Tokheim en HVS bundelen hun krachten
Tokheim verbetert service dankzij overname HVS
'Alles nu in eigen hand'
Tokheim Netherlands nam enkele maanden geleden installatiebedrijf Holland Verlichting Service (HVS) over. Dankzij deze stap hoeft Tokheim bij verbouwingen geen elektricien meer in te huren, met alle voordelen van dien. Volgens service manager Peter Bal van Tokheim plukken ook de klanten de vruchten van deze overname. "Wij kunnen onze prijzen nu iets scherper stellen." "De overname van HVS was een logische handeling", steekt Peter Bal van wal. "De markt vraagt om snelheid, lagere kosten en efficiency. In dat licht bezien waren wij op zoek naar mogelijkheden om onze activiteiten uit te breiden, en daarbij viel de naam HVS. Een bedrijf waarvan elektra op tankstations core business is. Onze business is voor honderd procent tankstations, dus de activiteiten van HVS en Tokheim sluiten naadloos op elkaar aan. Hoewel het bedrijf zich moeilijk laat vergelijken, is HVS een middelgrote speler in zijn soort. Er werken tien monteurs en drie personen in de binnendienst. HVS werkt voor alle grote oliemaatschappijen. Zowel de monteurs van HVS als die van Tokheim kennen de markt voor tankstations dus meer dan goed." Intentieverklaring De eerste aanzet tot de overname vond in december vorig jaar intern bij Tokheim plaats, waarna begin 2008 het eerste contact met directeur Peter Meerman van HVS werd gelegd. "Mario Boere, general manager van Tokheim North Europe, en ik zijn met directeur Peter Meerman gaan praten over een eventuele verregaande samenwerking tussen Tokheim en HVS", blikt Bal terug. "Peter bleek erg positief te staan tegenover een overname door Tokheim. Daarop tekenden beide partijen een intentieverklaring, vond een boekenonderzoek plaats en tussen mei en augustus is daadwerkelijk onderhandeld. In september was de overname rond en zijn de handtekeningen gezet. Uit onze contacten over en weer bleek dat HVS en Tokheim goed bij elkaar pasten. Zo komt bijvoorbeeld dezelfde, laagdrempelige manier van leidinggeven overeen." Eén aanspreekpunt "Nu de overname rond is, is Tokheim in staat haar klanten een nóg betere dienstverlening aan te bieden", vervolgt Bal. "Bij verbouwingen moesten wij altijd een elektricien inhuren om daarmee gezamenlijk een project af te ronden. Tokheim betaalde de factuur, berekende deze door aan onze klanten en stemde alles af. Dat is nu voorbij; wij hebben alles volledig in eigen hand. Er zijn geen wachturen meer, en ook geen administratiekosten meer. Hiervan profiteren onze klanten, mede omdat wij onze prijzen nu iets scherper kunnen stellen." Bovendien hebben klanten bij verbouwingen, bijvoorbeeld in de shop met het verplaatsen van systemen, slechts één aanspreekpunt. Bal: "Wel zullen wij elektra altijd apart op de factuur blijven specificeren, zodat klanten kunnen blijven vergelijken." Volledig geïntegreerd Peter Meerman is met de overname in dienst getreden bij Tokheim, net als de in totaal 13 medewerkers van HVS. De naam van het bedrijf zal op termijn verdwijnen, legt Bal uit. "HVS is volledig geïntegreerd in Tokheim, en daarmee zal ook de naam ophouden te bestaan. Voor de duur van ongeveer een jaar zal Tokheim de naam HVS blijven gebruiken, omdat deze een hoge mate van naamsbekendheid en vertrouwen heeft bij bestaande klanten. Wij hopen én verwachten dat deze tak binnen Tokheim zal groeien."
Hierbij een greep uit het aanbod van Tokheim:
Service Op elektronisch, mechanisch en contractueel terrein biedt Tokheim service aan. Moderne hulpmiddelen als planning met behulp van GPS, ondersteuning en downloads op afstand stellen Tokheim in staat het onderhoud effectief uit te voeren. Onderhoud aan dispensers van andere leveranciers, reparaties aan bandenspanningsmeters en verrijdbare mixpompen vallen hier ook onder. Daarnaast kunt u voor onze service verschillende contracttypes afsluiten. Denk hierbij aan helpdeskcontracten in combinatie met reactietijden en elektronisch onderhoud van FuelPos, buitenpalen, telwerken etc. Helpdesk Via onze 24 uurs helpdesk bieden we telefonisch begeleiding aan klanten met vragen over het gebruik van Tokheim apparatuur en registreren we alle gemelde storingen. Kan de storing telefonisch niet verholpen worden, dan komt een monteur ter plaatse. Ook het coördineren van onderaannemers behoort tot de mogelijkheden. Bovendien hebben we een Petrol Manager applicatie ontwikkeld, waarmee operationele problemen gesignaleerd kunnen worden en waarschuwingen (bijvoorbeeld: 'het papier in de buitenpaal is bijna op') worden verstuurd via e-mail of sms. Elektrotechnisch Op elektrotechnisch gebied bieden we de mogelijkheid tot het ontwerpen, CAD tekenen en installeren van elektrotechnische licht- en krachtinstallaties en het onderhoud ervan. Hieronder vallen ook het ontwerpen en installeren van luifel- en terreinverlichtingen. Verder kunt u denken aan het leveren en installeren van temperatuur detectie systemen en het inspecteren volgens de NEN 3140 van elektrotechnische installaties. Reclame Voor het fabriceren en verzorgen van handbediende of elektronische prijzenborden en het leveren en monteren van gevellichtbakken, doosletters, neoninstallaties en lichtkranten kan Tokheim u eveneens van dienst zijn. Het leveren en ontwerpen van tekstborden en autobelettering behoren ook tot de mogelijkheden.
Tokheim: méér dan dispensers en systemen "Sommige mensen denken dat het aanbod van Tokheim zich beperkt tot dispensers en systemen, maar niets is minder waar!" , zegt Peter Bal, "Van de eigen software tot het installeren van de tanks: Tokheim kan het allemaal! Wij offreerden al de bekabeling, maar met de overname van HVS kan Tokheim ook alles zelf aansluiten. Daarnaast kunnen wij brandveiligheidinstallaties keuren."
Overgenomen uit de Pompshop november 2008 nr.11 onafhankelijk vakblad voor tankstations & carwash
|
Artikelen Koppens Automatic
|
's Nachts is van een afstand een kosmisch lichteffect boven de luifel waar te nemen.
|
Overgenomen uit de Autokampioen no. 37 - 13 september 1969
Heeft u wel eens eigenhandig getankt? Het is voor een geroutineerde pompbediende een uiterst simpele handeling, maar voor de automobilist die voor 't eerst met zo'n brandstofrevolver moet manipuleren, levert de eigen tankvulling nog wel eens problemen op. Dat blijkt op de benzinestations, die in de nachtelijke uren self â help - service met automatische apparatuur geven. De klanten lezen de instructies soms maar half, stoppen vijf gulden biljetten in de automaat, speculerend op een echter volslagen afwezige kippigheid van de "geldlezer", om dan teleurgesteld te constateren, dat de pomp voor half geld nog geen druppel benzine levert en dan is er ook nog wel eens een enkeling, die voor zijn tientje een onverwacht grote hoeveelheid van vijftig liter krachtvocht krijgt, omdat hij de diesel in plaats van de benzinepomp heeft uitverkoren. Deze slordige tankers zijn echter verre in de minderheid op de 25000 nachtelijke klanten, die zich nu al uit de benzinenood hebben kunnen helpen, dank zij het eerste automatische benzinestation in Nederland, de Shell - pomp bij de Meern aan de autoweg Utrecht - Den Haag, dat op 24 april 1968 door minister Bakker werd geopend. Nu, bijna anderhalf jaar later, zijn er al elf benzinepompen in ons land met een Koppens - automaat en het zal niet lang meer duren of dit aantal zal de dertig hebben bereikt. De nachtelijke service zal dus hand over hand toenemen en daarmee de mogelijkheid, dat automobilisten die normaliter hun tank gezapig laten vullen, zelf nog eens de handen uit de mouwen zullen moeten steken om het levenselixer van hun motor aan te vullen.
Die dieseltanker had nog het geluk van zijn leven, dat er zich stomtoevallig nog een deskundige in het station ophield, die het abuis tijdig ontdekte en door verwisseling van de tankinhoud de onattente automobilist voor veel trammelant kon behoeden. Op de pomp staat een lichtbak met een viertal instructies, die men in volgorde moet afhandelen:
De kassawand geeft in woord en beeld weer hoe u het geld kunt storten. Maar eerst moet u aan de hand van het benzinepeil in uw tank bepalen voor welk bedrag u kunt bijtanken zonder dat de tank overloopt. Wilt u bijvoorbeeld voor twee tientjes super ontvangen dan krijgt u zo'n 32 liter. U moet dus weten of er voor dit kwantum plaats is in uw tank.
Kieskeurig
Voor u aan de geldstorterij begint, moet u zich eerst overtuigen of het apparaat wel werkt. Boven deze munt afbeeldingen bevindt zich namelijk een vakje, dat rood opgloeit als het buiten werking is. Een ander kan dan nog bezig zijn, of u hebt meer gedaan dan u volgens de instructies moest doen, bijvoorbeeld de pomp reeds op "aan" hebben gezet. Het deponeren der bankbiljetten, hoe voortreffelijk ook aangegeven, baart sommigen toch nog zorgen. Eerst moet de schuif geheel worden uitgetrokken. Deze schuif heeft een kiep, waaronder het biljet moet worden geschoven. Toch gebeurt het nog vaak, dat het biljet niet ónder, naar óp de klep wordt gelegd. Ook dan is het weer hommeles in de computerkeet. Resultaat: tientje kwijt en geen benzine. Wij schuiven het er dus onder, met het konterfeitsel van Hugo de Groot naar boven en zodanig, dat de woorden "Tien gulden" precies in de daarvoor bestemde opening komen. Deze woorden zijn namelijk van overwegend belang voor de "geldlezer", of hij het biljet als echt kan accepteren. Ligt het biljet in eerste instantie wat scheef onder de klep, dan kan men het alsnog in de juiste stand brengen door het met twee vingers recht te leggen. Hiervoor zijn in de klep twee vierkante gaten uitgespaard. Ligt het biljet goed, dan kijken de ogen van Hugo de Groot u uit het rechtse vierkantje aan, alsof hij u door het sleutelgat van zijn boekenkist toegluurt. Dan moet de schuif worden ingedrukt en minimaal vijf seconden ingedrukt worden gehouden.
Door deze handeling geeft de pomp met een rommelend geluid blijk, dat hij uit zijn nachtrust is ontwaakt. We behoeven nu alleen nog maar de haan van de zich reeds in de tankopening bevindende benzinerevolver aan te knijpen en dan spuit nieuw levenssap voor uw motor naar binnen. Een verlossend geluid voor hen, die al op hun laatste druppels benzine reden. Tijdens dit tanken worden door de instromende brandstof de aanwezige {en uiterst brandbare) benzinedampen uit uw tank verdreven. Vuur is onder deze omstandigheden dus uit den boze. Vandaar de op de pomp aangebracht waarschuwing om de motor af te zetten, niet te roken en open vuur te mijden.Terwijl het door u verschuldigde benzinebedrag op de pomp snel stijgt, daalt in hetzelfde tempo uw tegoedbedrag aan de kassa, Wijst de pomp tenslotte f 13,50 aan, dan is uw tegoed gedaald tot 0. De pomp maakt echter geen abrupt einde aan de leverantie. De laatste restjes levert hij in vertraagd tempo af.
Goede reis
De nachtservice van benzinestations was de laatste jaren wat in het gedrang gekomen door overvallen, personeelschaarste en minder gunstige exploitatie. De automatische computerstations hebben echter bewezen dat deze service 's nachts volledig voldoet. Op grond van deze ervaringen heeft minister Bakker dan ook enige tijd geleden in eerste instantie een 50-tal rijkswegstations verplicht 24 uur open te zijn, waarbij dan gebruik mag worden gemaakt van deze installaties. Het station De Meern krijgt gemiddeld per nacht 'zo'n 20 a 25 klanten, gedurende de weekends zelfs wel eens oplopend tot boven de 70. Het meest wordt van het tientje als betaalmiddel gebruik gemaakt. Wie frauduleuze bedoelingen in de zin heeft, of de kluis zou willen kraken, komt van een koude kermis thuis. Op alle ongebruikelijke handelingen reageert het systeem onmiddellijk met alarm. Bij De Meern geschiedt dit met een zwaailicht boven de paraplu en met sirenegeloei. Het duurt in de regel niet lang, dat deze noodseinen door de mannen van een patrouillerende witte Porsche worden opgemerkt en de exploitant uit zijn bed bellen om na te gaan wat er aan de ,hand is. Zo'n escapade komt gemiddeld wel eens per maand voor, maar tot dusver is er nog nooit iets ernstigs aan de hand gebleken. De bijna uitsluitend gunstige ervaringen die men met dit automatische computersysteem heeft opgedaan, zijn dan ook de redenen waarom men een snelle uitbreiding van dit nachtelijk selfservice systeem in de toekomst mag verwachten.
|