Terug    

Onze tocht in de Westhoek van België 2015

24 daagse trip met :  Deinze -Brugge - Stalhille - Oudenburg - Diksmuide - Ieper - Fintele -

Veurne - Nieuwpoort - Brugge -Deinze

 

Vaartocht 2015 van Jars , Carina en Chaveli uit Deinze Yacht Club.

 

Zij zijn groot en ik ben klein,  op weg naar de Westhoek.

 

 

Dirck en Agnes Vanhoe met de Jars

 

" JARS " een bootje veel kleiner als de meeste jachten.Het vaargebied, meestal op de rustige toeristische Leie tussen Gent en Deinze. Soms samen met de grote mee op clubuitstap. Naar Boatrun Menen, naar Spanjeveer , Portus Ganda enz. Bemanning, 't zijn geen waterratten.  Zwemvest aan en toch nog wat spanning bij het aanmeren. Liever geen golven van andere voorbijschietende boten. De speedboten zouden in de snelvaartzone veel beter in planéé blijven, dan af te stoppen. " Geen hinderlijke golfslag " is aan de orde. 't Is 6 jaar geleden dat de Jars naar de Westhoek heeft gevaren. Vorig jaar was men blijven steken in Nieuwpoort. Een rondje Diksmuide, Fintele , Veurne was reeds een hele tijd geleden. Dit jaar wilden we dit toch even overdoen en ook naar Ieper gaan. Onze eerste havenstop was natuurlijk de Coupure. Op zondagmorgen 9 aug. 2015 werden we om 10 uur met stralend weer gelost richting kust. Wat ze zeggen werd werkelijkheid. Pas na één uur en 40 minuten, om 11u40 konden we uit de Dampoortsluis varen. Midden in en tussen het geklots van de golven van wel 10 andere jachten voeren we verder. Telkens bijsturen en heen en weer schommelend. Tegen 13u20 kwamen we aan de steiger van Stalhille. Aldaar werd deze ingenomen door 2 jachten, aan één waren  er duidelijk schilderwerken in uitvoering. Maar er was nog plaats. We lieten de meute van boten verder varen. De fietsen werden van boord genomen en een knooppunten route werd gereden. We stopten natuurlijk ook even aan Nieuwewege taverne. Boven de brug wordt de wachtsteiger ook bezet door een vaste ligger.

 

De Jars heeft geen batterij accu's staan zodat walspanning meegenomen is om de koelkast , wat beleg en proviand ( en de pintjes ) fris te houden. Maar de aanwezige voorzieningen zijn defect. Op onze terugtocht 14 dagen later waren er lui bezig om aan de planken van de steiger te werken. Zouden ze ook de zekeringen terug kunnen aanleggen ?

Wanneer we verder varen naar Plassendale ligt er ook nog een mooie steiger met bijpassend huisje en een verwijzing Hoeveijs. Ook op het kanaal Plassendale zijn er een aantal aanmeerplaatsen. Bij uitzondering van " Oudenburg ", allen zonder elektriciteit.

Dus bestemt voor grote jachten met generatoren of grote accu's die geen nood hebben aan walstroom. Het omgekeerde is echter waar. Aan de steiger van Oudenburg liggen er altijd boten en de steigers zonder elektra zijn altijd leeg.

 

Zouden de heren /dames ingenieurs - bestuurders- afgevaardigden dit nooit vastgesteld hebben? En zou dit niet in overweging kunnen genomen worden. Aan stuurboord zien we het antennepark van Oudenburg ("het pomptje) dat dienst doet als ontvangststation voor
Oostenderadio en de radio-ontvangers worden van op afstand bediend.
In Oudenburg maken we een babbel met - een eitje, tomaatje, choco - man. Tot voor een paar jaar waren er veel meer jachten naar de Westhoek. De verkoop is sterk gedaald. Oh arme!. 
We vernemen dat er nu toezicht en handhaving is i.v.m. de maximale verblijftijd aan de steigers. Ook in Fintele wordt er door de sluismeester een oogje in het zeil gehouden. Een goeie zaak. Ook aan de steiger van Stalhille ? 72 uren ?
Het blokvaren naar Nieuwpoort verloopt prima. De Rattevalle is de laatste brug. De naam heeft echter niets te maken met de lieve beestjes met een staartje.  In de wijk Rattevalle was er in het midden van de 12de eeuw een ernstige dijkdoorbraak. Die doorbraak zorgde ervoor dat er een grote kolkende plas ontstond achter de dijk. "Rasewale " of " rossewall " is een oud nederlands woord. " Waal " betekent in het Middelnederlands een gat in een dijk, een dijkdoorbraak waar de grond is weggespoeld. Het lijkt dan ook zeer waarschijnlijk dat dit de oorsprong is van het toponiem.

Het kanaal van Plassendale werd gegraven tussen 1638 en 1640. Een kaart uit 1682 verwijst naar 't nieuw sas , aangedreven door paardekracht. Het is mogelijk dat het gehucht dus ook genoemd werd naar deze rossen, paarden dus , die de sluis bedienden. We blijven een nachtje op de plas , het spaarbekken bij VVW Westhoek. Katrien en Bernard van de " Vade" bekomen van hun tocht op de Somme in Frankrijk. Blijkbaar een reis met hindernissen. We hopen dat ze hun ervaringen ook met ons willen delen in een volgend kanaal 77.

Diksmuide is onze volgende havenstop. Tweede nacht gratis voordeel maakt dat we ook de toren gaan bezoeken, een dagje langer blijven en een fietstocht maken met afsluiter in het markt café. ( op de hoek tegen over Janeke Maan )

 


De Ijzer opvaren richting Knokkebrug, dan bakboord uit met verwelkoming te Ieper door Freddy Spriet en Jeanine.
Onderweg , niet te geloven. We kwamen hen tegen in Maasmechelen, later op het Veerse Meer en nu liggen ze te wachten aan sluis Boezinge. Hij drinkt Palm, schrijft artikels voor Bootmagazine/kanaal 77 en zij is lief en webmaster van de VPF. Zijn er nog andere boten die varen?
In Ieper bezoeken we 14 - 18 in de Lakenhalle en wonen we de Last Post bij. Iets dat je moet gedaan hebben vinden wij. Bij onze terugtocht naar Fintele is er massale vissterfte, vooral kleine vissen. Een hevige regenbui de avond voordien zorgde ervoor dat de waterzuivering (-en) overliep(-en) en alle vervuild - ongezuiverd water geloosd werd. De sluismeester verteld dat dit dikwijls voorkomt, de vissers vinden dit spijtig en zeggen dat een visbestand opbouwen wel 5 jaar kan duren.
Fintele steiger aan restaurant de Hooipiete met zijn uitstekende palinggerechten. We zijn aangenaam verrast dat we ook elektriciteit kunnen krijgen via het restaurant.  Het café De Witte is terug open tijdens het weekend. Kris en Katrien schenken er ons een schuimend biertje uit.
't Is zondag en dan gaan we naar  't Hof van Commerce -  bij Iris, even 3 km stroomopwaarts . Je kan er een schelle van de zeuge  verorberen.  Het interieur is een verzameling van curiositeiten. Mocht het zijn dat je er nog nooit was, zekers doen.
De abdij van West-Vleteren is 10 km fietsplezier verder. Daar Belgisch bier niet slecht mag worden, offeren wij ons op. In “ de Vrede “ bezoeken we ook even het bijzaaltje met wat uitleg over de abdij en de monniken.
Langs waterwegen staan op 50 en  op 500 meter voor een brug of (ex)kunstwerk dikwijls betonen palen met al of niet nog zichtbaar de blauw witte markeringen. In Fintele staan er 2 op nog geen 10 meter van elkaar, is het u al opgevallen. In de Coupure te Brugge staat er o.a. één zonder kleurbanden. Er wordt over historisch watererfgoed veel geschreven. Zou het geen mooi gegeven zijn als deze watergebonden bakens langs onze waterwegen eens in ere hersteld worden. Een likje verf is voldoende en moet geen duizende euro's kosten. Ik stel me de vraag of dit voorstel  gevolg zal hebben.

Op het Lokanaal in Lo kan je een bezoek brengen aan de koekjes fabriek " De Stropere ". De bakker en bakkerin in Lo maken tijd om een praatje te maken, er zijn enkele horecagelegenheden en er staat een boom waar naar dat het schijnt (Julius ) Cesar zijn paard heeft aan vastgebonden om een ps. ps te doen. De moeite om even halt te houden. Een fietstocht via de knooppunten brengt je door een polderlandschap, met een haas en fazant, met grachtjes en wegeltjes naar ongekende dorpjes.

In Veurne meren we aan. Water is niet meer te verkrijgen aan de sluis. We hadden dit maar in Boezinge moeten vragen verteld de sluismeester. Aan de langssteiger ontbreken de watervoorzieningen nog. De betaalkaart voor elektra en water halen we af in de toeristische dienst. In een douche v.h. toiletgebouw van de stad Veurne blijkt de verlichting defect te zijn. De vriendelijke havenmeester " Ben " komt 's morgens en 's avonds langs. Wanneer we terug in Nieuwpoort zijn bij Westhoek Marina kunnen we het saldo en waarborg van onze kaart terug krijgen. De spoorwegbrug in Veurne wordt NIET bediend tussen 10 min. voor en 20 min na het uur. Van de sluismeester ontvangen we een magneetkaart om de brug in Wulpen te bedienen en hij verwittigt ook de spoorwegen. ( Vermelding in het vademecum?)

 

 

Doorvaart aan het Veurnesluis en Gravensluis te Nieuwpoort is mogelijk van 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater te Nieuwpoort. De getijdentabel wordt gecheckt . 't getij zit goed zeggen we, alsof we er alles van weten en of we er iets zouden kunnen aan veranderen.
We meren aan in Westhoek Marina en 't is terrasjesweer. Na een verkwikkende douche kruipen we in onze kooi. Morgen varen we tot in Oudenburg.

 

Tegen de middag zijn we aangemeerd in Oudenburg en gaan met de fiets  naar Oostende. We zoeken de Langestraat met restaurant " Stad Kortrijk ". Spijtig maar het restaurant bestaat niet meer. Volgens zeggen kon je er goed eten maar 't was enkel wat er beschikbaar was en waarvoor de kok goesting had om klaar te maken.  We nemen dan maar de overzet aan de visafslag en keren via de overkant terug. 's Avonds staan er pannenkoeken op het menu.

Van Oudenburg gaat het vlot terug naar Brugge Coupure. Jef en Fons van de VPF helpen ons bij het aanmeren. Zaterdag en zondag komend zijn er de Marieke feesten. Wij houden het liever rustig en keren zaterdag voormiddag terug naar de thuishaven . Dit was toch de bedoeling maar  Steenbrugge was defect. We bleven dan maar iets langer in de haven liggen.  Tegen de middag hadden we Brugge verlaten . In Beernem was er een wakebord wedstrijd gaande en werden we ook ongeveer een uurtje opgehouden. Geen probleem hoor , 't was prachtig weer. Tegen 17uur waren we terug in onze thuishaven .  We waren 14 dagen weg , samen met onze vrienden van de Carina, Dirk en Carine en de Chaveli, Luc en Bea. We genoten ervan en zijn gelukkig, ook al is ons bootje geen super yacht met mega paardenkracht.

Schipper Dirck en matroos Agnes van de JARS uit Deinze.