Jaarverslagen Chaveli

4 nov 2015

 

TOERVAART : DEEL 2 en Deel 3

 

Met de Chaveli naar de Noorderburen 2015.

Op weg naar het Noorden, naar Friesland. De Chaveli  en de Merel , 2 stalen traaglopers, samen met het polyester jacht Carina.

In deel  1 ( K77 nr. 39 ) beschreven we enkele punten tijdens onze trip van Deinze via Maasmechelen ,Maastricht naar Roermond.

Deel 2 gaat van Roermond via Venlo, Doesburg , Zutphen ,Zwolle , Meppel , Groningen naar Leeuwarden. We voeren via de Maas, het Maas-Waal kanaal, de Waal, het Pannerdensch kanaal , de Ijssel  en het Zwarte water, met een afslagje op de Overijsselse Vecht. We vervolgen via Meppeler diep , Drentse Hoofdvaart tot Groningen. Via het Starkenborghkanaal en Princes Margriet kanaal komen we aan in Leeuwarden. Vanaf dan zakken we af via Grou , Sneek, Sloten, Ossenzijl , Giethoorn en via de Randmeren gaat het naar Muiden aan het IJmeer.

Deel 3 start in Muiden en we vervolgen langs Breukelen en  Maarsen op de Vecht en dan gaat het naar Gorinchem aan de Boven Merwede.Via de Beneden Merwede en de Dordtse Kil  naar het Hollands Diep en de Volkerak naar Bruinnisse op de Grevelingen. Onze trip gaat verder langs het Mastgat naar de Oosterschelde en we houden halt op de Oranjeplaat in het Veerse Meer.  We dwarsen het meer en via Veere en het Kanaal door Walcheren sturen we naar Middelburg . We steken de Westerschelde over  van Vlissingen naar Breskens  en lopen Terneuzen aan om dan halt te houden in  Sas van Gent. Onze thuishaven Deinze bereiken we de dag erop .

Kaart van Nederland in verwerken .

Typisch voor rivieren in Ned. waar er belangrijke stroming kan staan zijn de "gierponten".

De veerponten  houden hun koers tijdens de oversteek dooreen kabel die verankerd is midden het vaarwater. Het gierpunt is dikwijls een bootje dat verankerd is.  ( foto 96) Het signalisatiebord  (foto 86 ) veeroversteek met een dikke lijn eronder geeft aan dat het een kabel of gierveer is.

Foto 87 één roofvogel op bord geen golfslag maken

Of je nu wel of geen vaarbewijs hebt doet er niet toe maar enige basiskennis is noodzakelijk om veilig te varen. De dode hoek en het blauw bord van de beroepsvaart die aangeeft dat men de andere  (verkeerde)  kant gaat varen moet gekend zijn.  Tijdens onze reis kwam het bijna tot een aanvaring met een Duits jacht, dat de verkeerde kant bleef aanhouden. Mijn ervaring is dat Duitse pleziervaarders dikwijls zeer snel varen, vlug oversteken en hun plaats onterecht afdwingen.

Onze Belgische vlag wordt dikwijls als een Duitse vlag aanzien. Mijn ervaring is dat men in Nederland ook de Duitse arrogantie niet op prijs stelt . Na enige minder vriendelijke ervaringen  hebben wij zelfs onze nationaliteitsvlag binnen gehaald met het resultaat dat weveel vriendelijker werden onthaald.

Van Roermond ging het naar Venlo met een stadswandeling.  Nadien naar Arcen waar we o.a. de waterradmolen bezochten en de tuinen. Niet dat dit zo speciaal is maar het aangename van een reisvoorbereiding is dat je geheel ontspannen kunt genieten van wat er ter plaatse te zien en te beleven is. Je voorkomt dat je mooie plekjes of bezienswaardigheden mist , gewoon omdat je niet goed  voorbereid bent.

Op het " Reisschema Nederland 2015 "  staan alle over-nachtingshavens vermeld die we aangedaan hebben.  Per dag een niet te lange vaartijd respecteren maakt dat er nog ruimte en tijd over blijft om te genieten van de streek of het  havenbiertje bij aankomst.  Het detail reisschema Nederland 2015.xlsx vind je terug op de website van de VPF onder de rubriek reisverhalen.