30 december

Het gastenboek van Boothobby.nl werkt.

De Molecuul en bemanning wachtende op het voorjaar

 

 


 5 december

Ik ben begonnen aan het logboek 2010.

Bij watersport vereniging Blijdorp (Pietheijnplein) is de helling uit de haven getrokken omdat hij defect was. De foto hiernaast zijn de overblijfselen van de hellingbaan. Ga naar foto van de week om de hellingbaan te zien en de corrosie van de rails.

 


 13 november

Het logboek van 2009 is klaar. Ik ga beginnen met het logboek 2010, dat was een reis via canal des Ardennes. 


 24 oktober
Kattendijksluis (verbinding tussen Antwerpse haven en Schelde)

Het volgende stukje heb ik uit de scheepvaartkrant overgenomen. Wat een verbetering zal het zijn als we met onze jachten niet meer door de Royersluis hoeven te schutten. Hopelijk maken ze ook een wachtplaats op de rivier voor de jachten. We zitten dan nog wel met de Londonbrug bediening om de Antwerpse haven in te komen, maar voor het willemsdok hoef je alleen nog door de Siberiabrug. Kijk ook eens naar het filmpje over de deuren.


In de Kattendijksluis zijn vier unieke houten deuren gemonteerd. Het gaat om de handgemaakte replica's van de oorspronkelijke sluisdeuren. De Kattendijksluis is de oudste sluis in de haven van Antwerpen. Ze werd eind jaren 90 buiten dienst gesteld, maar met de renovatie wordt ze weer in ere hersteld. Hierbij tracht men de historische karakteristieken van de sluis zoveel mogelijk te bewaren. Daarom is er aan het bovenhoofd van de sluis gekozen voor replicaás van de oorspronkelijke houten sluisdeuren.
Aangezien de meeste sluisdeuren vandaag de dag uit staal vervaardigd zijn, was het even zoeken naar een bedrijf dat deze klus kon klaren. De opdracht ging naar een bedrijf uit het Nederlandse Harlingen. De sluisdeuren zijn 90 meter hoog en bijna 14 meter breed. Ze zijn gemaakt aan de hand van tekeningen uit 1934, met hier en daar een aanpassing aan de huidige tijd. Per deur is ongeveer 55 kubieke meter azobéhout gebruikt, een tropische houtsoort die het FSC-label draagt. Na montage van de houten sluisdeuren is in augustus de montage van drie paar stalen sluisdeuren aan het benedenhoofd van de sluis van start gegaan. Hier is voor stalen deuren gekozen omdat deze kant van de sluis meer hinder ondervindt van de getijdenwerking van de Schelde. De Kattendijksluis zal uiteindelijk dienst gaan doen als sluis voor de recreatievaart.

Kattendijksluis wordt gerenoveerd voor de pleziervaart
De Kattendijksluis 2009             De Kattendijksluis 2010

 Klik hier voor de houten binnendeuren voor de Kattendijksluis.

Klik hier voor de stalen buitendeuren voor de Kattendijksluis.  


 2 oktober
Captains dinner bij w.s.v. DeVijfSluizen
.

Kijk ook eens in het fotoalbum van de Vijfsluizen.

 

Meesterkok Piet Hard werken in de keuken
In de rij voor het Dinner Een smulpaap
Een heerlijk Catains Dinner Discjockey Peet
Captains Dinner tafel

 


 september 2010

 



september 2010



Pannenkoeken bakken bij w.s.v. De Vijf Sluizen.




 

Tijdens onze vakantie ontdekten we de volgende auto in een Franse schuur. Dit is wel een watersportsite, maar weet iemand wat voor type auto dit is?

 

De volgend foto maakte ik in het canal des Ardennes van een Nederlandse spits. Wat een stuurmanskunst om zo'n schip de sluis in te varen op dit kanaal. Hij ging een vracht ophalen na de sluizentrap bij een graansilo.

juli 2010


We hebben dit jaar met de Molcuul en Cojo een vaartocht gemaakt naar het canal des Ardennes. Vanuit Rotterdam zijn we de maas opgevaren tot Den Bosch waar we de Zuid Willemsvaart in zijn gegaan. We hebben dit kanaal gevolgd tot het Albert kanaal in Belgie. Daar zijn we naar de Maas gevaren en hebben deze gevolgd tot het Canal des Ardennes net boven Charleville de Mezieres. Via Canal des Ardennes zijn we via het Canal de Saint Quentin naar de Schelde gevaren en via Antwerpen terug naar Rotterdam.
Natuurlijk hebben we weer het een en ander meegemaakt wat ik later in het vaarverslag 2010 zal zetten.

Hieronder een paar foto's van onze reis.

De vluchthaven in de Dordtsekil
Rechts de Cojo onder de Moerdijkbrug.
Links de Cojo en de Molecuul in Den Bosch

 

Links: Namen vanaf de Citadel.

Rechts: Een tunnel in de Meuse.
Links: Canal des Ardennes.

Rechts: Canal de Saint Quentin
 

 



SAMBRE
  afgesloten



juni 2010 

 Ook dit jaar 2010 is de Sambre weer gestremd bij Vadencourt sur l'Oise. Ik heb een mailtje in mei 2010 van de Subdivision de Saint-Quentin gehad met de volgende tekst:

We have always a problem at Vadencourt where the canal de la Sambre à l'Oise is closed. This canal will be opened when the new bridge-canal of Vadencourt will be built.

Dus verlopig ziet het er niet naar uit, dat we de Sambre kunnen gebruiken om vanuit Frankrijk terug te varen naar Belgie.

In 2003 bevaarden we Sambre voor de laatste keer en nam ik de boven en onderstaande twee foto's bij het aquaduct waar nu de problemen zijn. Dat is een prachtige rustige ligplaats.

Voor google maps klik hier:    Vadencourt


Molecuul en Cojo achter sluis Vadencourt 19

Stukje geschiedenis:

Het Canal de Saint-Quentin werd op 28 april 1810 door Napoleon persoonlijk met veel vertoon geopend. De geschiedenis van deze eerste Seine-Scheldeverbinding begint echter al eerder. In de eerste helft van de 18de eeuw begon de Markies van Crozat met de aanleg van een kanaal van de (bevaarbare) Oise bij Chauny, via de Somme bij Saint-Simon naar Saint-Quentin.

Deze verbinding staat bekend als het Canal Crozat of Canal de Picardie. Vanaf 1750 werd de Schelde, die tot dan toe slechts vanaf Valenciennes bevaarbaar was, door middel van dertien sluizen tot Cambrai gekanaliseerd. De verbinding tussen Saint-Quentin en Cambrai strandde echter op het grote hoogteverschil en de bodemgesteldheid, die ook de voeding bemoeilijkten.

In 1768 probeerde ingenieur Laurent deze problemen te overbruggen door een veertien kilometer lange tunnel dwars door het krijtplateau te graven. De werkzaamheden voor dit gigantische project werden na zijn dood echter gestaakt. Daarna gebeurde er, ook door de instabiele politieke situatie, lange tijd niets. Tot Napoleon in 1802 opdracht gaf tot de aanleg van de ontbrekende 52 kilometer, met als voornaamste doel Parijs van steenkool uit het Noorden te voorzien. Hij koos daarbij voor de oplossing van een twintig kilometer lang scheidingspand met twee tunnels, bij Lesdins (1098 meter) en Riqueval (5670 meter), dat wordt gevoed door verschillende riviertjes. Omdat dit toch onvoldoende bleek, werd in 1822 nog een 20 kilometer lang, gedeeltelijk ondergronds voedingskanaal vanuit een zijrivier van de Oise aangelegd, de Rigole du Noirieux. 


 

De Henrique een  Amirante kruiser op de Moezel
bij Traben Trabach in 2009.





Foto:
Arie Leewis

 


1 MEI  2010

Afgelopen week was ik op het Leukermeer. Dit is een zandgat bij Well aan de Maas in Limburg. De camping die aan het meer ligt heeft een aantal ligplaatsen er bij gemaakt en het strandbad is opgeknapt. Tevens is er een mooie botenhelling gemaakt.

 De nieuwe steigers    Liggeld
     
   Helling en zandstrand  

 Op het terras van de jachthaven kwam ik in gesprek met een zeiler die wist te vertellen dat de zuiger die op het meer ligt, de kanten aan het uitdiepen is. Verder vertelde hij dat ze de voorplas richting Well verder gaan vergroten. Deze plas zou dan veel groter moeten worden dan het leukermeer en zou tot Well uitgegraven worden.