Nieuws

 

Spreuken 2016

 

januari 2016

 

 

februari 2016

 

Als je loslaat, heb je twee handen vrij.

maart 2016

 

Om je dromen uit te laten komen moet je wel eerst wakker worden.

april 2016

 

 

mei 2016

 

 

juni 2016

 

Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

juli 2016

 

 

augustus 2016

 

 

september 2016

 

Voor alles is een oplossing

oktober 2016

 

Als je in een cirkel loopt kom je nooit verder.

november 2016

 

Je realiseert je pas hoe goed je geheugen is als je iets probeert te vergeten.

december 2016

 

Als hobby op werken begint te lijken moet je stoppen en een biertje pakken.
 
index Toervaren of Toervaart en onze reiservaring naar de Noorderburen 2015.  

 

Alle foto's te vergroten door er op te klikken.

Het reisschema is in de inleiding te downloaden.

Deel 1

Wij starten onze vaarvakantie naar het bovenste van Nederland nl. Friesland. Vroeg in de zomer met zo een voor- en een nadeel. Nog geen zomerse temperaturen, maar overal is er nog plaats om aan te meren. Na onze trip van 8 weken op de Nederlandse wateren rest er nog een ruime vakantieperiode, aug. en sept. bieden zich aan. Bedrijfsactiviteiten zijn aan ons niet meer besteed. Er is ruimte en tijd om te genieten. Te reizen, te ontdekken, samen te genieten van de boot, het water en de natuur. (en een pintje J)

 

 

 

 

De Chaveli

 

We hebben 1301 km gevaren en onze motor urenteller tikte af op 147u. De gemiddelde snelheid was dus 8,8 km/uur. Het financieel plaatje, 38 Euro / persoon / dag. Een gedetailleerd plaatje leert ons dat onze uitgaven voor 41% (1758,07 Euro ) toe te wijzen zijn aan uit gaan eten of terrasjes. Ja we zijn nu eenmaal Bourgondiërs. 14% (613,35 Euro)ging op aan havengeld. 22% (936,86 Euro ) voor persoonlijke voeding en 22 % (954,30 Euro) voor voeding van de motoren (diesel). Goedkoper kan zeker, uit eerlijke schaamte vermeld ik niet het aantal keren dat we gingen uit eten of iets gingen drinken. De bijdrage van de toervaart te Maasmechelen (208 Euro) is opgenomen in de rubriek " uit eten gaan "

Een gedetailleerd reisschema per dag is beschikbaar. Opgedeeld in Van - Naar , aantal sluizen , vaartijd  en financiële uitgaven.

Onze trip hebben we tijdens de voorbije winter zorgvuldig voorbereid. Een schema met ons reistraject, toeristische info van de stopplaatsen enz. Naderhand bleek dit een zeer nuttig instrument. We waren uiteindelijk met 3 boten op weg, rustdagen waren voorzien, elk zijn interesses waren ingevoegd.  ( en de aperitief voorbereidingen waren ingecalculeerd J). Afspraken met elkaar zijn belangrijk om een zorgeloze vakantie tegemoet te zien. Op een bepaald ogenblik waren we iets afgeweken van onze reisroute en hadden we onvoldoende afgesproken welk traject we gingen bevaren. Toen de eerste (ondergeschikte) even een ander ( verkeerd ) vaarwater verkende, kon men niet rekenen op bijsturing  en ondersteuning van de volgers om de juiste route te volgen .

Voor ons een les, voor jullie een tip: elke dag afstemmen met elkaar voorkomt verrassingen. Naar waar, via welke waters, doorvaarhoogten checken, en de bijhorende kaart (en). Wij gebruikten  hoofdzakelijk de ANWB kaarten op de tablet ( a 10 Euro / maand ), zeer gebruiksvriendelijk. Spijtig dat dit niet voor Frankrijk bestaat.

Deel 1 naar Maasmechelen.

Onze trip is een aaneenschakeling van jachthavens. Deinze - Merelbeke - Klein Willebroek - Lier - Herentals - Mol ( zilvermeer) - Lommel - Dilsen-Stokkem, aan het eilandje, waar er geen plaats was en te ondiep - Maasmechelen Village; VPF locatie van de toervaart.

Dit is inderdaad op Toer gaan van jachthaven naar jachthaven. De originele betekenis van - toervaren -. Voor wie nog beroepsmatig actief is, wordt deelnemen aan een - Toervaart - dikwijls een weekend heengaan, een weekend deelnemen aan de toervaartactiviteiten en het volgende weekend zo vlug mogelijk terug naar de thuishaven. Niet verwonderlijk dan ook, dat er weinig of geen jonge mensen van de partij zijn. Een andere formule ontwikkelen? Zoals bvb. communicatie en deelname aan activiteiten van omliggende clubs, verbroederingen of  ???.  Het moet wel gezegd worden. De huidige georganiseerde toervaartreünies bieden altijd een mooi programma met activiteiten die je nooit op eigen initiatief voorgeschoteld krijgt en op culinaire locaties.

 


 

Reken

 

Cullinaire locatie

Zo ook was de fietstocht in de omgeving van Maasmechelen en Reken

een topper eerste klas.

 

De natuurwandelingen op de terril en de kruinenwandeling waren tevens prachtig en leerrijk.

 



 

 

 

 

 

In Maasmechelen stad ( en niet village) snuif je de geur van diverse culturen in harmonie. Aan de basis de immigratie naar de koolmijnen. Italianen, Bulgaren , Grieken  en …. elk hebben ze hun eigen cafés of ontmoetingsplaatsen / restaurants / kledingzaken of kappers. Een vredige samenleving waar grote steden zich mogen aan spiegelen.

De promotie van de VPF haven in Herentals via kanaal 77 indachtig, was het voor ons de eerste keer dat we in de jachthaven van Herentals aanmeerden. Citaat : " Dit is een nieuw begin voor deze haven die ligt op een kruispunt in de kempense vaarwateren " ref. K77 nr.38 . De slipway, de cafetaria en de ligplaats/steiger van Jos Voet liggen er zeer netjes bij. Maar er is nog wat werk aan de winkel, de gansen (en hun uitwerpselen) genieten een verworven recht op steigers en sommige vaartuigen. Het kan toch niet dat de havenmeester Luc Croonen, vriendelijke man trouwens, zou moeten optreden als ruimingsdienst. Een paar niet meer onderhouden pleziervaartuigen ontsieren de haven, weg ermee. De Jos doet er goed aan om een haven team op te starten. Hij weet als geen ander hoe een haven gerund kan worden.

We waren tevens getuige van de eerste proefvaart van een nieuw project. Proficiat aan de initiatiefnemers / bouwers van boot en trailer. Waren er maar meer enthousiastelingen . (foto's  11 16 en  5 Alu boot / trailer )

 

 

   

 

 

Met de fiets even naar het gezellige centrum van Herentals is een aanrader. Onderstaande foto's

 

Herentals

 

 

 

================================

Begin augustus lagen we in Gent centrum en zoals het meermaals gebeurt " steigerpraat "

onder schippers. We waren het er allen over eens : de jachthaven van Herentals is een ramp.

Een schipper bracht ook nog een anekdote uit de jachthaven aan de Broeltorens te Kortrijk.

Als we allen onze ervaringen via een verslagje aan de redactie van kanaal 77 bezorgen, dan kunnen we er van leren , of kan men er zijn conclusies uit trekken.

=================================

 

Van Maasmechelen naar Maastricht en dan langs de oostzijde van Nederland naar omhoog , naar Friesland.

Onze reisvoorbereiding ( 38 blz.) is opgemaakt en omvat de eerste 5 blz. met algemene informatie voor het varen in Nederland. Info over getijden, reglementen, te gebruiken kaarten en in grote lijnen het traject met begin en einddatum nl.van 14 mei tot 8 juli 2015.

In de havenkom van Maastricht maken we kennis met het  " seijsener " betaalsysteem. Je koopt een "jachthavenbetaalkaart Seijsener" aan  4 Euro en opwaardeerd die met een bedrag naar keuze om o.a. elektriciteit en havengeld mee te betalen. Ons werd gezegd dat dit systeem in wel 35 havens in Nederland gehanteerd wordt. Men vergat er wel bij te vertellen dat de eurootjes die je op de kaart zette op dezelfde locatie dienen verbruikt te worden,  of er terug afgehaald.  Wat er in Maastricht op gezet werd, bleek nadien niet bruikbaar in een andere haven met dit systeem. Foetsie 20Euro  ofwel terug varen. Voor ons een les, voor jullie een tip.
Steeds alle geld terug afhalen aan de betaalautomaat in dezelfde haven. In Leeuwarden zijn er verschillende automaten om je kaart op te waarderen maar er is maar één automaat waar je het geld  kan debiteren. En deze ligt een heel eind weg.  Zegge en schrijven dat er zo veel eurootjes blijven plakken.

We gingen ook op stap en bezochten o.a de Mergelgrotten van St. Pietersberg. De toeristische informatie kantoren ( VVW) geven graag een woordje uitleg maar elke folder of kaart is te betalen. Een historische gebouw , kerk of uitkijktoren bezoeken is ook steeds tegen betaling.

Of je nu katholiek, protestants of wat je overtuiging ook is, maakt niet uit, betalen doe je voor alles.

Voor ons een les, voor jullie een tip.

Informeer je goed op voorhand ( via internet) wat je wil bezoeken, wat er te zien is. Genieten van een mooi panoramisch zicht? Dit achter kippendraad, voor 10 Euro entréé/persoon, is toch dat niet wat men verwacht.

 

 


 

In het witte dorp Thorn meren we aan. Met de fiets verkennen we het dorp. Straatje in straatje uit. Zonder dat je echt moe wordt. Binnen een kort tijdsbestek heb je veel gezien en heb je tijd over om te smullen van een super dikke (asperge-) pannenkoek in een historisch kader aldaar.

 

Pannenkoek  

 

 


 

In Roermond  ( met dank voor de tip uit Merelbeke) is een bezoek aan de ex-gevangenis een aanrader. Je kan er lekker eten en geniet van een uniek kader.

Het hotel / restaurant " Het Arresthuis " in de Polardstraat moet je gezien / bezocht hebben.

Je kan er ook gewoon even binnen lopen en iets drinken.

 

 

Het Arresthuis  

 

 


 

In het eerder vermeld reisschema kan je alle havens en steden welke we aan gedaan hebben volgen. In dit verslagje vermeld ik enkel enkele zaken die mij opvielen en die mogelijks voor anderen nuttig zijn. Foto's en filmpjes herinneren ons aan de mooie momenten.( vooral Bourgondische J)

De deadline voor redactie en drukker dwingt mij in een volgend deel het verdere verloop van onze tocht te brengen. Ook uw verhaal is de moeite waard om te delen met collegaás pleziervaarders. Hoe meer verschillende invalshoeken en ervaringen hoe rijker ( lees nuttiger ) kanaal 77 wordt. Dus doen !

 

Luc & Bea Pattyn De Meyer  M/S Chaveli van Deinze Yacht Club.

 

 



Terug    

Onze tocht in de Westhoek van België 2015

24 daagse trip met :  Deinze -Brugge - Stalhille - Oudenburg - Diksmuide - Ieper - Fintele -

Veurne - Nieuwpoort - Brugge -Deinze

 

Vaartocht 2015 van Jars , Carina en Chaveli uit Deinze Yacht Club.

 

Zij zijn groot en ik ben klein,  op weg naar de Westhoek.

 

 

Dirck en Agnes Vanhoe met de Jars

 

" JARS " een bootje veel kleiner als de meeste jachten.Het vaargebied, meestal op de rustige toeristische Leie tussen Gent en Deinze. Soms samen met de grote mee op clubuitstap. Naar Boatrun Menen, naar Spanjeveer , Portus Ganda enz. Bemanning, 't zijn geen waterratten.  Zwemvest aan en toch nog wat spanning bij het aanmeren. Liever geen golven van andere voorbijschietende boten. De speedboten zouden in de snelvaartzone veel beter in planéé blijven, dan af te stoppen. " Geen hinderlijke golfslag " is aan de orde. 't Is 6 jaar geleden dat de Jars naar de Westhoek heeft gevaren. Vorig jaar was men blijven steken in Nieuwpoort. Een rondje Diksmuide, Fintele , Veurne was reeds een hele tijd geleden. Dit jaar wilden we dit toch even overdoen en ook naar Ieper gaan. Onze eerste havenstop was natuurlijk de Coupure. Op zondagmorgen 9 aug. 2015 werden we om 10 uur met stralend weer gelost richting kust. Wat ze zeggen werd werkelijkheid. Pas na één uur en 40 minuten, om 11u40 konden we uit de Dampoortsluis varen. Midden in en tussen het geklots van de golven van wel 10 andere jachten voeren we verder. Telkens bijsturen en heen en weer schommelend. Tegen 13u20 kwamen we aan de steiger van Stalhille. Aldaar werd deze ingenomen door 2 jachten, aan één waren  er duidelijk schilderwerken in uitvoering. Maar er was nog plaats. We lieten de meute van boten verder varen. De fietsen werden van boord genomen en een knooppunten route werd gereden. We stopten natuurlijk ook even aan Nieuwewege taverne. Boven de brug wordt de wachtsteiger ook bezet door een vaste ligger.

 

De Jars heeft geen batterij accu's staan zodat walspanning meegenomen is om de koelkast , wat beleg en proviand ( en de pintjes ) fris te houden. Maar de aanwezige voorzieningen zijn defect. Op onze terugtocht 14 dagen later waren er lui bezig om aan de planken van de steiger te werken. Zouden ze ook de zekeringen terug kunnen aanleggen ?

Wanneer we verder varen naar Plassendale ligt er ook nog een mooie steiger met bijpassend huisje en een verwijzing Hoeveijs. Ook op het kanaal Plassendale zijn er een aantal aanmeerplaatsen. Bij uitzondering van " Oudenburg ", allen zonder elektriciteit.

Dus bestemt voor grote jachten met generatoren of grote accu's die geen nood hebben aan walstroom. Het omgekeerde is echter waar. Aan de steiger van Oudenburg liggen er altijd boten en de steigers zonder elektra zijn altijd leeg.

 

Zouden de heren /dames ingenieurs - bestuurders- afgevaardigden dit nooit vastgesteld hebben? En zou dit niet in overweging kunnen genomen worden. Aan stuurboord zien we het antennepark van Oudenburg ("het pomptje) dat dienst doet als ontvangststation voor
Oostenderadio en de radio-ontvangers worden van op afstand bediend.
In Oudenburg maken we een babbel met - een eitje, tomaatje, choco - man. Tot voor een paar jaar waren er veel meer jachten naar de Westhoek. De verkoop is sterk gedaald. Oh arme!. 
We vernemen dat er nu toezicht en handhaving is i.v.m. de maximale verblijftijd aan de steigers. Ook in Fintele wordt er door de sluismeester een oogje in het zeil gehouden. Een goeie zaak. Ook aan de steiger van Stalhille ? 72 uren ?
Het blokvaren naar Nieuwpoort verloopt prima. De Rattevalle is de laatste brug. De naam heeft echter niets te maken met de lieve beestjes met een staartje.  In de wijk Rattevalle was er in het midden van de 12de eeuw een ernstige dijkdoorbraak. Die doorbraak zorgde ervoor dat er een grote kolkende plas ontstond achter de dijk. "Rasewale " of " rossewall " is een oud nederlands woord. " Waal " betekent in het Middelnederlands een gat in een dijk, een dijkdoorbraak waar de grond is weggespoeld. Het lijkt dan ook zeer waarschijnlijk dat dit de oorsprong is van het toponiem.

Het kanaal van Plassendale werd gegraven tussen 1638 en 1640. Een kaart uit 1682 verwijst naar 't nieuw sas , aangedreven door paardekracht. Het is mogelijk dat het gehucht dus ook genoemd werd naar deze rossen, paarden dus , die de sluis bedienden. We blijven een nachtje op de plas , het spaarbekken bij VVW Westhoek. Katrien en Bernard van de " Vade" bekomen van hun tocht op de Somme in Frankrijk. Blijkbaar een reis met hindernissen. We hopen dat ze hun ervaringen ook met ons willen delen in een volgend kanaal 77.

Diksmuide is onze volgende havenstop. Tweede nacht gratis voordeel maakt dat we ook de toren gaan bezoeken, een dagje langer blijven en een fietstocht maken met afsluiter in het markt café. ( op de hoek tegen over Janeke Maan )

 


De Ijzer opvaren richting Knokkebrug, dan bakboord uit met verwelkoming te Ieper door Freddy Spriet en Jeanine.
Onderweg , niet te geloven. We kwamen hen tegen in Maasmechelen, later op het Veerse Meer en nu liggen ze te wachten aan sluis Boezinge. Hij drinkt Palm, schrijft artikels voor Bootmagazine/kanaal 77 en zij is lief en webmaster van de VPF. Zijn er nog andere boten die varen?
In Ieper bezoeken we 14 - 18 in de Lakenhalle en wonen we de Last Post bij. Iets dat je moet gedaan hebben vinden wij. Bij onze terugtocht naar Fintele is er massale vissterfte, vooral kleine vissen. Een hevige regenbui de avond voordien zorgde ervoor dat de waterzuivering (-en) overliep(-en) en alle vervuild - ongezuiverd water geloosd werd. De sluismeester verteld dat dit dikwijls voorkomt, de vissers vinden dit spijtig en zeggen dat een visbestand opbouwen wel 5 jaar kan duren.
Fintele steiger aan restaurant de Hooipiete met zijn uitstekende palinggerechten. We zijn aangenaam verrast dat we ook elektriciteit kunnen krijgen via het restaurant.  Het café De Witte is terug open tijdens het weekend. Kris en Katrien schenken er ons een schuimend biertje uit.
't Is zondag en dan gaan we naar  't Hof van Commerce -  bij Iris, even 3 km stroomopwaarts . Je kan er een schelle van de zeuge  verorberen.  Het interieur is een verzameling van curiositeiten. Mocht het zijn dat je er nog nooit was, zekers doen.
De abdij van West-Vleteren is 10 km fietsplezier verder. Daar Belgisch bier niet slecht mag worden, offeren wij ons op. In “ de Vrede “ bezoeken we ook even het bijzaaltje met wat uitleg over de abdij en de monniken.
Langs waterwegen staan op 50 en  op 500 meter voor een brug of (ex)kunstwerk dikwijls betonen palen met al of niet nog zichtbaar de blauw witte markeringen. In Fintele staan er 2 op nog geen 10 meter van elkaar, is het u al opgevallen. In de Coupure te Brugge staat er o.a. één zonder kleurbanden. Er wordt over historisch watererfgoed veel geschreven. Zou het geen mooi gegeven zijn als deze watergebonden bakens langs onze waterwegen eens in ere hersteld worden. Een likje verf is voldoende en moet geen duizende euro's kosten. Ik stel me de vraag of dit voorstel  gevolg zal hebben.

Op het Lokanaal in Lo kan je een bezoek brengen aan de koekjes fabriek " De Stropere ". De bakker en bakkerin in Lo maken tijd om een praatje te maken, er zijn enkele horecagelegenheden en er staat een boom waar naar dat het schijnt (Julius ) Cesar zijn paard heeft aan vastgebonden om een ps. ps te doen. De moeite om even halt te houden. Een fietstocht via de knooppunten brengt je door een polderlandschap, met een haas en fazant, met grachtjes en wegeltjes naar ongekende dorpjes.

In Veurne meren we aan. Water is niet meer te verkrijgen aan de sluis. We hadden dit maar in Boezinge moeten vragen verteld de sluismeester. Aan de langssteiger ontbreken de watervoorzieningen nog. De betaalkaart voor elektra en water halen we af in de toeristische dienst. In een douche v.h. toiletgebouw van de stad Veurne blijkt de verlichting defect te zijn. De vriendelijke havenmeester " Ben " komt 's morgens en 's avonds langs. Wanneer we terug in Nieuwpoort zijn bij Westhoek Marina kunnen we het saldo en waarborg van onze kaart terug krijgen. De spoorwegbrug in Veurne wordt NIET bediend tussen 10 min. voor en 20 min na het uur. Van de sluismeester ontvangen we een magneetkaart om de brug in Wulpen te bedienen en hij verwittigt ook de spoorwegen. ( Vermelding in het vademecum?)

 

 

Doorvaart aan het Veurnesluis en Gravensluis te Nieuwpoort is mogelijk van 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater te Nieuwpoort. De getijdentabel wordt gecheckt . 't getij zit goed zeggen we, alsof we er alles van weten en of we er iets zouden kunnen aan veranderen.
We meren aan in Westhoek Marina en 't is terrasjesweer. Na een verkwikkende douche kruipen we in onze kooi. Morgen varen we tot in Oudenburg.

 

Tegen de middag zijn we aangemeerd in Oudenburg en gaan met de fiets  naar Oostende. We zoeken de Langestraat met restaurant " Stad Kortrijk ". Spijtig maar het restaurant bestaat niet meer. Volgens zeggen kon je er goed eten maar 't was enkel wat er beschikbaar was en waarvoor de kok goesting had om klaar te maken.  We nemen dan maar de overzet aan de visafslag en keren via de overkant terug. 's Avonds staan er pannenkoeken op het menu.

Van Oudenburg gaat het vlot terug naar Brugge Coupure. Jef en Fons van de VPF helpen ons bij het aanmeren. Zaterdag en zondag komend zijn er de Marieke feesten. Wij houden het liever rustig en keren zaterdag voormiddag terug naar de thuishaven . Dit was toch de bedoeling maar  Steenbrugge was defect. We bleven dan maar iets langer in de haven liggen.  Tegen de middag hadden we Brugge verlaten . In Beernem was er een wakebord wedstrijd gaande en werden we ook ongeveer een uurtje opgehouden. Geen probleem hoor , 't was prachtig weer. Tegen 17uur waren we terug in onze thuishaven .  We waren 14 dagen weg , samen met onze vrienden van de Carina, Dirk en Carine en de Chaveli, Luc en Bea. We genoten ervan en zijn gelukkig, ook al is ons bootje geen super yacht met mega paardenkracht.

Schipper Dirck en matroos Agnes van de JARS uit Deinze.

 

 

 

Foto van de week archief 2015

 


Sleepboten in de Antwerpse haven

 

  

 

Zwembad in Mesa del Mar

 

Dit zwembad ligt in Mesa del Mar op Tenerife in de baaj "Baja Negra"

Dit zwembad wordt door de oceaan gevuld. Alleen zijn de golven nu te groot.