doen.

 

APRIL 2007


 
klik om te vergroten klik om te vergroten 22APRIL
Vandaag het dak geschuurd en gelakt. Na het schuren hadden we toch nog een paar plekken met luchtbellen. We hebben deze open geschuurd en gevuld met polyester plamuur die we van Chris kregen. De top coat droogde zo snel in de zon dat hij wel streperig is geworden. Ze was eigenlijk te dik om te smeren. Hiernaast het resultaat van een weekend hard werken. We hadden dit weekend ook geen hulp van Steve, want die zit in Suriname op onze site te kijken hoe wij het doen.

21APRIL
We hebben vandaag het nieuwe dak van de Oudside gepolyesterd. Eerst de bovenkant op de boot, omdat het dak rondgezet is op de ramen en de twee steunen achter. Dat ging erg goed. Door de polyester bleef het dak rond staan en konden we op de kant de binnenkant doen. Er is zo'n 6liter hars in gegaan en drie lagen polyester matten. 2x buiten en 1x binnen. Het aanhechten aan de zijkant van de boven en onderkant wilde niet zo goed lukken. De mat wilde niet goed hechten omdat hij om de buitenrand geplakt moest worden. Er ontstonden luchtkamers. Natuurlijk werd het weer laat en morgen zullen we wel zien wat het geworden is.

klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
klik om te vergroten   klik om te vergroten

 

 

20APRIL
Het clubblad van w.s.v. Blijdorp

heeft ook een site.
Ga hier naar
"DE DEINING"

 
14 en 15 April Dak op de Oudside gezet  
     
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
 

  Wegens ongewenste reacties is de Reactie mogelijkheid uitgezet.
  8APRIL
In de middag een dakje op de Oudside maken

 
 
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
 
klik om te vergroten klik om te vergroten klik om te vergroten
 
8APRIL (Paasweekend)
Brunch bij watersportvereniging Blijdorp
 
 
klik om te vergroten klik om te vergroten 2APRIL
Deze twee foto's kreeg ik per mail van Gerrit. Wij waren na het hellingen nog wat aan het zeil van de Oudside aan het repareren. We hadden het zo druk dat we niet hebben gezien dat deze foto's gemaakt werden.
klik om te vergroten klik om te vergroten 1APRIL
Mijn buurman en buurvrouw Rob en Lenie in de haven waren vandaag aan het lakken. Ik geloof dat Rob liever aan een motor sleutelt.

We hadden het er nog over dat in Belgie niet geverfd maar geborsteld wordt.

 
  klik om te vergroten 1APRIL
Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden. (Tekening 7) (zie oktober, november en december  2006 voor Tekening 1, 2 en 3 en januari ,februari,maart 2007 voor nr4, 5 en 6.
 
     
 


Te water laten van de schepen 31 maart  2007 bij W.S.V. Blijdorp
Klik hier
 

klik om te vergroten

     
klik om te vergroten klik om te vergroten Nieuwe betimmering van de Oudside
 

FEBRUARI 2007

klik om te vergroten 25 FEBRUARI
Vandaag naar de Maeslantkering in de Waterweg geweest. Deze kering beschermt het achterland tegen hoog water. Als er een voorspelling is dat het water bij Rotterdam 3m boven NAP zou komen, gaat de kering dicht. Omdat Rotterdam een open verbinding met zee moest houden, is er voor deze kering gekozen.
Hiernaast een foto van de maquette die in het bezoekerscentrum bij de kering te zien is. Verder drie foto's van de kering die ik genomen heb van foto's die in het bezoekerscentrum hingen. Voor meer info Maeslantkering
klik om te vergroten

klik om te vergroten

klik om te vergroten


Scharnier
  • grootste bolscharnier ter wereld: 10 meter diameter
  • ondanks grote schaal, een fijnmetaal nauwkeurigheid (tolerantie op 2 millimeter)
  • gewicht bol: 680 ton
  • kan op drie manieren bewegen: horizontaal, verticaal en 'wiegende beweging'.

 

klik om te vergroten klik om te vergroten
 

17 FEBRUARII

Zaterdag hebben we raamrubbers van de Outside vervangen. We moesten de binnenkant van het polyester schoonslijpen omdat er een harde kit op het polyester was geplakt , waarschijnlijk omdat het oude rubber te groot was geweest. Het nieuwe rubber past prima en de ruiten inzetten ging voorspoedig. Het raamrubber hebben we volgens ons bij de volgende zaak goedkoop kunnen kopen.     Quicar
Het is al schemer als we 's-avonds klaar zijn. Onze buurman Gerrit komt  's-middags met een verfbakje water uit een volgboot scheppen. Tevens nog een foto van de betimmering in de Outside waar we ook druk mee bezig zijn.
 
klik om te vergroten klik om te vergroten
   
klik om te vergroten klik om te vergroten
   

18 FEBRUARI

Vandaag heb ik wat plamuur problemen verwijderd bij de Molecuul. De plamuur was gaan scheuren en er was water onder gekomen. Ik heb er na het verwijderen van de oude één componenten plamuur nu epoxy plamuur ingezet. Door de blauwe kleur wordt in de zon het schip zo warm, dat de plamuur scheurt. De vrouwen kwamen 's-middags even kijken of alles goed ging.
Er waren nog twee enthousiastelingen Jan en Chris aan het schuren. Het weer viel tegen naar dat ze voorspeld hadden. Het werd maar 7 graden.

klik om te vergroten

klik om te vergroten klik om te vergroten

10 FEBRUARI

Dit jaar wil ik een elektronische watermeter in mijn boot bouwen. Er zit al een watermeter in de Molecuul, alleen deze werkt met niveaumeting. Ik heb verschillende lengtes RVS pennen in mijn tank gehangen, die zodra ze het water raken een lampje op het dashboard laten branden. Er zijn 5 lampjes, dus vijf pennen in de tank die de status aangeven. Een lange pen die vlak boven de bodem zit, die aangeeft dat de tank leeg is. Zodra deze pen water raakt, gaat het leeg lampje uit. En vier pennen die de status 1/4, 2/4, 3/4 en vol aangeven. >>
Deze gaan aan zodra de pen water raakt. Ik heb de tank geijkt en de pennen zo lang gemaakt, dat ze ook de werkelijke waarde aangeven. Deze meter is erg goedkoop te maken en ik heb de elektronica gebruikt, die ik ook gebruik voor het melden van lekken. (zie elektronica item)
We zetten de meter alleen aan als we willen weten hoeveel water we nog hebben en anders staat hij uit om elektrolyse in de tank te voorkomen. Er zijn wel elektronische schakelingen die een wisselspanning op de sensors zetten, maar als je op onze manier werkt, gaat het ook goed. Werkt al 20 jaar prima.
Nu hebben we een elektronische watermeter gebouwd die het werkelijke verbruik c.q. de voorraad aangeeft. We hebben een flowmeter bij Conrad gekocht die gekoppeld is aan een processor, die de pulsen aftelt van een volle tank. Voorlopig heeft mijn collega Anton die de software heeft geschreven het zo gemaakt, dat er de mogelijkheid is om de voorraad elektronisch op vol te zetten. Je moet dus wel altijd met een volle tank starten om een juiste meting te starten. De flowmeter wil ik tussen de aanzuigleiding van de waterpomp zetten. De voorraad wordt met één cijfer achter de komma weergegeven en komt op een LCD display. In de elektronica is rekening gehouden met het uitschakelen van de spanning in het schip en de voorraad wordt dan ook steeds in een geheugen weggeschreven die als de spanning uitvalt deze waarde een paar jaar kan vasthouden. Als u meer wil weten dan hoor ik het wel.

klik om te vergroten
 

-----------------------------------------------------------

7 FEBRUARI Aantal DAF575 tekeningen toegevoegd en logboek 2006 bijgewerkt.

------------------------------------------------------------

1 FEBRUARI
Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden. (Tekening 5) (zie oktober, november en december  2006 voor Tekening 1, 2 en 3 en januari 2007 voor nr 4. Het kan natuurlijk niet missen wanneer deze tekening in het Clubblad stond.

klik om te vergroten


Meer artikelen...

  1. Januari 2007