Archief 2006

Dit zijn de beginpagina's van 2006

DECEMBER 2006

 
click om te vergroten
23DECEMBER

We zijn bezig een polyester boot voor Ronald op te knappen. De vloer en de vloerdragers waren volledig verrot. Deze waren gemaakt van hout en doordat de boot een paar jaar vol water heeft gestaan was alles verrot. We hebben alles er uit gesloopt. De nieuwe spanten hebben we van RVS gemaakt en vastgezet op de twee polyester spanten. De zijkanten van de vloerdragers, rusten met rubber op de bodem van de boot. Ronald is hier een vloerdrager aan het monteren.

click om te vergroten click om te vergroten

We hebben vandaag de vloer er in gekregen en we zijn al bezig met een keukenblokje op deze vloer te construeren. Zoals je wel kan zien hebben we vandaag aardig wat gedaan. Het was 4 graden, maar wel droog. De vloerplaat hebben we gemaakt van betonplex met een antislip kant.

click om te vergroten

click om te vergroten


click om te vergroten 22DECEMBER

Fons en Kee Oerlemans zijn met hun fles op de Kaapverdische eilanden aangekomen.
In hun verslag is het volgende te lezen:

Op maandag 20 november besloten we het Afrikaanse vasteland te verlaten en in westelijke richting te varen langs het driehonderd mijl van Afrika gelegen eiland Boa Vista. Dat is het oostelijkste eiland van de reusachtige Kaapverdische archipel. Onze bestemming echter was, 500 mijl verder, Mindelo op het eiland Sao Vicente.



http://www.fonsoerlemansexploration.com
 

click om te vergroten

Eiland Sao Vicente

Sao Vicente is een klein eiland, maar bij het stadje Mindelo ligt de grootste haven van Kaapverdië. Mindelo heeft een boulevard met uitzicht op de haven. De sfeer op dit eiland is, in tegenstelling tot Santiago, Europees.
Wanneer je in Mindelo aankomt merk je direct de Europese invloed. In de straten staan historische panden die je bij wijze van spreken ook in Engeland kunt aantreffen. Ook staan er monumenten uit de koloniale tijd en er loopt een mooie avenue door deze stad.
Er zijn weinig stranden in Sao Vicente, in de buurt van het vliegveld ligt een goed strand: Sao Pedro.
Mont Verde is het hoogste punt van dit vrij vlakke eiland. Een andere 'berg' is Monte Cara. Die heeft deze naam gekregen vanwege de sterke gelijkenis met een gezicht, wat vooral bij zonsopgang goed te zien is. Baia das Gatas, een erg mooie baai, ligt op tien minuten rijden van Mindelo. De stad Porto do Calhau kun je bereiken door het eiland te doorkruisen van oost naar west. De weg loopt tussen twee oude vulkanen door. De krater van een derde is goed te herkennen. Onderweg kom je langs grotten van Topim. Vlakbij is een strand.
Mindelo is een plek geworden waar veel zeilers even aanmeren. In de bars en café's zitten allerlei buitenlandse bezoekers elkaar sterke verhalen te vertellen over hun reis op zee.

 

17DECEMBER

De tuin is weer verlicht.

 


7DECEMBER
Ik kreeg een tip over een mooie site van de TRICOLOR.
On 14 December 2002 the car carrier 'Tricolor' and the container vessel 'Kariba' collided in the English Channel within the French EEZ. The 'Tricolor' capsized and sank within 30 minutes.
Zeker de moeite waard om de foto's eens te bekijken. Ook de animatie is erg goed.                  http://www.tricolorsalvage.com/pages/home.asp

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

click om te vergroten 5DECEMBER

Familie Vis van de Helena hebben een nieuwe
scheepshond. Hoe hij of zij gaat heten horen
we binnenkort.

 

Gabber
is de naam


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

click om te vergroten 1DECEMBER

Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden. (Tekening 3) (zie oktober en november voor Tekening 1 en 2

                                                   

 


NOVEMBER 2006


click om te vergroten 18NOVEMBER
Vandaag een familiefoto laten maken omdat Opa en Oma Jager 50jaar getrouwd waren. De foto staat ook in het familie fotoalbum.











Foto studio Hocus Focus
Sandra Stuurman
Dorpsstraat 47 Nieuwerkerk aan den IJssel
 

16NOVEMBER

Een zoek item toegevoegd. De zoekfuncties moeten nog ingevoerd worden, maar probeer het maar eens met parijs. Het vakantie logboek 2006 is ook al weer iets verder. We zitten al in Frankrijk.

click om te vergroten 10NOVEMBER
Even een foto van het ontspannen sluizen in Frankrijk. We varen hier op het Canal des Ardennes en zijn met de trappensluis bezig. De winter kan niet snel genoeg om zijn.

 

 

 Vakantie juli 2006

6NOVEMBER

Bij logboek 2006 zijn 2 dagen bijgekomen.

2NOVEMBER

In tegenstelling tot sommige berichten uit de media, zal het frequentiegebruik voor marifoons pas in het najaar van 2007 vergunningvrij worden. Sommige berichten in de media melden dat er vanaf 2007 geen vergunning meer nodig is voor de genoemde categorieën, dit is niet correct!

click om te vergroten

WOENSDAG 1NOVEMBER

Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden.
(Tekening 2) (zie oktober voor Tekening 1)

Een eigenaarsvlag is een persoonlijke vlag die betrekking heeft op de eigenaar en die stilliggende gehesen wordt onder de stuurboordzaling, ten teken dat de eigenaar aan boord is en bereid is bezoek te ontvangen.

Wil hij geen bezoek, dan hijst hij ter plaatse een klein blauw vlaggetje.



 

SEPTEMBER 2006

23SEPTEMBER

We varen de boten dit weekend weer terug naar Rotterdam. Hier liggen we te wachten achter de Voornsesluis op de oude Maas op een goed tij.

click om te vergroten

click om te vergroten
21SEPTEMBER  Ben met het logboek 2006 begonnen.

19SEPTEMBER
Wist u dat er bij Heenvliet een dorp met de naam Niewesluis was? Kijk eens op de volgende mooie site. Iemand uit Hellevoetsluis maakte mij attent op deze site.

                                

WEEKEND16SEPTEMBER

Even! een snoekje verschalken

click om te vergroten

click om te vergroten

De watervrienden

Joop gaat als eerste boenen
click om te vergroten click om te vergroten
Dat boenen van Joop werkt
 aanstekelijk en Theo gaat ook aan het werk
Wat een schuim Theo

Zoals je 9 september kon lezen, zou Leo zijn boot schoonmaken met W5 van de Lidl. Zoals je op de foto's kan zien, is het resultaat enorm. Dus een aanrader om de boot makkelijk te ontkalken

click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten En natuurlijk een stukje natuur op het eiland

Breedbeeld Tv kijken op een eiland. Wat een luxe

De Jacobus
Ik kreeg van Theo Heeren deze foto van zijn eerste boot. Ik hoor nog wel wat voor type boot het is Theo.

     De Jacobus click om te vergroten
WEEKEND 9/10 SEPTEMBER

Natuurlijk weer een prachtig weekend gehad met hoge temperaturen. Alleen 's-avonds was het te koud om buiten te zitten. De boot was  's-ochtends nat van de dauw zodat je hem goed kon schoonmaken. We hadden weer een plek in de schoolmeesterhaven gevonden achter de Branta.

click om te vergroten Heerlijk in de zon. Of zoals ik altijd zeg "het is 6 Ampêre weer".
De romp van onze boot zat vol met kalk. Al diverse keren had ik de opmerking gekregen dat hij nodig eens geverfd moest worden. Daarom heb ik hem zaterdag middag eens goed schoongemaakt met de badkamer reiniger van de Lidl. Dit spul gebruik ik al jaren en je boot gaat er verschrikkelijk van glimmen. Natuurlijk veel vragen over het product als je bezig bent, omdat het een spuitfles is en je niets anders hoef te doen dan de romp in te spuiten en 10minuten later af te spoelen. In de haven lag ook de boot van Leo. Dit is een polyester boot en na zijn vakantie was de romp aardig bruin geworden. Natuurlijk ook even geprobeerd hoe dit spul op een polyester boot werkt. Nou dat leek geen succes. Na het inspuiten ongeveer een kwartier te hebben gewacht, was de boot nog steeds even bruin. Alleen toen we een paar uur later weer eens keken, geloofden we onze ogen niet. Hij was spierwit geworden. Op onderstaande rechter foto's is het te zien. Leo staat maandag voor de deur bij de Lidl om een paar flessen te halen. We zien het volgende week wel.


Het spul heet W5 badkamerreiniger en ruikt naar Citron.(reinigt krachtig en verwijdert kalkaanslag).

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
5 SEPTEMBER

Vandaag moest ik met mijn collega een wageninrichting bestellen bij de firma Moplan in Maassluis. Deze firma zit langs de haven aan de waterweg. Uit mijn auto stappende zag ik gelijk de enorme oude zeesleper die voor dit bedrijf aan de kade lag. Een aantal mensen was driftig met een bikhamer bezig om verf van de huid te bikken. Natuurlijk  even een praatje gaan maken met iemand die van het schip kwam en op de vraag of de motor nog in het schip stond, kregen we gelijk een uitnodiging om de motoren eens te gaan bekijken in het schip. Nou dat was natuurlijk spekkie naar het bekkie. We kregen te horen dat de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond een van de initiatiefnemers van het eerste uur was om de Elbe (zo heet de Zeesleper) weer in oude staat te herstellen. In samenwerking met het Havenmuseum in Rotterdam werd de Elbe in 2002 overgenomen van de toenmalige eigenaar Greenpeace. Het havenmuseum werd de nieuwe eigenaar, voor het beheer van de zeesleper werd de SMCR opgericht. In 2005 is de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond niet alleen beheerder maar ook eigenaar geworden van het schip. Het Havenmuseum blijft verbonden met de Elbe op adviesbasis.

  De rondleiding door het schip met zo'n enthousiaste vrijwilliger als gids was perfect. Wij gaan zeker gauw weer terug om nog eens rond te kijken en raden het een ieder aan. Op de website van de Elbe staan wat foto's en er is veel informatie te vinden over het schip. Als je op de foto van de Elbe klikt bezoek je de site.



De Elbe
Stukje tekst uit het AD:

In Maassluis wordt nog druk gewerkt aan de restauratie van de Elbe uit 1959, de favoriete zeesleper van Harald Dijker. De Elbe heeft een grote staat van dienst en Dijkers vader bracht in 1976 als laatste werktuigkunde voor Smit het schip naar Ierland om tot loodsboot te worden verbouwd. Daarna kwam het als m/v Greenpeace in 1985 bij Greenpeace en in 2005 terug als museumschip
in Maassluis. Nadat de Elbe inmiddels tweemaal is gezonken, wordt ze op dit moment volledig gerestaureerd.

WEEKEND 1,2 EN 3 SEPTEMBER.
We zijn afgelopen weekend weer naar het Brielsemeer geweest . Wat was het stil. De weersvoorspellingen waren natuurlijk niet best en dan gaan er weinig varen. De Schoolmeesterhaven was helemaal leeg en we hadden het rijk alleen. Donderdag avond toch tot laat buiten gezeten en vrijdag kwam ook de Cojo met Joop en Cor. Ik had een weddenschap met Pauline van Tokheim, dat het vrijdag mooi weer zou worden. Daarom hieronder een foto van mij en Mar in de heerlijke September zon.

 

click om te vergroten

De Molecuul
alleen in de
Schoolmeesterhaven

 Zaterdag avond tijdens de barbecue was het iets minder, maar droog 

click om te vergroten

Ja Pauline
 zo was het
 vrijdag!

click om te vergroten


  click om te vergroten 's-Avonds bij de boot, een egel in het donker gefotografeerd.


OKTOBER 2006

ZATERDAG 28OKTOBER
De Molecuul wordt vandaag op de kant gezet. Hieronder een paar foto's.
 
click om te vergroten click om te vergroten
  click om te vergroten

click om te vergroten   click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten
DONDERDAG 19OKTOBER

Weer eens bij de Elbe wezen kijken. Natuurlijk weer een paar foto's gemaakt.

   
WOENSDAG 18OKTOBER

Waarschijnlijk heeft een ieder het al gelezen, maar hier toch nog maar even een bericht overgenomen van het agentschap Telecom :

Het gebruik van een marifoon voor de pleziervaart, SART (Search And Rescue Transponder), radar kan vergunningvrij. Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Van Gennip waarmee de Ministerraad heeft ingestemd.

De vrijstelling is in lijn met de weg die het agentschap heeft in geslagen om het frequentiegebruik in Nederland te flexibiliseren. Voorbereidende werkzaamheden voor de invoering zijn dan ook in volle gang. Het agentschap verwacht dat in het najaar van 2007 deze categorieën vergunningvrij zullen zijn. Hoe het agentschap de vergunningsvrijheid in wil voeren staat hieronder beschreven. We geven in grote lijnen aan hoe we dit willen gaan uitvoeren, aan de verdere details wordt nog gewerkt. Algemeen geldt dat de huidige vergunningsvoorwaarden worden omgezet in algemene regels. Via de website http://www.agentschap-telecom.nl/ wordt u zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Marifoongebruikers

De huidige vergunning voor het gebruik van een marifoon verdwijnt. In eerste instantie voor de pleziervaart en daarna start het traject voor de beroepsvaart. Er worden nog wel eisen aan de gebruikers gesteld. Een vorm van examinering zal dan ook blijven bestaan.

Een gebruiker moet zich straks eenmalig, bij voorkeur via het internet, aanmelden bij Agentschap Telecom. De gegevens van de gebruiker worden dan opgenomen in een register. In het register komt naast de verplichte gegevens zoals Burgers Service Nummer, roepletters, MMSI nummer en ATIS code ook de mogelijkheid om vrijwillige gegevens aan te vullen zoals gebruikte apparatuur en gsm-nummer.

Het agentschap hoopt met de vrijwillige gegevens de veiligheid en bereikbaarheid van personen aan boord van schepen voor search and rescue doeleinden en andere calamiteiten te verbeteren. De huidige vergunninghouders worden automatisch opgenomen in het register en hoeven geen directe actie te ondernemen.

ZONDAG 15OKTOBER
Begonnen met Jabsco waterpomp onder Mechanica.

VRIJDAG 13OKTOBER
Mar is weer uit het ziekenhuis en voelt zich prima. Voor ons dus geen ongeluksdag.

11OKTOBER

Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden.
(Tekening 1)

8OKTOBER

Ik kreeg van Arold een paar foto's van de zeesleper de Elbe. Vorige maand had ik al geschreven dat het zeker de moeite waard is om eens op dit schip te gaan kijken in Maassluis. Ook de Website is interessant en je kan je aanmelden voor de nieuwsbrief.

   

7OKTOBER

Afgelopen donderdag is Marga onverwachts opgenomen in het ziekenhuis. Ze ging voor onderzoek van de darmen en moest gelijk blijven omdat er problemen werden geconstateerd.

Foto die ik afgelopen zomer nam op de Maas varende in Frankrijk.

1OKTOBER

Afgelopen weekend hoorde ik over een ontploffing van een accu in een boot. Er was één cel van de accu ontploft. Van de andere cellen waren de deksels van de doppen gesprongen. Dit geeft natuurlijk een enorme rommel in de machinekamer en het zwavelzuur is niet makkelijk schoon te maken. Volgens documentatie over accu's is soda het beste schoonmaakmiddel.

Hoe kan zo'n ontploffing van een cel eigenlijk gebeuren?

De spanning voor het laden van een 12volt accu mag maximaal 14,4Volt zijn. Bij overbelading komt er waterstofgas vrij uit de accu. Waterstof is van alle stoffen die wij kennen de meest ontvlambare stof. Waterstof reageert met zuurstof tot water, maar de reactie verloopt erg langzaam onder normale temperaturen. Wanneer de reactie wordt versneld met behulp van een vonk, vindt deze plaats met explosieve snelheid. Volgens de eigenaar van de boot was de spanningsregelaar van de dynamo in orde en waren er geen ontstekers (vonken) in de buurt van de accu.


Nu las ik in de Schuttevaar het volgende: (overgenomen uit de Schuttevaar)


Gevaarlijke gasvorming doet zich vooral voor bij te oude accu's. Een accu gaat gemiddeld zes jaar mee, al zijn er mensen die er achttien jaar mee doen. Probleem bij oude accu's is, dat de stalen roosters voor de loodplaatjes roesten, waardoor actieve massa uit de roosters wordt gedrukt en in de bak valt. Als dat zich ophoopt, ontstaat op een gegeven moment sluiting in een cel. Een accu van 12Volt levert dan nog maar 10Volt en zit bij 12,2Volt aan zijn gasspanning. Wanneer zo'n accu met 14,4Volt wordt geladen, dan vormt zich in de overige cellen erg veel gas. Oude accu's kunnen dus plotseling levensgevaarlijk worden. 

De ontploffing in één cel zou veroorzaakt kunnen zijn door een slechte cel met sluiting waardoor veel waterstofgas is vrijgekomen. Maar er moet wel een vonk zijn geweest om dit gas tot ontploffing te brengen. Waterstofgas is lichter dan lucht en het gas zal zich dus tegen de bodem van de machinekamervloer verzamelen. Zit er in de machinekamer boven het niveau van de accu's dus een apparaat (waterpomp, relais enz) wat een vonkje kan produceren, dan kan er een ontploffing volgen. Of dat er in de accu zelf zoals beschreven in de Schuttevaar een vonk kan ontstaan is mij niet duidelijk.

Is er iemand die daar meer van weet, dan lees ik het wel bij de reactie.
Tevens heb ik het volgende in de Schuttevaar gelezen:
Door blootstelling aan hoge temperaturen gaat een accu snel achteruit. Het is daarom niet slim accu's boven de motor te plaatsen. In een omgevingstemperatuur van 65 graden gaat een accu nog maar zes maanden mee. Elke vijf graden boven 25graden verkort de levensduur van de accu met de helft door de steeds agressieve werking van het zwavelzuur. Het probleem is, dat een warme accu juist meer stroom wil opnemen, waardoor het zuur agressief wordt.



AUGUSTUS 2006

 
28 AUGUSTUS

Ik kreeg een bericht van Ann en Cor Valk die we ontmoeten in de zwanenkreek op het Brielsemeer. Ze hebben een foto album die met de volgende link te openen is  ENCORE  Hieronder een foto van hun boot de Encore met de eigenaars.

click om te vergroten click om te vergroten

 Kijk ook eens naar de foto van de week.