DAG 22

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME


Woensdag 15-7-2009      
Vertrek Beuvry   Urenteller 4565h21m
    Vertrek 10:35
  Tussenstop Bassée 11:42 16:21  
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
23 sluis Cuinchy 10:54 11:08 11:20
Afstand 30Km Totale afstand 606Km
Motoruren 02h39m Totaal motoruren 60h58m
Reistijd 02h44m Totale reistijd 73h02m
Aankomst Pont á Vendin 17:58
 
Terug naar dinsdag 14/7  

Verder naar donderdag 16/7

Woensdag morgen 15/7 vertrekken we uit Beuvry. We hoeven geen liggeld te betalen. Er is ook geen stroom en water. Waarschijnlijk is er een stukje van de jachthaven van het VNF, want er staat bij onze boten een bord, dat je maar 36uur mag blijven liggen.
We verlaten Beuvry




    Sluis Cuinchy
Als we bij de sluis Cuinchy komen waar gisteren file was, ligt er helemaal niemand meer. We worden vrij snel alleen geschut en varen door naar La Bassée waar een aanlegsteiger van het VNF is. Ik zet als we bij PK61 het kanaal naar het steiger invaren wel de diepte meter aan want het ziet er niet erg diep uit. Het blijkt zo'n meter diep te zijn dus we bereiken zonder problemen het steiger. Als we er aankomen blijkt er veel jeugd met brommers te staan.
Toegangskanaal naar Bassée Aanleg Bassée    
We besluiten om boodschappen te doen en dan weer verder te varen. Joop blijft voor de zekerheid op de boot. We gebruiken de boodschapkarren van de supermarkt die aan de overkant van het steiger zit, om de boten te bevoorraden en varen na het warm eten weer verder.
  Supermarkt effe een stukje fietsen door Bassée  
De Herfstslag bij La Bassée, ook Slag bij Loos genoemd, was een onderdeel van een groter offensief van de Fransen en de Engelsen in de regio Loos-Artois in de herfst van 1915.

Herfstslag bij La Bassée
Het kanaaltje loopt parallel aan  het hoofd vaarwater en we volgen dan ook het kanaal verder. Bij een spoorbrug iets verderop in het kanaal zijn ze aan het werk en als we daar aankomen, gaan een aantal werklui gebaren dat we terug moeten omdat er verderop geen water staat. We hebben geen borden gezien maar nemen het zekere voor het onzekere en varen terug zoals we gekomen zijn. Als we later de andere ingang van het kanaal passeren is er niets te zien van borden dat je er niet in kan varen. Dit blijft voor ons een raadsel. 

We varen door naar Pont  á Vendin. Ik neem bij Bauvin nog wel de verkeerde afslag en wil richting Lille varen. Gelukkig zien we het op tijd en keren snel om. We varen nu op de Canal de la Deule. Bij PK 49,5 ligt een haventje met een VNF steiger waar we op de foto zijn gegaan voor het toeristen boekje van het VNF. Hier was een mooi steiger met water en elektriciteit. Als we bij het haventje aankomen liggen er nog steeds twee hekwerken voor de haven die met veren dicht worden gehouden. Er zit een groot schip achter ons dus wachten we even met binnen varen. Cor stapt op de kant en trekt één van de hekken met een pikhaak open zodat wij er in kunnen varen Joop kan er dan tussen door, maar Mar moet het andere hek ook open duwen met een pikhaak. In de haven blijkt er geen water te staan. Joop sukkelt naar het steiger, maar ik krijg hem er niet langs. Ik gooi een touw naar het steiger en stopt de motor.

Molecuul naar steiger trekken geen water meer, alles gesloopt    


Joop en Cor trekken onze boot naar het steiger en met moeite draaien we de twee schepen gelijk om, zodat we morgen er nog uit kunnen komen. Ik zit zo in de blubber dat als je aan de schroefas draait, je de schroef niet meer rond krijgt. Joop zal ons er morgen uit moeten trekken, want varen kan ik hier niet. Tevens hebben wij buitenboord koeling en Joop een gesloten systeem. Het water op het steiger is afgesloten en de elektra is verdwenen. Er is een kraan verwijderd en de andere kraan heeft geen knop meer. We gaan op onderzoek uit en vinden in de bosjes een waterput met kranen. Ik kan de hoofdkraan openen en alles begint te spuiten. We reinigen de hele handel, pluggen het gat van de verwijderde kraan af en maken het systeem weer werkend. We laten het water een kwartier doorlopen en vullen de tanken van de boten. We hadden niet veel water meer, want we hadden in Arques voor het laatst getankt.

Gerepareerde aansluiting   prachtige ligplaats Hekken bij de ingang
We maken de boten schoon en hebben hier een heerlijke middag en avond. Cor heeft een taart gekocht die we ons lekker laten smaken.
  Taart??    

Pas op bij het invaren voor de hekken, want er zitten veren op.

 

Terug naar dinsdag 14/7 HOME

Verder naar donderdag 16/7