We zijn bezig een polyester boot voor Ronald op te knappen. De vloer en de vloerdragers waren volledig verrot. Deze waren gemaakt van hout en doordat de boot een paar jaar vol water heeft gestaan was alles verrot. We hebben alles er uit gesloopt. De nieuwe spanten hebben we van RVS gemaakt en vastgezet op de twee polyester spanten. De zijkanten van de vloerdragers, rusten met rubber op de bodem van de boot. Ronald is hier een vloerdrager aan het monteren. We hebben vandaag de vloer er in gekregen en we zijn al bezig met een keukenblokje op deze vloer te construeren. Zoals je wel kan zien hebben we vandaag aardig wat gedaan. Het was 4 graden, maar wel droog. De vloerplaat hebben we gemaakt van betonplex met een antislip kant.
|
Archief 2006
Dit zijn de beginpagina's van 2006
We varen de boten dit weekend weer terug naar Rotterdam. Hier liggen we te wachten achter de Voornsesluis op de oude Maas op een goed tij.
Even! een snoekje verschalken
Zoals je 9 september kon lezen, zou Leo zijn boot schoonmaken met W5 van de Lidl. Zoals je op de foto's kan zien, is het resultaat enorm. Dus een aanrader om de boot makkelijk te ontkalken
Breedbeeld Tv kijken op een eiland. Wat een luxe
Natuurlijk weer een prachtig weekend gehad met hoge temperaturen. Alleen 's-avonds was het te koud om buiten te zitten. De boot was 's-ochtends nat van de dauw zodat je hem goed kon schoonmaken. We hadden weer een plek in de schoolmeesterhaven gevonden achter de Branta.
Vandaag moest ik met mijn collega een wageninrichting bestellen bij de firma Moplan in Maassluis. Deze firma zit langs de haven aan de waterweg. Uit mijn auto stappende zag ik gelijk de enorme oude zeesleper die voor dit bedrijf aan de kade lag. Een aantal mensen was driftig met een bikhamer bezig om verf van de huid te bikken. Natuurlijk even een praatje gaan maken met iemand die van het schip kwam en op de vraag of de motor nog in het schip stond, kregen we gelijk een uitnodiging om de motoren eens te gaan bekijken in het schip. Nou dat was natuurlijk spekkie naar het bekkie. We kregen te horen dat de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond een van de initiatiefnemers van het eerste uur was om de Elbe (zo heet de Zeesleper) weer in oude staat te herstellen. In samenwerking met het Havenmuseum in Rotterdam werd de Elbe in 2002 overgenomen van de toenmalige eigenaar Greenpeace. Het havenmuseum werd de nieuwe eigenaar, voor het beheer van de zeesleper werd de SMCR opgericht. In 2005 is de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond niet alleen beheerder maar ook eigenaar geworden van het schip. Het Havenmuseum blijft verbonden met de Elbe op adviesbasis.
In Maassluis wordt nog druk gewerkt aan de restauratie van de Elbe uit 1959, de favoriete zeesleper van Harald Dijker. De Elbe heeft een grote staat van dienst en Dijkers vader bracht in 1976 als laatste werktuigkunde voor Smit het schip naar Ierland om tot loodsboot te worden verbouwd. Daarna kwam het als m/v Greenpeace in 1985 bij Greenpeace en in 2005 terug als museumschip
Zaterdag avond tijdens de barbecue was het iets minder, maar droog
|
De Molecuul wordt vandaag op de kant gezet. Hieronder een paar foto's. Weer eens bij de Elbe wezen kijken. Natuurlijk weer een paar foto's gemaakt. Waarschijnlijk heeft een ieder het al gelezen, maar hier toch nog maar even een bericht overgenomen van het agentschap Telecom : Het gebruik van een marifoon voor de pleziervaart, SART (Search And Rescue Transponder), radar kan vergunningvrij. Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Van Gennip waarmee de Ministerraad heeft ingestemd. De vrijstelling is in lijn met de weg die het agentschap heeft in geslagen om het frequentiegebruik in Nederland te flexibiliseren. Voorbereidende werkzaamheden voor de invoering zijn dan ook in volle gang. Het agentschap verwacht dat in het najaar van 2007 deze categorieën vergunningvrij zullen zijn. Hoe het agentschap de vergunningsvrijheid in wil voeren staat hieronder beschreven. We geven in grote lijnen aan hoe we dit willen gaan uitvoeren, aan de verdere details wordt nog gewerkt. Algemeen geldt dat de huidige vergunningsvoorwaarden worden omgezet in algemene regels. Via de website http://www.agentschap-telecom.nl/ wordt u zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Marifoongebruikers De huidige vergunning voor het gebruik van een marifoon verdwijnt. In eerste instantie voor de pleziervaart en daarna start het traject voor de beroepsvaart. Er worden nog wel eisen aan de gebruikers gesteld. Een vorm van examinering zal dan ook blijven bestaan. Een gebruiker moet zich straks eenmalig, bij voorkeur via het internet, aanmelden bij Agentschap Telecom. De gegevens van de gebruiker worden dan opgenomen in een register. In het register komt naast de verplichte gegevens zoals Burgers Service Nummer, roepletters, MMSI nummer en ATIS code ook de mogelijkheid om vrijwillige gegevens aan te vullen zoals gebruikte apparatuur en gsm-nummer. Het agentschap hoopt met de vrijwillige gegevens de veiligheid en bereikbaarheid van personen aan boord van schepen voor search and rescue doeleinden en andere calamiteiten te verbeteren. De huidige vergunninghouders worden automatisch opgenomen in het register en hoeven geen directe actie te ondernemen. ZONDAG 15OKTOBER VRIJDAG 13OKTOBER
Ik kreeg van Arold een paar foto's van de zeesleper de Elbe. Vorige maand had ik al geschreven dat het zeker de moeite waard is om eens op dit schip te gaan kijken in Maassluis. Ook de Website is interessant en je kan je aanmelden voor de nieuwsbrief. 7OKTOBER Afgelopen donderdag is Marga onverwachts opgenomen in het ziekenhuis. Ze ging voor onderzoek van de darmen en moest gelijk blijven omdat er problemen werden geconstateerd.
1OKTOBER Afgelopen weekend hoorde ik over een ontploffing van een accu in een boot. Er was één cel van de accu ontploft. Van de andere cellen waren de deksels van de doppen gesprongen. Dit geeft natuurlijk een enorme rommel in de machinekamer en het zwavelzuur is niet makkelijk schoon te maken. Volgens documentatie over accu's is soda het beste schoonmaakmiddel. Hoe kan zo'n ontploffing van een cel eigenlijk gebeuren? De spanning voor het laden van een 12volt accu mag maximaal 14,4Volt zijn. Bij overbelading komt er waterstofgas vrij uit de accu. Waterstof is van alle stoffen die wij kennen de meest ontvlambare stof. Waterstof reageert met zuurstof tot water, maar de reactie verloopt erg langzaam onder normale temperaturen. Wanneer de reactie wordt versneld met behulp van een vonk, vindt deze plaats met explosieve snelheid. Volgens de eigenaar van de boot was de spanningsregelaar van de dynamo in orde en waren er geen ontstekers (vonken) in de buurt van de accu.
De ontploffing in één cel zou veroorzaakt kunnen zijn door een slechte cel met sluiting waardoor veel waterstofgas is vrijgekomen. Maar er moet wel een vonk zijn geweest om dit gas tot ontploffing te brengen. Waterstofgas is lichter dan lucht en het gas zal zich dus tegen de bodem van de machinekamervloer verzamelen. Zit er in de machinekamer boven het niveau van de accu's dus een apparaat (waterpomp, relais enz) wat een vonkje kan produceren, dan kan er een ontploffing volgen. Of dat er in de accu zelf zoals beschreven in de Schuttevaar een vonk kan ontstaan is mij niet duidelijk. Is er iemand die daar meer van weet, dan lees ik het wel bij de reactie. |
Ik kreeg een bericht van Ann en Cor Valk die we ontmoeten in de zwanenkreek op het Brielsemeer. Ze hebben een foto album die met de volgende link te openen is ENCORE Hieronder een foto van hun boot de Encore met de eigenaars. Kijk ook eens naar de foto van de week. |