Laatste nieuws

30 november 2014

Gratis omruil oude papieren vaarbewijzen in het najaar

Er zijn op dit moment nog meer dan 100.000 actieve vaarbewijshouders die nog in het bezit zijn van een papieren vaarbewijs. Dit vaarbewijs werd afgegeven in de periode van 1982 t/m 2001 en is inmiddels behoorlijk verouderd. Het bevat geen pasfoto en de  gegevens zijn vaak vervaagd door slijtage. Daardoor is het ook gevoelig voor fraude. In overleg met ministerie van Infrastructuur en Milieu en de politie is daarom besloten alle papieren modellen van het Klein Vaarbewijs om te ruilen voor het huidige model op credit card formaat. Het nieuwe vaarbewijs is handzamer, veel minder fraudegevoelig en is tevens geschikt voor het buitenland (ICC). Bovendien zal er geen vervaldatum meer Info 20M nummer 80 blz. 5 op vermeld staan, aangezien het vaarbewijs vanaf 1 juli 2014 onbeperkt geldig geworden is. De betreffende groep vaarbewijshouders zal in het laatste kwartaal van dit jaar en in het eerste kwartaal van 2015 worden aangeschreven en in de gelegenheid worden gesteld het oude vaarbewijs gratis om te ruilen voor  en nieuw exemplaar. Vanaf 1 januari 2016 zal het papieren vaarbewijs naar verwachting niet meer als geldig vaarbewijs worden geaccepteerd. Bron: VAMEX


De Telegraaf Vaarkrant kwam met het volgende bericht.


 

19 december 2013

Raad: Botentol is veel te duur

Het Amsterdamse doorvaartarief voor botenbezitters wordt uitgesteld en aangepast. De gemeenteraad vindt het dagvignet van 20 euro voor pleziervaartuigen te duur.

Dat blijkt uit een motie die gisteren op voorspraak van de VVD is aangenomen door een meerderheid van de raad. Hierin staat dat vaartuigen van buiten de stad, die niet aanmeren in Amsterdam, géén dagvignet hoeven aan te schaffen. Jachten en sloepen die wel aanmeren, moeten gewoon afrekenen.„Het was nooit de bedoeling dat schepen die slechts door willen varen tol moeten betalen in Amsterdam”, aldus Maurice Piek (VVD). Volgens hem bestond het aantal getroffenen vooral uit schippers die door de stad heen wilden varen en niet uit mensen die hun boot willen aanmeren in de stad.


Botentol in Amsterdam

Theo Kuijpers

AMSTERDAM -

Eigenaren van pleziervaartuigen moeten vanaf 2014 in Amsterdam mogelijk een ‘doorvaarpremie’ van 20 euro per keer betalen. „Schippers van boten die al een ligplaats in Amsterdam hebben, gaan op jaarbasis tussen de 300 en 600 euro extra betalen”, zegt Hiswa, de brancheorganisatie voor watersporters.

Dit bedrag komt boven op het bestaande liggeld. Eigenaren zijn verplicht een dagvignet aan te schaffen. De invoering van de doorvaarpremie wordt komende week in de gemeenteraad besproken, die er nog voor kan gaan liggen. Hiswa Vereniging, de brancheorganisatie voor watersporters, maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid bij de jachthavens.

„Wij vrezen dat de aantrekkelijkheid van Amsterdam voor het huren van een ligplaats verdwijnt en watersporters voor een plek gaan kiezen waar zij niet zoveel hoeven te betalen. De leegstand die ontstaat, heeft grote bedrijfseconomische schade tot gevolg”, zegt Gerdina Krijger, regiomanager van Hiswa.

De maatregel moet 200.000 euro opleveren. De gemeente stelt dat de heffing nodig is voor het beheer en onderhoud van de vaarroutes.