Archief 2008
Dit is het archief van 2008
7JUNI
Een weekend gehad met perikelen. Keerkoppeling kapot, maar gelukkig is alles weer gerepareerd. Zondag een prachtige dag. Links een heerlijke foto van Wessel en rechts een foto van Wessel, Sven en Mitchel.
Na zaterdag de hele dag aan de koppeling te hebben gesleuteld richting eiland.
Na de reparatie nog effe lekker barbecuen bij w.s.v de Vijf Sluizen.
|
Helaas was het stukje wat afgebroken was onder in de koppeling gevallen waardoor we de gehele koppeling moesten demonteren.
|
Hiernaast een deel van de Paragon koppeling met het afgebroken onderdeel. |
|
1JUNI
Sven was zaterdag bij ons aan boord om iets op te meten. Hij had net een tukje gedaan in de punt van de Molecuul. Altijd weer spannend om eens in een andere boot te slapen.
|
1JUNI
De SCOOP is te koop. Het is een mooie polyester Beekman Oriënt met een 70pk Johnson 4-takt. Voor meer informatie ga naar Markplaats. Robin doet hem weg omdat hij een groter schip wil kopen.
VERKOCHT
|
|
|
-
23MEI
De SCOOP is te koop. Het is een mooie polyester Beekman Oriënt met een 70pk Johnson 4-takt. Voor meer informatie ga naar Markplaats. Robin doet hem weg omdat hij een groter schip wil kopen.
|
|
|
18MEI
De Delft 2008. De spanten staan er maar van de romp is nog niets te zien. Op 11 oktober 1797, om ongeveer 13.45 uur, is voor de DELFT de strijd bij camperduin gestreden; kapitein Verdooren geeft zich over. Het schip is zwaar beschadigd en wordt op sleeptouw genomen. Dan breekt onverwacht de sleepkabel. Men probeert met man en macht het schip te behouden, maar dat wordt sterk bemoeilijkt door de harde wind. Als de sleepkabel opnieuw breekt, is de DELFT reddeloos verloren en zinkt. Het is zondagochtend, 15 oktober 2.30 uur |
|
|
1MEI
Voor de doe-het-zelvers die zelf een boegschroef willen bouwen, komt er een beschrijving hoe wij de boegschroef maakten met een motor uit een ijzerenhond. De motor is 24Volt 2,5Pk. Hier alvast een foto van de boegschroef aandrijving. Het is een boegschroef die niet veel herrie maakt.
|
----------------------------------------------------
1MEI Europa vanaf het water
Bert Kuijpers van Nauticlink schreef op zijn site onder Net Ondekt weer een stukje over boottochten.tk. Nauticlink is een mooie site waar van alles over de watersport te vinden is.
En over rivieren en kanalen gesproken. Wie deze zomer Europa in wil met de boot, kan zeker wat hebben aan de 'Nautische Site van Chris en José de Ruijter'. Zij zijn eigenaar van een De Ruiter-kotter (hoe kan het zo..). Als ervaringsdeskundige vertelt de schipperse van alles over het varen op het Canal de Bourgogne, de route naar Berlijn, het varen over de Duitse Lahn, en een tocht naar Londen en omstreken met hun Festina Lente, dat zoveel betekent als 'Haast u langzaam'. In dit verband blijft 'boottochten.tk' van Jan van Kouwen - eind 2005 al in Net Ontdekt - overigens ook nog steeds een aanbevelingswaardige bron, daar er elk jaar een uitgebreid beschreven vakantie met vele foto's is bijgekomen (Noord-Frankrijk, Canal des Ardennes, en Maas, Moezel en Rijn). Binnenwaterschippers? Let u even op boei en stroming...!
|
|
|
-
Altijd kalm blijven met een buitenboordmotor als hij niet start. |
Bekijk de FILM op 123 video.nl
|
|
-------------------------------------------------------
|
|
|
30MAART
Je zou bijna gaan denken dat je op een caravan site beland bent, maar dit is nou de sleurhut van Sjoerd en Ans. En weet je wat hij per mail aan mij laat weten: "Geen onderhoud en ook genieten"
|
|
|
29MAART Twee zwoegers. Links Sjoerd die ook aan het bijplekken is gegaan. Hij heeft daarvoor een speciale kwast. Als je vroeger met hem sprak over bijplekken, dan had hij daar geen oren naar. Maar ja, hij wordt ook wat ouder en dan ga je vanzelf bijplekken. Hij gaat trouwens liever fietsen. Rechts Ronald een wat jongere watersporter die keurig met een zeil er onder zijn boot aan het behandelen is. |
|
|
24MAARTT
Wie had dat gedacht. Met de Pasen sneeuw. Ik had willen verven, maar zoals je kunt zien was dit niet mogelijk. Ik had natuurlijk binnen ook nog genoeg te doen. Foto vanuit de boot rond 12uur genomen. |
---------------------------------------------------------
|
22MAART
Bij de mechanica een pagina bijgekomen over koeling van dieselmotoren.
|
------------------------------------------------------------
|
18MAART Het Grand Souterrain de Riqueval in het Canal de St Quentin in Frankrijk . Dit is een tunnel van 5670 meter lang, gebouwd onder Napoleon in het begin van de 19e eeuw. Schepen worden door deze tunnel getrokken met een sleepschip die zich voortbeweegt doormiddel van een elektromotor welke een nestelschijf aandrijft waarover een ketting loopt die op de bodem van de tunnel ligt.
Aan de kant van Saint Quentin zit een museum. |
|
---------------------------------------------------------------
15MAART Het volgende stukje las ik vanochtend in het AD. Kunnen we waarschijnlijk sneller naar Parijs. |
|
------------------------------------------------------------
Foto J de Smit |
11MAART Het logboek 2007 is bijna klaar. Hier vaart de Molecuul heerlijk op de Rijn bij Krefeld.
Logboek 2007 Maas Moezel Rijn rondje
|
1MAART Er werd vandaag bij de vereniging (wsv Blijdorp) gewerkt aan de nieuwe hellingwagen. Ik maakte de volgende foto's.
Bertus en Joop zijn aan het lassen.
|
12 april Afhellingen 2008 w.s.v Blijdorp |
|
|
Er werd ook hard gewerkt aan de nieuwe hellingwagen. |
5APRIL
We hebben vandaag een glanstest gedaan. Hieronder drie foto's van schepen waarvan de witte het mooiste glimt en het best gepoetst is. Maar op de foto is te zien dat de donkerste boot het mooiste spiegelt. Wel even wat werk geweest om het zo te krijgen. |
1 APRIL |
Hier weer een filmpje van 123video |
LOVE Boat
|
|
|
-
|
23 FEBRUARI
We zijn in het logboek 2007 aangekomen op de Lahn (vrijdag 27-7-2007). Hiernaast een wachtplaats voor een sluis. Wij vonden het een prachtige rivier om op te varen. Kijk eens in het logboek en geef een reactie.
|
6FEBRUARI
Afgelopen weekend ontdekte ik een piepklein gaatje in mijn waterslot. Toen ik er met een hamer op tikte kreeg ik een gat van 2cm². De rest van het waterslot vertoonde geen afwijkingen. Ongeveer 15 jaar geleden hebben wij dit waterslot gemaakt en binnen en buiten laten galvaniseren. Precies waar het water geïnjecteerd wordt is er een gaatje gevreten door 4mm gegalvaniseerd ijzer. Het slot werkt op de volgende manier. Links worden de uitlaatgassen via een demper in een vierkante pijp geblazen. Bovenin deze pijp is een verbinding met een 2e vierkante pijp die tegen de eerste is aangelast. In deze tweede pijp injecteren we koelwater wat uit de motor komt om de rest van de uitlaat te koelen. De pijp die het water injecteert zit tot halverwege in de vierkante pijp en op die hoogte is een gat ontstaan. Onderin deze pijp is de uitgang naar de watergekoelde uitlaat. Ik had nooit verwacht dat dit zou kunnen gebeuren, omdat de pijp ook inwendig gegalvaniseerd was. Als je in de uitgaande pijp kijkt zie je totaal geen aantasting. Aanstaande zaterdag ga ik hem open slijpen om de rest van de pijp te bekijken. Heeft iemand een idee hoe dit komt?
9FEBRUARI
Vandaag het waterslot opengeslepen en bekeken hoe we hem moesten repareren. Het blijkt dat door de werveling die onder het pijpje van de waterinjectie ontstaat, het metaal van de pijp op die hoogte was opgelost. Joop kwam mij helpen, maar de trafo lasmachine die wij gebruikten werkte niet zo goed. Alex een lid van onze vereniging bood mij aan om met zijn lasmachine (gelijkstroom) de reparatie uit te voeren. Hij heeft de wand van de pijp waar hij ingeteerd was, gedubbeld en het gat weer dichtgelast.
|
|
Het was toch nog een behoorlijke klus. |
-----------------------------------------------------------
|
9FEBRUARI Bertus is de wiellagers van de nieuwe hellingwagen aan het uitrichten. |
|