Artikelen Koppens Automatic

Tokheim en HVS bundelen hun krachten

Mario Boere general manager van Tokheim North Europe en directeur Peter Meerman van HVS: "Beide bedrijven passen bij elkaar!"

 Tokheim verbetert service dankzij overname HVS

 

'Alles nu in eigen hand'

 

Tokheim Netherlands nam enkele maanden geleden installatiebedrijf Holland Verlichting Service (HVS) over. Dankzij deze stap hoeft Tokheim bij verbouwingen geen elektricien meer in te huren, met alle voordelen van dien. Volgens service manager Peter Bal van Tokheim plukken ook de klanten de vruchten van deze overname. "Wij kunnen onze prijzen nu iets scherper stellen."

"De overname van HVS was een logische handeling", steekt Peter Bal van wal. "De markt vraagt om snelheid, lagere kosten en efficiency. In dat licht bezien waren wij op zoek naar mogelijkheden om onze activiteiten uit te breiden, en daarbij viel de naam HVS. Een bedrijf waarvan elektra op tankstations core business is. Onze business is voor honderd procent tankstations, dus de activiteiten van HVS en Tokheim sluiten naadloos op elkaar aan. Hoewel het bedrijf zich moeilijk laat vergelijken, is HVS een middelgrote speler in zijn soort. Er werken tien monteurs en drie personen in de binnendienst. HVS werkt voor alle grote oliemaatschappijen. Zowel de monteurs van HVS als die van Tokheim kennen de markt voor tankstations dus meer dan goed."

Intentieverklaring De eerste aanzet tot de overname vond in december vorig jaar intern bij Tokheim plaats, waarna begin 2008 het eerste contact met directeur Peter Meerman van HVS werd gelegd. "Mario Boere, general manager van Tokheim North Europe, en ik zijn met directeur Peter Meerman gaan praten over een eventuele verregaande samenwerking tussen Tokheim en HVS", blikt Bal terug. "Peter bleek erg positief te staan tegenover een overname door Tokheim. Daarop tekenden beide partijen een intentieverklaring, vond een boekenonderzoek plaats en tussen mei en augustus is daadwerkelijk onderhandeld. In september was de overname rond en zijn de handtekeningen gezet. Uit onze contacten over en weer bleek dat HVS en Tokheim goed bij elkaar pasten. Zo komt bijvoorbeeld dezelfde, laagdrempelige manier van leidinggeven overeen."

Eén aanspreekpunt "Nu de overname rond is, is Tokheim in staat haar klanten een nóg betere dienstverlening aan te bieden", vervolgt Bal. "Bij verbouwingen moesten wij altijd een elektricien inhuren om daarmee gezamenlijk een project af te ronden. Tokheim betaalde de factuur, berekende deze door aan onze klanten en stemde alles af. Dat is nu voorbij; wij hebben alles volledig in eigen hand. Er zijn geen wachturen meer, en ook geen administratiekosten meer. Hiervan profiteren onze klanten, mede omdat wij onze prijzen nu iets scherper kunnen stellen." Bovendien hebben klanten bij verbouwingen, bijvoorbeeld in de shop met het verplaatsen van systemen, slechts één aanspreekpunt. Bal: "Wel zullen wij elektra altijd apart op de factuur blijven specificeren, zodat klanten kunnen blijven vergelijken."

Volledig geïntegreerd Peter Meerman is met de overname in dienst getreden bij Tokheim, net als de in totaal 13 medewerkers van HVS. De naam van het bedrijf zal op termijn verdwijnen, legt Bal uit. "HVS is volledig geïntegreerd in Tokheim, en daarmee zal ook de naam ophouden te bestaan. Voor de duur van ongeveer een jaar zal Tokheim de naam HVS blijven gebruiken, omdat deze een hoge mate van naamsbekendheid en vertrouwen heeft bij bestaande klanten. Wij hopen én verwachten dat deze tak binnen Tokheim zal groeien."

 

Hierbij een greep uit het aanbod van Tokheim:

 

Service Op elektronisch, mechanisch en contractueel terrein biedt Tokheim service aan. Moderne hulpmiddelen als planning met behulp van GPS, ondersteuning en downloads op afstand stellen Tokheim in staat het onderhoud effectief uit te voeren. Onderhoud aan dispensers van andere leveranciers, reparaties aan bandenspanningsmeters en verrijdbare mixpompen vallen hier ook onder. Daarnaast kunt u voor onze service verschillende contracttypes afsluiten. Denk hierbij aan helpdeskcontracten in combinatie met reactietijden en elektronisch onderhoud van FuelPos, buitenpalen, telwerken etc.

Helpdesk Via onze 24 uurs helpdesk bieden we telefonisch begeleiding aan klanten met vragen over het gebruik van Tokheim apparatuur en registreren we alle gemelde storingen. Kan de storing telefonisch niet verholpen worden, dan komt een monteur ter plaatse. Ook het coördineren van onderaannemers behoort tot de mogelijkheden. Bovendien hebben we een Petrol Manager applicatie ontwikkeld, waarmee operationele problemen gesignaleerd kunnen worden en waarschuwingen (bijvoorbeeld: 'het papier in de buitenpaal is bijna op') worden verstuurd via e-mail of sms.

Elektrotechnisch Op elektrotechnisch gebied bieden we de mogelijkheid tot het ontwerpen, CAD tekenen en installeren van elektrotechnische licht- en krachtinstallaties en het onderhoud ervan. Hieronder vallen ook het ontwerpen en installeren van luifel- en terreinverlichtingen. Verder kunt u denken aan het leveren en installeren van temperatuur detectie systemen en het inspecteren volgens de NEN 3140 van elektrotechnische installaties.

Reclame Voor het fabriceren en verzorgen van handbediende of elektronische prijzenborden en het leveren en monteren van gevellichtbakken, doosletters, neoninstallaties en lichtkranten kan Tokheim u eveneens van dienst zijn. Het leveren en ontwerpen van tekstborden en autobelettering behoren ook tot de mogelijkheden.

Mogelijkheden voor groei

 

"De overstap is even wennen", bekend Peter Meerman. Jarenlang was hij directeur van HVS in Papendrecht en nu is hij in dienst bij Tokheim in Ridderkerk.. Meerman zegt: "Wij zaten met z'n drieën op kantoor en ik hield mij bezig met allerlei disciplines. Nu heeft Tokheim zaken als personeelszaken en veiligheid mij uit handen genomen en kan ik mij bezighouden met mijn kernactiviteiten. Dat bevalt prima. "Dat Meerman openstond voor een overname van zijn bedrijf door Tokheim, had onder meer te maken met het gegeven dat hij geen bedrijfsopvolging had. Hij verklaart: "Ik heb twee dochters: één is goudsmid en de andere verpleegkundige. Dat een bedrijf als Tokheim zich voor een overname bij mij melde, heb ik als een eer ervaren! Verder heb ik groei van HVS altijd geremd, omdat ik grip op de organisatie wilde houden. Nu bij Tokheim is die beperking er niet meer en kunnen wij volop groeien!"

Tokheim: méér dan dispensers en systemen

 "Sommige mensen denken dat het aanbod van Tokheim zich beperkt tot dispensers en systemen, maar niets is minder waar!" , zegt Peter Bal, "Van de eigen software tot het installeren van de tanks: Tokheim kan het allemaal! Wij offreerden al de bekabeling, maar met de overname van HVS kan Tokheim ook alles zelf aansluiten. Daarnaast kunnen wij brandveiligheidinstallaties keuren."

 

Tokheim Netherlands B.V.

Touwslagerstraat 17 / Postbus 4186
2980GD Ridderkerk
Tel. (0180) 481500 (algemeen)
Tel. (0180) 481530 (sales)
Fax (0180) 481555

 

 

Overgenomen uit de Pompshop november 2008 nr.11 onafhankelijk vakblad voor tankstations & carwash

 

Terug naar de Koppens pagina
 

 

KOPPENS:

 

 Van zelf schenkende leut

 

 tot zelf tankende peut

 Micro Max, de Denk Tank van Koppens en Shell 

 


DAT HET VREEMD KAN LOPEN in de ondernemerswereld is iets wat je ze bij Koppens niet hoeft te vertellen. Toen directeuroprichter (Ome Leo) Koppens als jongeman begon met het vervaardigen van weeftoestellen kon niemand vermoeden dat hij later aan de wieg zou staan van de ultra moderne 'Micro Max' waarvan er momenteel een honderdtal in Nederland alleen door Shell worden gebruikt.

Hij tekende daar voorzichtigheidshalve bij aan dat je zoiets natuurlijk nooit zeker weet. Dat er al zo snel een verbeterd systeem operationeel zou worden, had niemand durven hopen. Zelfs met een klein beetje fantasie is het duidelijk dat dit systeem in de toekomst diverse toepassingen zal vinden. Bij de honderd apparaten die tot op heden zijn geïnstalleerd is (bij wijze van proef) alleen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt voor het doorsturen van de cijfers die betrekking hebben op het Krediet-Tanken'. Misschien kunt u zich nog herinneren dat in 'Help!' 23 (februari 1983) een artikel stond over de invoering van het Koppens Controle Desk (KCD). De heer Alders van onze afdeling 'Equipement engineering' merkte daarin op dat het nieuwe systeem vermoedelijk járen mee zou gaan. Hij tekende daar voorzichtigheidshalve bij aan dat je zoiets natuurlijk nooit zeker weet. Dat er al zo snel een verbeterd systeem operationeel zou worden, had niemand durven hopen.


15 maart jl. heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, drs. N. Smit-Kroes op het  Shell Zelf Tank Station 'Den Ruygen Hoek'  bij Hoofddorp de honderdste Micro Max'-betaalterminal officieel in gebruik gesteld. Met het operationeel worden van deze speciaal voor Shell Nederland door de firma Koppens ontwikkelde apparatuur, lijkt een nieuwe tijd te zijn aangebroken voor het betalingsverkeer in en om de Shell stations. Reden genoeg voor 'Help!' om eens stil te staan bij dit neusje van de Kassa-Zalm van het bedrijf waar Shell sinds jaar en dag diverse pomp- en betalingsinstallaties van betrekt. Koppens Automatic Fabrieken B.V.. Een firma ook waarvan de meeste 'Help!'  lezers wel eens een, uit het Brabantse Bladel, 'Storings'-Dokter' op bezoek hebben gehad.

 


KOPPIE KOPPENS KOFFIE
Dat Koppens in de tussenliggende periode ook nog een toonaangevende rol heeft gespeeld in de productie van koffieautomaten is iets dat de ouderen onder u zich misschien nog kunnen herinneren. Van de ene op de andere dag besloot dhr. Koppens zich uit het koffiezetten terug te trekken en geheel op het 'Tankwezen' te storten. Een moedige gok waar hij nooit spijt van heeft gekregen. Zoals het een goede ondernemer betaamt had hij geen beter tijdstip kunnen kiezen: De jaren zestig liepen ten einde en de wereld stond aan 't begin van de nog steeds niet uitgewoede 'Computer-Revolutie'. Dat dit ook voor tankstations verstrekkende gevolgen zou hebben, bleek spoedig. Koppens ontwikkelde zijn PCS (Pomp Controle Systeem} en plaatste er alleen in Nederland al een kleine duizend van. Het moderne Zelf Tanken was een feit en de reputatie van Koppens gevestigd.

MICRO MAX OP KOP
Technische ontwikkelingen worden door de research afdeling van Koppens nauwlettend gevolgd en voortdurend aan de eigen praktijk getoetst. Dit leeft er toe geleid dat met de introductie van de Micro Max, Koppens inmiddels haar vierde model op de markt heeft gebracht. De Micro Max wordt wel de geperfectioneerde en uitgebreide versie van Koppens' voorlaatste model - de KCD - genoemd. Het verschil zit hem in het feit dat de Micromax niet alleen alle verkopen (zowel brandstof als artikelen uit de shop) opslaat en onthoudt, maar bovendien de mogelijkheid biedt deze cijfers via een telefoonlijn naar een centraal punt door te seinen. Zelfs met een klein beetje fantasie is het duidelijk dat dit systeem in de toekomst diverse toepassingen zal vinden.

  



Verkoopgegevens via telefoonlijn naar centrale computer


Koppens Automatic te Bladel


Bij de honderd apparaten die tot op heden zijn geïnstalleerd is (bij wijze van proef) alleen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt voor het doorsturen van de cijfers die betrekking hebben op het 'Krediet-Tanken'. Misschien kunt u zich nog herinneren dat in 'Help!' 23 (februari 1983) een artikel stond over de invoering van het Koppens Controle Desk (KCD). De heer Alders van onze afdeling 'Equipement engineering' merkte daarin op dat het nieuwe systeem vermoedelijk járen mee zou gaan. Hij tekende daar voorzichtigheidshalve bij aan dat je zoiets natuurlijk nooit zeker weet. Dat er al zo snel een verbeterd systeem operationeel zou worden, had niemand durven hopen. Zeker niet de storingsmonteurs van Koppens. Mannen die u waarschijnlijk het liefst helemaal nooit ziet, maar u haalt wel opgelucht adem als ze er eenmaal zijn. Voor hen betekent de productie van een nieuw model automatisch dat er dingen bijgeleerd moeten worden.

VIER MAAL PER JAAR
De heer W. Pons,chef van Koppens service afdeling: 'In de loop der Jaren zijn onze storingsmonteurs bij wijze van spreken veranderd van 'Sleutelaars in Overal' tot 'Willie Wortels' in een Witte Jas. Momenteel werken we met een team van acht monteurs die verdeeld over rayons heel Nederland bestrijken. Daarnaast is er één chefmonteur voor het geval dat zich ergens uitzonderlijke problemen voordoen. 'Voor veel servicemensen op de buitendienst bestaat het werk uit hollen en stil staan. Problemen hebben nou eenmaal de (vervelende) eigenschap dat ze zich niet van te voren aankondigen. Hoe gaat men bij Koppens met dit probleem om? Bij plotselinge drukte in een bepaald rayon wordt er meestal een beroep gedaan op een collega die dan in Bladel, toevallig wat minder om handen heeft. Verder is het zo dat niet alles onvoorspelbaar is. Zo kan je er je klok op gelijk zetten dat tijdens en rond bepaalde feestdagen de telefoon hier roodgloeiend staat. De oorzaak daarvan moet deels gezocht worden in het feit dat veel pomphouders in die periodes gebruik maken van scholieren en werkstudenten. Onbekendheid met de apparatuur leidt er dan nog wel eens toe dat er problemen ontstaan. Bovendien worden er bij plotselinge gladheid door sneeuw of ijzel dikwijls hele eilanden door slippende wagens meegenomen. De ravage is in zo'n geval onbeschrijflijk en wij moeten er dan voor zorgen dat er zo snel mogelijk weer getankt kan worden. Maar ondanks alle ervaring weet je nooit wat er op een bepaalde dag zal gebeuren.'Vier keer per jaar komen alle monteurs bij elkaar en worden ervaringen uitgewisseld Bijeen- komsten die hun nut ruimschoots hebben bewezen. Niettemin hebben we laatst een vacature geplaatst voor een technisch iemand die in nauwe samenwerking met de monteurs zal moeten functioneren. Het gebeurt nog al eens dat een monteur met een bepaald idee;of probleem naar voren komt, zonder dat er een deskundige beschikbaar is die dit kan beoordelen. Dat is natuurlijk niet goed; de monteur raakt gefrustreerd omdat hij denkt dat er niemand naar hem luisteren wil, terwijl het  bedrijf misschien een 'Ei van Columbus' mist. Daar schiet niemand iets mee op en bovendien is maar al te vaak gebleken dat praktijk mensen met suggesties komen waar de theorie aan voorbij gaat.

PERMANENTE OMSCHOLING
G
errit Heuveling is een van de oud gedienden bij Koppens. In augustus werkt hij 25 Jaar bij de firma en juist daarom is hij misschien wel het beste voorbeeld van de manier waarop veelwerknemers bij Koppens zich in de  loop der jaren hebben aangepast aan de wisselende activiteiten van de firma. Hij heeft nog meegebouwd aan de eerste grote fabriek die het bedrijf in 1959 betrok. Daarna werd hij servicemonteur voor eigenlijk alle installaties die Koppens sindsdien door het hele land heeft geleverd; van koffie- tot autowasautomaten en van de tweetaktautomaten tot sinds kort de Micro Max.

TE SNEL

Gerrit Heuveling: In die begintijd deden we heel Nederland met z'n drie a vieren. Dat ging toen wel even anders als tegenwoordig, nu alles in rayons is verdeeld. We kwamen destijds s-ochtends samen in de fabriek in Bladel, waar we alle binnengekomen storingen verdeelden.

 


Je kwam dan elke dag weer in een ander stukje Nederland. Ik geloof niet dat er plaatsen zijn waar ik in die tijd niet ben geweest. Ik kan me nog herinneren dat ik eens naar Dokkum moest. Ik vertrok om 6 uur 's avonds uit Bladel en kwam 1 uur 's nachts in Dokkum aan. Dat krijg je als je met slecht weer in het donker de weg kwijtraakt en bovendien nog maar net auto rijdt. Later ging het vinden steeds beter. Zo goed zelfs dat ik om de haverklap een bekeuring kreeg voor snel rijden. Ik woonde toen thuis en weet nog dat mijn moeder eens nijdig naar me uitviel omdat ze wéér een bekeuring had betaald. Dat er toen nog drie onderweg waren heb ik maar even voor me gehouden. Uiteindelijk heeft het er toe geleid dat ik m'n rijbewijs voor een jaar ben kwijtgeraakt. Achteraf bleek dat nog ergens goed voor. Ik werd door meneer Koppens in de gelegenheid gesteld mee te werken aan de vervolmaking van zijn autowasapparatuur, iets waar ik me in mijn vrije tijd als eens mee bezig had gehouden. Hoe meer herinneringen bij Gerrit Heuveling naar boven komen des te duidelijker het ons wordt dat ook het vak van storingsmonteur met het verstrijken van de jaren aan romantiek heeft in moeten leveren. Misschien is dat maar goed ook want veel van deze verhalen zijn pas leuk naderhand. We kregen in die tijd ook een bepaald bedrag uitgekeerd voor noodzakelijke overnachtingen. Om iets extra's over te houden sliepen we dan vaak in de auto. Ik zie mezelf nog aanbellen bij een boer, om te vragen of hij misschien een beetje hooi te leen had. Gerrit Heuveling maakte mee dat z'n baas als een donderslag bij heldere hemel de beslissing nam het Zelf Tanken van Koffie om te ruilen voor dat van Brandstof. Met name voor de storingsmonteurs had deze gedenkwaardige maandag dezelfde consequenties als voor een fietsenmaker die televisietoestellen gaat repareren. Ja, wat dat betreft is het werken bij Koppens een soort permanente omscholing. Met de spullen die we nu maken, zijn soms problemen waarvan ik vroeger het bestaan zelfs niet kon vermoeden. Zoals bijvoorbeeld het effect dat statische elektriciteit op de computers van onze Zelf Tankinstallaties kan hebben. Vooral 's winters als er gestookt wordt en de lucht droog is kunnen computers heel vreemd reageren. 'Konden' kan ik beter zeggen, want we zijn deze problemen nu min of meer de baas. ­Tot slot maakt Gerrit Heuveling gaarne van de gelegenheid gebruik om zijn vele vrienden en kennissen bij de Shell, waarvan hij bij sommigen al meer dan twintig jaar over de vloer komt, het allerbeste toe te wensen. 

DE MUIS EN DE KLUIS
Loek van der Peet uit Limmen werkt nu 3 jaar bij Koppens. Veel van de Noord-Hollandse Help!' lezers zullen hem wel eens op bezoek hebben gehad. Ongelukkigen onder u iets vaker dan een ander. Loek van der Peet: Een geluk bij een ongeluk is dat ik bij hardnekkige en terugkerende storingen de mensen van betrokken station wat beter leer kennen. Dat is iets waar ik te vaak nauwelijks aan toe kom. Niettemin heb ik enorm veel plezier in mijn werk, vooral omdat geen dag hetzelfde is. Zoals die keer dat ik naar een station moest omdat er helemaal niets meer werkte. Achteraf bleek dat een muizenfamilie een centrale kabel volledig had kaal geknaagd. Dat zijn van die dingen die je vermoedelijk maar één keer in je leven tegenkomt en (vooral later) leuk zijn om aan terug te denken.' 

GULDENMIDDENWEG
Ook ben ik wel eens uitgerukt voor een storing waar de exploitant erg veel plezier van heeft gehad. Het ging om een pcs-installatie, met het bekende bureautje er om heen. De eigenaar had hier zelf een kluisje ingebouwd. Hij heeft niet geweten dat door het samenspel met de 'Kassa Ventilator' een circulatie ontstond, waardoor er gedurende lange tijd cheques en papiergeld ongemerkt tussen een spleet in het bureau werden geblazen. Dit had zich opgehoopt tot we bij toeval ineens ruim f 700,- aan geld en waardepapieren tussen twee wandjes in het bureau aantroffen. Ongewild waren hier twee kluisjes tegelijk ingebouwd. Later heb ik gehoord dat het nog een hele toer was om die oude cheques te verzilveren. Ik hoop de Noord-Hollandse Shell Service Mensen nog heel lang zo min mogelijk te zien!

 

Terug naar de Koppens pagina

Shell station Kreekhuizen met 2000 pompen 

 

 

 


 

De toekomst is Begonnen 

 


 

 Overgenomen uit het Shell Help! blad nr.47 juni 1987 

 

      

HET IS GELUKT.

Shell heeft het 'rn gelapt. Na drie jaar van voorbereiden, brainstormen, onderzoek, overleg, ontwerpen, nieuwe materialen ontwikkelen, keihard werken en peentjes zweten, staat ie er dan: Shell Station Kreekhuizen in Rotterdam. Het modernste, meest geavanceerde benzinestation ter wereld. Een ware proeftuin voor allerlei totaal nieuwe ideeën en snufjes. Het realiseren van dit unieke teststation heeft natuurlijk heel wat voeten in de aarde gehad. Zoiets zet je nu eenmaal niet zomaar even neer. Om inzicht te krijgen in het hoe en waarom sprak Help! met ing. Armando Bena, chef Markt Wegverkeer Netwerk Ontwikkeling, die het hele project voor Shell coördineerde.

       

Groen licht

In 1984 opperde de toenmalige Manager Markt Wegverkeer Pieter Berkhout de gedachte dat het tijd werd om eens met een nieuw station voor de dag te komen. Het originele concept van Raymond Loewy uit 1970 was inmiddels veelvuldig door de concurrentie gekopieerd en Shell begon z'n voorsprong langzamerhand te verliezen. Vandaar dat er al spoedig contact werd gezocht met Frans de la Haye, de bekende industrieel ontwerper uit Den Haag. De door hem ontworpen maquette van een gloednieuw Shell Station kreeg na uitvoerig overleg in juni '85 het groene licht. Het grote werk kon nu echt beginnen. Alleen wisten we toen nog niet dat we een modulair station met als roepnaam 'STATION 2000' zouden gaan bouwen binnen recordtijd. Ter vergelijking: over een lepel van plastic doen ze negen maanden terwijl wij in een jaar een tot in detail volstrekt nieuw station uit de grond hebben gestampt!

      

 

                    

Klantvriendelijk

Het gemak dient de mens. Van die gedachte zijn we uitgegaan bij het ontwerpen van Kreekhuizen. Het komfort voor de klanten kent z'n weerga niet Alle brandstoffen zijn net als in een welvoorziene bar op elke positie verkrijgbaar, de compacte pompmantel is helemaal glad zonder uitsteeksels, de slangen zijn ingebouwd in de pomp, stoepen en straatranden ontbreken. In de pompmantel bevinden zich een lichtkrant met informatie, een betaalunit voor credit cards, een Praatpaal voor contact met de kassier in de shop alsmede een hoorbaar en visueel waarschu­wingssysteem voor mensen die alniet per ongeluk diesel tanken. Voorts wordt het terrein beschermd door speciaal ontworpen windschermen; witte betonnen paddestoelen die men Rotterdammertjes noemt, geven de routing aan en verder zien we de separate service-units achter het station voor lucht, water, stofzuigen en snel olie verversen en niet te vergeten de transparante luifel die dag en nacht met behulp van een licht- en spiegelsysteem een constante lichtkwaliteit garandeert. 's Nachts is van een afstand zelfs een kosmisch lichteffect boven de luifel waar te nemen. Nieuw zijn ook de ronde hoeken aan de colourline.
   
               

Bedieningsgemak

Natuurlijk is er uitgebreid aandacht besteed aan de arbeidsomstandigheden van de servicemedewerker. Het zicht op het voorterrein is uitstekend, er is een heteluchtscherm bij de entree van de shop, die groot, modern en ruim gesorteerd is en bovendien een knalrood plafond heeft voor de gezelligheid; een gesloten cameracircuit met monitoren en een desk met kogelvrij glas, op afstand afsluitbare deuren van de shop en de wc's, noodstoppen bij de pompmantels en een intercom bij de vulpunten voor contact met de tankwagenchauffeurs garanderen een optimale veiligheid en beveiliging. Het hele concept berust op het principe van een maximum aan gemak en veiligheid en een minimum aan onderhoud en oponthoud.

Rotterdammertje

Milieuveiligheid

Een ingenieus drainagesysteem werd aangelegd om het grondwater zuiver te houden. De vloeistofdichte bestrating zorgt ervoor
dat bij geknoei de brandstof wegvloeit en per product in ondergrondse tanks wordt opgevangen. Alle milieumaatregelen zijn ook bij de tankautoplaats uitgevoerd. De in een soort broodtrommel geplaatste beveiliging op de vul- en peilpunten voorkomt calamiteiten, terwijl vanuit de shop met elektronische niveaumeters een en ander in de gaten gehouden wordt.

Unieke creatie

De vraag is natuurlijk: hoe ondergaan de klant en de servicemedewerker dit station? Hoe is het onderhoud, werkt alles naar wens? Dat gaan we de komende tijd hier in Rotterdam onderzoeken. En of alles inderdaad gericht is op handig en snel zelf tanken, in de toekomst wellicht zonder uitstappen. Ik kan wel zeggen dat Kreekhuizen het boeiendste project is waar ik in zeventien jaar bij Shell aan gewerkt heb. Vanaf de prille praatschets tot de officiële opening op 7 mei was en bleef het een immense uitdaging.' Aldus de energieke en enthousiaste heer Bena van Shell Nederland Verkoopmaatschappij. Waar eens een grillige krater de omgeving ontsierde, verrijst nu het verkooppunt van de toekomst, een unieke creatie van Frans de la Haye en talloos veel andere toegewijden. Kreekhuizen is zeker voor de lezers van Help! een absolute must. Kom snel eens kijken, al was
het alleen maar voor de gezelligheid.

's Nachts is van een afstand een kosmisch lichteffect boven de luifel waar te nemen.

 

 Terug naar de Koppens pagina

 

 

 

Overgenomen uit de Autokampioen no. 37 - 13 september 1969

 

 Heeft u wel eens eigenhandig getankt? Het is voor een geroutineerde pompbediende een uiterst simpele handeling, maar voor de automobilist die voor 't eerst met zo'n brandstofrevolver moet manipuleren, levert de eigen tankvulling nog wel eens problemen op. Dat blijkt op de benzinestations, die in de nachtelijke uren self – help - service met automatische apparatuur geven. De klanten lezen de instructies soms maar half, stoppen vijf gulden biljetten in de automaat, speculerend op een echter volslagen afwezige kippigheid van de "geldlezer", om dan teleurgesteld te constateren, dat de pomp voor half geld nog geen druppel benzine levert en dan is er ook nog wel eens een enkeling, die voor zijn tientje een onverwacht grote hoeveelheid van vijftig liter krachtvocht krijgt, omdat hij de diesel in plaats van de benzinepomp heeft uitverkoren. Deze slordige tankers zijn echter verre in de minderheid op de 25000 nachtelijke klanten, die zich nu al uit de benzinenood hebben kunnen helpen, dank zij het eerste automatische benzinestation in Nederland, de Shell - pomp bij de Meern aan de autoweg Utrecht - Den Haag, dat op 24 april 1968 door minister Bakker werd geopend. Nu, bijna anderhalf jaar later, zijn er al elf benzinepompen in ons land met een Koppens - automaat en het zal niet lang meer duren of dit aantal zal de dertig hebben bereikt. De nachtelijke service zal dus hand over hand toenemen en daarmee de mogelijkheid, dat automobilisten die normaliter hun tank gezapig laten vullen, zelf nog eens de handen uit de mouwen zullen moeten steken om het levenselixer van hun motor aan te vullen.

  Klik op linkse foto voor folder van automaat

Handelingenreeks
We zijn daarom eens naar zo'n automatisch pompstation gereden om u wegwijs te maken in de handelingenreeks, die u in de eenzaamheid van de nacht moet verrichten om het lage brandstofpeil in uw tank te verhogen. We kozen daarvoor het pionier station De Meern, dat met zijn paraplu-vormig beschermde drie pompeilanden, daarvoor een geschikte gelegenheid bood. Twee daarvan zijn 's nachts verlicht, het rechter voor de benzineleverantie {normaal of super), het linker voor die van dieselolie. De eerste handeling is het kiezen van de pomp met de door u gewenste brandstof: superbenzine, normaalbenzine of dieselolie dus. Het staat er allemaal duidelijk met koeienletters op, maar toch worden er nog vergissingen gemaakt.

 Die dieseltanker had nog het geluk van zijn leven, dat er zich stomtoevallig nog een deskundige in het station ophield, die het abuis tijdig ontdekte en door verwisseling van de tankinhoud de onattente automobilist voor veel trammelant kon behoeden. Op de pomp staat een lichtbak met een viertal instructies, die men in volgorde moet afhandelen:

1. "Slang in de tank plaatsen". niets meer en niets minder. Dus nog geen gedraai aan de ,handel. Alleen de aan de slang bevestigde revolverkop van de haak nemen en deze in uw autotank duwen, nadat men eerst uiteraard de benzinedop heeft verwijderd. Dat metalen onderstuk van de slang blijft wel in de vulopening bungelen.
Nu komt punt 2: "Betalen aan kassa". U laat de auto en de uitgelegde slang even in de steek en spoedt u  naar het pompgebouw, tegen de donkere contouren waarvan het woord kassa hel oplicht. Dit nëon kassabord dient als blikvanger. Dichterbij gekomen ontwaart  u dan vanzelf een tweede kassawoord, in verkleind formaat, boven de kassawand in een portiek.

Linkse foto: De aan de slang bevestigde revolverkop van de haak nemen en deze in uw autotank duwen.

 De kassawand geeft in woord en beeld weer hoe u het geld kunt storten. Maar eerst moet u aan de hand van het benzinepeil in uw tank bepalen voor welk bedrag u kunt bijtanken zonder dat de tank overloopt. Wilt u bijvoorbeeld voor twee tientjes super ontvangen dan krijgt u zo'n 32 liter. U moet dus weten of er voor dit kwantum plaats is in uw tank.

  Gaat er maar dertig liter in, dan sluit de revolver zich automatisch af wanneer uw tank vol is, om te voorkomen dat anders die twee liter op de grond zouden worden vermorst met alle mogelijke brandgevaar van dien. De benzinerobot wil u dan nog wel voor f 1,20 brandstof geven, maar hangt u de haak weer op dan is u dit bedrag aan "fooi" kwijt, tenzij u kort daarna overdag nog eens langs de bemande pomp komt en de exploitant, de heer G. v. d. Wetering, in een zonnige bui aantreft - en we kunnen hem moeilijk in een andere gemoedstoestand voorstellen - dan krijgt u deze fooi alsnog terug. Die robot kan zich immers met zo'n drinkgeld toch niet in de alcohol storten. Hij voedt zich met en prakje elektrische impulsen en om zich te laven heeft hij maandenlang genoeg aan een druppeltje smeerolie.

 Kieskeurig 
U komt dus met de wetenschap bij de kassa, dat u - laten we zeggen - 25 liter kunt tanken. Nu dienen inhoud van portefeuille en portemonnaie te worden geraadpleegd, want de computer is op het gebied van de nervus rerum wat kieskeurig. Voor preutelgeld, maar ook voor lapjes van honderd, blijft hij koud. Hij wil perse guldenmunt, harde rijksdaalders of briefjes van tien. Andere specie of biljetten negeert hij straal. Probeer het dus niet met een briefje van vijf als u niet in het bezit van een tientje bent, want de computer steekt het in zijn metalen vestjeszak en geeft u er geen druppel benzine voor terug. Als u in zo'n geval een vriendelijk briefje schrijft, stuurt de pompbaas u het later wel terug, maar daar heeft u op dat nachtelijk uur geen benzine mee en u veroorzaakt alleen maar wat overbodige administratieve rompslomp.

  Als betaalmiddel alleen dus: guldens, rijksdaalders of tientjes. Deze kunt u kwijt in allerlei variaties, bijvoorbeeld één of meer guldens, één of meer rijksdaalders, of één of meer tientjes, maar ook combinaties hiervan bijvoorbeeld twee gulden, een rijksdaalder en een tientje. Worden deze in de genoemde volgorde gedeponeerd, dan verschijnen achtereenvolgens als tegoed bedragen op de teller f 1,-, f 2,-, f 4,50 en tenslotte f 14,50. De munten en biljetten behoeven niet gloednieuw maar wel gaaf te zijn. Over de muntinworp kunnen we kort zijn. Dat geschiedt als bij alle andere automaten. Er zijn twee gleuven: één voor de guldens en één voor de rijksdaalders. Afbeeldingen van deze muntsoorten staan boven de des betreffende gleuven.

 Voor u aan de geldstorterij begint, moet u zich eerst overtuigen of het apparaat wel werkt. Boven deze munt afbeeldingen bevindt zich namelijk een vakje, dat rood opgloeit als het buiten werking is. Een ander kan dan nog bezig zijn, of u hebt meer gedaan dan u volgens de instructies moest doen, bijvoorbeeld de pomp reeds op "aan" hebben gezet. Het deponeren der bankbiljetten, hoe voortreffelijk ook aangegeven, baart sommigen toch nog zorgen. Eerst moet de schuif geheel worden uitgetrokken. Deze schuif heeft een kiep, waaronder het biljet moet worden geschoven. Toch gebeurt het nog vaak, dat het biljet niet ónder, naar óp de klep wordt gelegd. Ook dan is het weer hommeles in de computerkeet. Resultaat: tientje kwijt en geen benzine. Wij schuiven het er dus onder, met het konterfeitsel van Hugo de Groot naar boven en zodanig, dat de woorden "Tien gulden" precies in de daarvoor bestemde opening komen. Deze woorden zijn namelijk van overwegend belang voor de "geldlezer", of hij het biljet als echt kan accepteren. Ligt het biljet in eerste instantie wat scheef onder de klep, dan kan men het alsnog in de juiste stand brengen door het met twee vingers recht te leggen. Hiervoor zijn in de klep twee vierkante gaten uitgespaard. Ligt het biljet goed, dan kijken de ogen van Hugo de Groot u uit het rechtse vierkantje aan, alsof hij u door het sleutelgat van zijn boekenkist toegluurt. Dan moet de schuif worden ingedrukt en minimaal vijf seconden ingedrukt worden gehouden.

En nu maar afwachten of de "geldlezer" uw tientje in deugdelijke en onvervalste staat heeft aangetroffen: Met beschadigd of vervuild geld behoeft u bij hem niet aan te komen, hij ontvangt alleen banknoten in ordentelijke conditie. Zegt de computer stilzwijgend "ja" tegen uw geld, dan zijn voor u de kassabezigheden ten einde. Gaan we er van uit, dat u van alle drie mogelijkheden gebruik hebt gemaakt en dus achtereenvolgens een gulden en een rijksdaalder hebt ingeworpen en vervolgens uw tientje hebt gedeponeerd, dan staat u thans voor een afleesbaar tegoed van f13,50 genoteerd.

 

     

Zo in details beschreven lijkt het nogal een ingewikkeld ritueel, maar wie zich over een zekere drempelvrees voor het ongewone heeft heen gezet en het eenmaal heeft gedaan, zal het de tweede keer al in enkele seconden kunnen doen met dezelfde routine, waarmede hij een pakje sigaretten uit de automaat haalt. We laten de kassa nu de kassa en kunnen in letterlijke betekenis naar de pomp lopen. Pompinstructie 3 (I en 2 hadden we al achter de rug) luidt: "Pomp op "aan" zetten en tanken". Het contactzwengeltje, dat nog rechtstandig naar beneden hangt op "uit", draaien we nu naar boven op "aan". Dat dit woordje door het veelvuldig gebruik al is ingekrompen tot "an" nemen we op de koop toe.

Door deze handeling geeft de pomp met een rommelend geluid blijk, dat hij uit zijn nachtrust is ontwaakt. We behoeven nu alleen nog maar de haan van de zich reeds in de tankopening bevindende benzinerevolver aan te knijpen en dan spuit nieuw levenssap voor uw motor naar binnen. Een verlossend geluid voor hen, die al op hun laatste druppels benzine reden. Tijdens dit tanken worden door de instromende brandstof de aanwezige {en uiterst brandbare) benzinedampen uit uw tank verdreven. Vuur is onder deze omstandigheden dus uit den boze. Vandaar de op de pomp aangebracht waarschuwing om de motor af te zetten, niet te roken en open vuur te mijden.Terwijl het door u verschuldigde benzinebedrag op de pomp snel stijgt, daalt in hetzelfde tempo uw tegoedbedrag aan de kassa, Wijst de pomp tenslotte f 13,50 aan, dan is uw tegoed gedaald tot 0. De pomp maakt echter geen abrupt einde aan de leverantie. De laatste restjes levert hij in vertraagd tempo af.

       
Het bankbiljet dient onder de klep te worden gelegd Ligt het biljet goed dan kijkt Hugo de Groot u uit het rechtse vierkantje aan. De schuif moet minimaal 5 sec ingedrukt worden gehouden  

Goede reis
U krijgt bij wijze van spreken geen druppel te veel, maar evenmin een druppel te weinig. Dan volgt nog het vierde en laatste punt van de pompinstructie: "Pomp op "uit" zetten en slang ophangen". Het contactzwengeltje wordt nu naar beneden gedraaid, waarna de pomp reutelend zijn toestand van schijndood herneemt en u hangt de brandstofrevolver weer aan zijn haak. U kunt nu de reis weer vervolgen, maar vergeet niet de benzinedop weer op zijn plaats te brengen. Nog de laatste blik op de pomp die afscheid neemt met de verlichte woorden: "Dank u - goede reis".

  De automatische benzinestations zijn te herkennen aan een bord met het opschrift "Self Service 24-6 uur".
Hieruit blijkt dus wel dat deze service alleen in de nachtelijke uren geschiedt. Wij hebben de bijgaande foto's echter hoofdzakelijk op de dag genomen om de situatie overzichtelijker te maken. De apparatuur voor deze zelfbedieningsinstallatie werd ontwikkeld en gefabriceerd door Koppens Automatic International N.V. in 'het Brabantse Bladel, die zijn verkoopkantoor in het Rotterdamse Groothandelsgebouw heeft gevestigd­­. Er zijn momenteel reeds 9 Shell stations met een dergelijke Self service in gebruik ( De Meern, Laren, Veenendaal, Gouwe, Plasmolen, Mierlo, Hoogkerk, Wezep en Deil ) alsmede twee Esso stations. Shell zal binnen enkele maanden een 30-tal stations met deze apparatuur uitrusten; ook van Esso zullen er binnenkort meer volgen. Het Gulf station Meteren wordt eerdaags geïnstalleerd en met Chevron, Fina en Texaco is men nog in onderhandeling.

Linkse foto: Het contactzwengeltje wordt op "aan"" gedraaid.

 De nachtservice van benzinestations was de laatste jaren wat in het gedrang gekomen door overvallen, personeelschaarste en minder gunstige exploitatie. De automatische computerstations hebben echter bewezen dat deze service 's nachts volledig voldoet. Op grond van deze ervaringen heeft minister Bakker dan ook enige tijd geleden in eerste instantie een 50-tal rijkswegstations verplicht 24 uur open te zijn, waarbij dan gebruik mag worden gemaakt van deze installaties. Het station De Meern krijgt gemiddeld per nacht 'zo'n 20 a 25 klanten, gedurende de weekends zelfs wel eens oplopend tot boven de 70. Het meest wordt van het tientje als betaalmiddel gebruik gemaakt. Wie frauduleuze bedoelingen in de zin heeft, of de kluis zou willen kraken, komt van een koude kermis thuis. Op alle ongebruikelijke handelingen reageert het systeem onmiddellijk met alarm. Bij De Meern geschiedt dit met een zwaailicht boven de paraplu en met sirenegeloei. Het duurt in de regel niet lang, dat deze noodseinen door de mannen van een patrouillerende witte Porsche worden opgemerkt en de exploitant uit zijn bed bellen om na te gaan wat er aan de ,hand is. Zo'n escapade komt gemiddeld wel eens per maand voor, maar tot dusver is er nog nooit iets ernstigs aan de hand gebleken. De bijna uitsluitend gunstige ervaringen die men met dit automatische computersysteem heeft opgedaan, zijn dan ook de redenen waarom men een snelle uitbreiding van dit nachtelijk selfservice systeem in de toekomst mag verwachten.

  Het benzinestation De Meern waar tot nu toe zo'n 25000 nachtelijke klanten zich zelf aan brandstof hebben geholpen