index Toervaren of Toervaart en onze reiservaring naar de Noorderburen 2015.  

 

Alle foto's te vergroten door er op te klikken.

Het reisschema is in de inleiding te downloaden.

Deel 1

Wij starten onze vaarvakantie naar het bovenste van Nederland nl. Friesland. Vroeg in de zomer met zo een voor- en een nadeel. Nog geen zomerse temperaturen, maar overal is er nog plaats om aan te meren. Na onze trip van 8 weken op de Nederlandse wateren rest er nog een ruime vakantieperiode, aug. en sept. bieden zich aan. Bedrijfsactiviteiten zijn aan ons niet meer besteed. Er is ruimte en tijd om te genieten. Te reizen, te ontdekken, samen te genieten van de boot, het water en de natuur. (en een pintje J)

 

 

 

 

De Chaveli

 

We hebben 1301 km gevaren en onze motor urenteller tikte af op 147u. De gemiddelde snelheid was dus 8,8 km/uur. Het financieel plaatje, 38 Euro / persoon / dag. Een gedetailleerd plaatje leert ons dat onze uitgaven voor 41% (1758,07 Euro ) toe te wijzen zijn aan uit gaan eten of terrasjes. Ja we zijn nu eenmaal Bourgondiërs. 14% (613,35 Euro)ging op aan havengeld. 22% (936,86 Euro ) voor persoonlijke voeding en 22 % (954,30 Euro) voor voeding van de motoren (diesel). Goedkoper kan zeker, uit eerlijke schaamte vermeld ik niet het aantal keren dat we gingen uit eten of iets gingen drinken. De bijdrage van de toervaart te Maasmechelen (208 Euro) is opgenomen in de rubriek " uit eten gaan "

Een gedetailleerd reisschema per dag is beschikbaar. Opgedeeld in Van - Naar , aantal sluizen , vaartijd  en financiële uitgaven.

Onze trip hebben we tijdens de voorbije winter zorgvuldig voorbereid. Een schema met ons reistraject, toeristische info van de stopplaatsen enz. Naderhand bleek dit een zeer nuttig instrument. We waren uiteindelijk met 3 boten op weg, rustdagen waren voorzien, elk zijn interesses waren ingevoegd.  ( en de aperitief voorbereidingen waren ingecalculeerd J). Afspraken met elkaar zijn belangrijk om een zorgeloze vakantie tegemoet te zien. Op een bepaald ogenblik waren we iets afgeweken van onze reisroute en hadden we onvoldoende afgesproken welk traject we gingen bevaren. Toen de eerste (ondergeschikte) even een ander ( verkeerd ) vaarwater verkende, kon men niet rekenen op bijsturing  en ondersteuning van de volgers om de juiste route te volgen .

Voor ons een les, voor jullie een tip: elke dag afstemmen met elkaar voorkomt verrassingen. Naar waar, via welke waters, doorvaarhoogten checken, en de bijhorende kaart (en). Wij gebruikten  hoofdzakelijk de ANWB kaarten op de tablet ( a 10 Euro / maand ), zeer gebruiksvriendelijk. Spijtig dat dit niet voor Frankrijk bestaat.

Deel 1 naar Maasmechelen.

Onze trip is een aaneenschakeling van jachthavens. Deinze - Merelbeke - Klein Willebroek - Lier - Herentals - Mol ( zilvermeer) - Lommel - Dilsen-Stokkem, aan het eilandje, waar er geen plaats was en te ondiep - Maasmechelen Village; VPF locatie van de toervaart.

Dit is inderdaad op Toer gaan van jachthaven naar jachthaven. De originele betekenis van - toervaren -. Voor wie nog beroepsmatig actief is, wordt deelnemen aan een - Toervaart - dikwijls een weekend heengaan, een weekend deelnemen aan de toervaartactiviteiten en het volgende weekend zo vlug mogelijk terug naar de thuishaven. Niet verwonderlijk dan ook, dat er weinig of geen jonge mensen van de partij zijn. Een andere formule ontwikkelen? Zoals bvb. communicatie en deelname aan activiteiten van omliggende clubs, verbroederingen of  ???.  Het moet wel gezegd worden. De huidige georganiseerde toervaartreünies bieden altijd een mooi programma met activiteiten die je nooit op eigen initiatief voorgeschoteld krijgt en op culinaire locaties.

 


 

Reken

 

Cullinaire locatie

Zo ook was de fietstocht in de omgeving van Maasmechelen en Reken

een topper eerste klas.

 

De natuurwandelingen op de terril en de kruinenwandeling waren tevens prachtig en leerrijk.

 



 

 

 

 

 

In Maasmechelen stad ( en niet village) snuif je de geur van diverse culturen in harmonie. Aan de basis de immigratie naar de koolmijnen. Italianen, Bulgaren , Grieken  en …. elk hebben ze hun eigen cafés of ontmoetingsplaatsen / restaurants / kledingzaken of kappers. Een vredige samenleving waar grote steden zich mogen aan spiegelen.

De promotie van de VPF haven in Herentals via kanaal 77 indachtig, was het voor ons de eerste keer dat we in de jachthaven van Herentals aanmeerden. Citaat : " Dit is een nieuw begin voor deze haven die ligt op een kruispunt in de kempense vaarwateren " ref. K77 nr.38 . De slipway, de cafetaria en de ligplaats/steiger van Jos Voet liggen er zeer netjes bij. Maar er is nog wat werk aan de winkel, de gansen (en hun uitwerpselen) genieten een verworven recht op steigers en sommige vaartuigen. Het kan toch niet dat de havenmeester Luc Croonen, vriendelijke man trouwens, zou moeten optreden als ruimingsdienst. Een paar niet meer onderhouden pleziervaartuigen ontsieren de haven, weg ermee. De Jos doet er goed aan om een haven team op te starten. Hij weet als geen ander hoe een haven gerund kan worden.

We waren tevens getuige van de eerste proefvaart van een nieuw project. Proficiat aan de initiatiefnemers / bouwers van boot en trailer. Waren er maar meer enthousiastelingen . (foto's  11 16 en  5 Alu boot / trailer )

 

 

   

 

 

Met de fiets even naar het gezellige centrum van Herentals is een aanrader. Onderstaande foto's

 

Herentals

 

 

 

================================

Begin augustus lagen we in Gent centrum en zoals het meermaals gebeurt " steigerpraat "

onder schippers. We waren het er allen over eens : de jachthaven van Herentals is een ramp.

Een schipper bracht ook nog een anekdote uit de jachthaven aan de Broeltorens te Kortrijk.

Als we allen onze ervaringen via een verslagje aan de redactie van kanaal 77 bezorgen, dan kunnen we er van leren , of kan men er zijn conclusies uit trekken.

=================================

 

Van Maasmechelen naar Maastricht en dan langs de oostzijde van Nederland naar omhoog , naar Friesland.

Onze reisvoorbereiding ( 38 blz.) is opgemaakt en omvat de eerste 5 blz. met algemene informatie voor het varen in Nederland. Info over getijden, reglementen, te gebruiken kaarten en in grote lijnen het traject met begin en einddatum nl.van 14 mei tot 8 juli 2015.

In de havenkom van Maastricht maken we kennis met het  " seijsener " betaalsysteem. Je koopt een "jachthavenbetaalkaart Seijsener" aan  4 Euro en opwaardeerd die met een bedrag naar keuze om o.a. elektriciteit en havengeld mee te betalen. Ons werd gezegd dat dit systeem in wel 35 havens in Nederland gehanteerd wordt. Men vergat er wel bij te vertellen dat de eurootjes die je op de kaart zette op dezelfde locatie dienen verbruikt te worden,  of er terug afgehaald.  Wat er in Maastricht op gezet werd, bleek nadien niet bruikbaar in een andere haven met dit systeem. Foetsie 20Euro  ofwel terug varen. Voor ons een les, voor jullie een tip.
Steeds alle geld terug afhalen aan de betaalautomaat in dezelfde haven. In Leeuwarden zijn er verschillende automaten om je kaart op te waarderen maar er is maar één automaat waar je het geld  kan debiteren. En deze ligt een heel eind weg.  Zegge en schrijven dat er zo veel eurootjes blijven plakken.

We gingen ook op stap en bezochten o.a de Mergelgrotten van St. Pietersberg. De toeristische informatie kantoren ( VVW) geven graag een woordje uitleg maar elke folder of kaart is te betalen. Een historische gebouw , kerk of uitkijktoren bezoeken is ook steeds tegen betaling.

Of je nu katholiek, protestants of wat je overtuiging ook is, maakt niet uit, betalen doe je voor alles.

Voor ons een les, voor jullie een tip.

Informeer je goed op voorhand ( via internet) wat je wil bezoeken, wat er te zien is. Genieten van een mooi panoramisch zicht? Dit achter kippendraad, voor 10 Euro entréé/persoon, is toch dat niet wat men verwacht.

 

 


 

In het witte dorp Thorn meren we aan. Met de fiets verkennen we het dorp. Straatje in straatje uit. Zonder dat je echt moe wordt. Binnen een kort tijdsbestek heb je veel gezien en heb je tijd over om te smullen van een super dikke (asperge-) pannenkoek in een historisch kader aldaar.

 

Pannenkoek  

 

 


 

In Roermond  ( met dank voor de tip uit Merelbeke) is een bezoek aan de ex-gevangenis een aanrader. Je kan er lekker eten en geniet van een uniek kader.

Het hotel / restaurant " Het Arresthuis " in de Polardstraat moet je gezien / bezocht hebben.

Je kan er ook gewoon even binnen lopen en iets drinken.

 

 

Het Arresthuis  

 

 


 

In het eerder vermeld reisschema kan je alle havens en steden welke we aan gedaan hebben volgen. In dit verslagje vermeld ik enkel enkele zaken die mij opvielen en die mogelijks voor anderen nuttig zijn. Foto's en filmpjes herinneren ons aan de mooie momenten.( vooral Bourgondische J)

De deadline voor redactie en drukker dwingt mij in een volgend deel het verdere verloop van onze tocht te brengen. Ook uw verhaal is de moeite waard om te delen met collegaás pleziervaarders. Hoe meer verschillende invalshoeken en ervaringen hoe rijker ( lees nuttiger ) kanaal 77 wordt. Dus doen !

 

Luc & Bea Pattyn De Meyer  M/S Chaveli van Deinze Yacht Club.