VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Donderdag 14/7 De eerste boot komt al om 8uur voorbij, dus de sluizen draaien op deze feestdag. We vertrekken om 11:09uur. Bij sluis Menen moeten we meer dan een uur wachten. Een paar honderd meter voor de sluis aan bakboord zijde ligt een tankboot. Er liggen een paar binnenschippers te drijven in de rivier die daar willen gaan tanken. Waarschijnlijk is de rode gasolie hier erg goedkoop.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  Molen bij Wervik Steiger bij Wervik Dode arm bij Wervicq
Voor sluis Menen komen we nog een paar aanlegplaatsen tegen, zoals op bovenstaande foto's te zien is.
click to enlarge   
Na de sluis zien we een mooie vrije aanlegplaats in Menen. Hier kunnen wel een boot of 20 afmeren. We besluiten het stadje Menen te bezoeken. Het weer is erg mooi en de temperatuur erg hoog. In Menen is alles gesloten. Aan de andere kant van de brug ligt Halluin waar alles open is en het erg druk en gezellig is. Zeker de moeite waard om hier af te meren. Er ligt hier ook een grote jachthaven. We drinken wat in het centrum van Halluin in het café du Center.

                                                                                  click to enlarge   Wervik

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Ligplaats in Menen     Rechts is Menen Halluin
Om 17:10 varen we verder zodat we de boot wat kunnen koelen omdat het zo erg heet is geworden. We willen in Kortrijk overnachten. Het water is hier erg smerig. Veel plastic en hele boomstammen. Bij Kortrijk staat een signalisatiebord op de kant met een bord VHF20 en 1800 meter. Wij begrijpen hieruit dat je na 1800 meter je moet melden. Maar het wordt na het bord zo smal dat ze waarschijnlijk bedoelen dat er over 1800 meter via kanaal 20 gecommuniceerd moet worden. Na zo'n 1800 meter staan er rode lichten en er komt een vrachtschip de bocht door. We kunnen dit schip ook voor de rode lichten maar net passeren. We roepen op kanaal20 op en melden dat we bij het steiger in de stad willen overnachten. Ze zetten de lichten op groen en we varen naar de steiger, waar nog twee plaatsen vrij zijn. Dan heeft de Cojo ineens geen stuur meer. Wij leggen snel aan en trekken de Cojo langs de het steiger. Als dit in het smalle stuk was gebeurd met het vrachtschip had het waarschijnlijk niet goed afgelopen. Maar we hebben geluk gehad. 

Ik raad iedereen aan om al voor de stad voor het smalle stuk op kanaal 20 op te roepen of er iets aankomt en anders niet de stad in te varen.

click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
Kaart Kortrijk     Steiger in Kortrijk  
Voordat u bij steiger wegvaart eerst melden op marifoon

Joop heeft een Vetus hydraulische besturing. Vlak voor de hydraulische cilinder zit een automatische terugslagklep. Deze klep bestaat uit een verdeelschuif die in rust door twee veren in het midden van de klep wordt gehouden. Van één van deze veren was een stukje afgebroken en tussen de schuif gekomen. Hierdoor stond de cilinder naar één zijde geblokkeerd. We hebben de klep gedemonteerd en schoongespoeld in benzine waarna het stukje veer er uit kwam. We hebben er toch wel een paar uur werk mee gehad en je heb natuurlijk dat alles onder de hydraulische olie komt te zitten.
's-Avonds een lekkere douche op het steiger. Er zit hier namelijk een wateraansluiting op het steiger en we hebben een slang met douchekop. Het weer is zo mooi dat we tot na twaalven op het steiger kunnen zitten.



Sluis Aank. Invaart Uitvaart
Comines 7   11:44 11:50
Menen 8 12:35 13:42 14:13

 

Motor Uren Molecuul: 3uur 7min
Reistijd: 4uur 27min
Aantal sluizen: 2
Van: Deulemont naar Kortrijk
Urenteller: 3970:44

 

Terug naar woensdag 13/7 HOME Verder naar vrijdag 15/7