FEBRUARI 2007

klik om te vergroten 25 FEBRUARI
Vandaag naar de Maeslantkering in de Waterweg geweest. Deze kering beschermt het achterland tegen hoog water. Als er een voorspelling is dat het water bij Rotterdam 3m boven NAP zou komen, gaat de kering dicht. Omdat Rotterdam een open verbinding met zee moest houden, is er voor deze kering gekozen.
Hiernaast een foto van de maquette die in het bezoekerscentrum bij de kering te zien is. Verder drie foto's van de kering die ik genomen heb van foto's die in het bezoekerscentrum hingen. Voor meer info Maeslantkering
klik om te vergroten

klik om te vergroten

klik om te vergroten


Scharnier
  • grootste bolscharnier ter wereld: 10 meter diameter
  • ondanks grote schaal, een fijnmetaal nauwkeurigheid (tolerantie op 2 millimeter)
  • gewicht bol: 680 ton
  • kan op drie manieren bewegen: horizontaal, verticaal en 'wiegende beweging'.

 

klik om te vergroten klik om te vergroten
 

17 FEBRUARII

Zaterdag hebben we raamrubbers van de Outside vervangen. We moesten de binnenkant van het polyester schoonslijpen omdat er een harde kit op het polyester was geplakt , waarschijnlijk omdat het oude rubber te groot was geweest. Het nieuwe rubber past prima en de ruiten inzetten ging voorspoedig. Het raamrubber hebben we volgens ons bij de volgende zaak goedkoop kunnen kopen.     Quicar
Het is al schemer als we 's-avonds klaar zijn. Onze buurman Gerrit komt  's-middags met een verfbakje water uit een volgboot scheppen. Tevens nog een foto van de betimmering in de Outside waar we ook druk mee bezig zijn.
 
klik om te vergroten klik om te vergroten
   
klik om te vergroten klik om te vergroten
   

18 FEBRUARI

Vandaag heb ik wat plamuur problemen verwijderd bij de Molecuul. De plamuur was gaan scheuren en er was water onder gekomen. Ik heb er na het verwijderen van de oude één componenten plamuur nu epoxy plamuur ingezet. Door de blauwe kleur wordt in de zon het schip zo warm, dat de plamuur scheurt. De vrouwen kwamen 's-middags even kijken of alles goed ging.
Er waren nog twee enthousiastelingen Jan en Chris aan het schuren. Het weer viel tegen naar dat ze voorspeld hadden. Het werd maar 7 graden.

klik om te vergroten

klik om te vergroten klik om te vergroten

10 FEBRUARI

Dit jaar wil ik een elektronische watermeter in mijn boot bouwen. Er zit al een watermeter in de Molecuul, alleen deze werkt met niveaumeting. Ik heb verschillende lengtes RVS pennen in mijn tank gehangen, die zodra ze het water raken een lampje op het dashboard laten branden. Er zijn 5 lampjes, dus vijf pennen in de tank die de status aangeven. Een lange pen die vlak boven de bodem zit, die aangeeft dat de tank leeg is. Zodra deze pen water raakt, gaat het leeg lampje uit. En vier pennen die de status 1/4, 2/4, 3/4 en vol aangeven. >>
Deze gaan aan zodra de pen water raakt. Ik heb de tank geijkt en de pennen zo lang gemaakt, dat ze ook de werkelijke waarde aangeven. Deze meter is erg goedkoop te maken en ik heb de elektronica gebruikt, die ik ook gebruik voor het melden van lekken. (zie elektronica item)
We zetten de meter alleen aan als we willen weten hoeveel water we nog hebben en anders staat hij uit om elektrolyse in de tank te voorkomen. Er zijn wel elektronische schakelingen die een wisselspanning op de sensors zetten, maar als je op onze manier werkt, gaat het ook goed. Werkt al 20 jaar prima.
Nu hebben we een elektronische watermeter gebouwd die het werkelijke verbruik c.q. de voorraad aangeeft. We hebben een flowmeter bij Conrad gekocht die gekoppeld is aan een processor, die de pulsen aftelt van een volle tank. Voorlopig heeft mijn collega Anton die de software heeft geschreven het zo gemaakt, dat er de mogelijkheid is om de voorraad elektronisch op vol te zetten. Je moet dus wel altijd met een volle tank starten om een juiste meting te starten. De flowmeter wil ik tussen de aanzuigleiding van de waterpomp zetten. De voorraad wordt met één cijfer achter de komma weergegeven en komt op een LCD display. In de elektronica is rekening gehouden met het uitschakelen van de spanning in het schip en de voorraad wordt dan ook steeds in een geheugen weggeschreven die als de spanning uitvalt deze waarde een paar jaar kan vasthouden. Als u meer wil weten dan hoor ik het wel.

klik om te vergroten
 

-----------------------------------------------------------

7 FEBRUARI Aantal DAF575 tekeningen toegevoegd en logboek 2006 bijgewerkt.

------------------------------------------------------------

1 FEBRUARI
Vroeger stonden er in ons clubblad van w.s.v. Piet Heijn altijd leuke tekeningen die door Kobus waren getekend. Ik kwam een paar oude clubbladen tegen en heb een paar tekeningen gescand, die ik u niet wil onthouden. (Tekening 5) (zie oktober, november en december  2006 voor Tekening 1, 2 en 3 en januari 2007 voor nr 4. Het kan natuurlijk niet missen wanneer deze tekening in het Clubblad stond.

klik om te vergroten