Afgelopen weekend ontdekte ik een piepklein gaatje in mijn waterslot. Toen ik er met een hamer op tikte kreeg ik een gat van 2cm². De rest van het waterslot vertoonde geen afwijkingen. Ongeveer 15 jaar geleden hebben wij dit waterslot gemaakt en binnen en buiten laten galvaniseren. Precies waar het water geïnjecteerd wordt is er een gaatje gevreten door 4mm gegalvaniseerd ijzer.
Het slot werkt op de volgende manier. Links worden de uitlaatgassen via een demper in een vierkante pijp geblazen. Bovenin deze pijp is een verbinding met een 2e vierkante pijp die tegen de eerste is aangelast. In deze tweede pijp injecteren we koelwater wat uit de motor komt om de rest van de uitlaat te koelen. De pijp die het water injecteert zit tot halverwege in de vierkante pijp en op die hoogte is een gat ontstaan. Onderin deze pijp is de uitgang naar de watergekoelde uitlaat. Ik had nooit verwacht dat dit zou kunnen gebeuren, omdat de pijp ook inwendig gegalvaniseerd was. Als je in de uitgaande pijp kijkt zie je totaal geen aantasting. Aanstaande zaterdag ga ik hem open slijpen om de rest van de pijp te bekijken.
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
9FEBRUARI
Vandaag het waterslot opengeslepen en bekeken hoe we hem moesten repareren. Het blijkt dat door de werveling die onder het pijpje van de waterinjectie ontstaat, het metaal van de pijp op die hoogte was opgelost. Joop kwam mij helpen, maar de trafo lasmachine die wij gebruikten werkte niet zo goed. Alex een lid van onze vereniging bood mij aan om met zijn lasmachine (gelijkstroom) de reparatie uit te voeren. Hij heeft de wand van de pijp waar hij ingeteerd was, gedubbeld en het gat weer dichtgelast.