Home Foto v/d week 2010
Afdrukken E-mailadres
Foto van de week archief 2010
 

 

  



Betonningsvaartuig De Dijle

In juli 2009 kwamen wij het betonningsvaartuig de Dijle tegen op de Schelde bij Antwerpen. Dit betonningsvaartuig is onderdeel van de Vlaamse Vloot en wordt beheerd door de afdeling Vloot (AV). Het schip wordt gebruikt om de betonning op de Wester en Zeeschelde te onderhouden. De veilige vaarroutes, obstructies en ondiepten worden door de AV gemarkeerd doormiddel van 273 boeien of tonnen. Betonningsvaartuig De Dijle uit Antwerpen gebouwd-1969 Lengte-40,5m Diepgang-2,5m Aantal bemanningsleden 5





Het Delwaidedok in Antwerpen

 

Het Delwaidedok in de Antwerpse haven aan het Kanaaldok B2. Het dok is met de Schelde verbonden via de Berendrecht- en de Zandvlietsluis. Het dok werd gebouwd tussen 1974 en 1981 en is genoemd naar Leo Delwaide (1897-1978) die onder meer oorlogsburgemeester van Antwerpen en nadien havenschepen was. Het dok is 2200 m lang en 300 m breed aan de landzijde en 350 aan de kanaalzijde. Ze is 12,50 meter diep. De kaailengte van het Delwaidedok bedraagt aan beide zijden circa 2 kilometer (4,7 km kaailengte in totaal). De noordelijke kaai bestaat uit een steenkoolterminal en een containerterminal van DP World, terwijl de zuidelijke kaai sinds medio 2004 volledig in handen is van een 50/50 joint venture van PSA-HNN en MSC. Deze containerterminal, de MSC Home Terminal, behoort door zijn kaailengte tot één der grootste containerterminals ter wereld. Het Delwaidedok is praktisch uitsluitend voor containervervoer.



Long aan de Somme

     

In 2005 stranden we door een stuwbreuk bij Long aan de Somme. Door het slechte weer was er een stuw gebroken en konden we niet naar Sint Vallerey varen. Een prachtige vaartocht naar de Somme in Frankrijk. Lees het verslag van 2005.

Foto's gemaakt op 4/7/2005


 

Patrouilleboot van de kustwacht de "Zeearend"

Bruto tonnage 245 Ton

Bouwjaar 2002

Lengte 42,8 meter

Breedte 7,15 meter

Diepte 3,77 meter

IMO nummer 9226852

 Zeearend
De handhavingstaken zijn:

De algemene politietaak.

De douanetaak.

Controle op de visserij.

Controle op het milieu.

Controle op het scheepvaartverkeer.

Controle op de uitrusting van schepen.

Controle op de olie- en gaswinning op zee. Op het Nederlands deel van de Noordzee staan wel125 boorplatformen en tegenwoordig ook windmolenparken. Platformen moeten er voor zorgen dat er geen olie in zee komt. Scheepvaart mag niet te dichtbij de platformen en windmolenparken komen.

Grensbewaking. (Deze taak wordt uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee)



Schepen die gebruikt worden voor het opspuiten van 2e Maasvlakte

  Sleephopperzuiger
Volvox Terranova
     
   

Gebouwd bij IHC Holland NV., Kinderdijk, bouwnummer 1214

Van: Sleephopperzuigers Volvox Terranova B.V., Rotterdam.

Beheer: Van Oord B.V., Rotterdam

Brt: 19994, l x b x h = 164.10 - 29.00 - 12.80 mtr.

Foto's gemaakt door A.Leewis


   Sleephopperzuiger de Oranje

IMO-nummer: 9263904

Land: Cyprus

MMSI-nummer: 210381000

Lengte: 156.0m

Breedte: 28.0m

Brutotonnage 18.091 ton

Bouwjaar: 2004

Werf: MERWEDE SHIPYARD Hardinxveld Giessendam - NEDERLAND

MANAGER / EIGENAAR WESTMINSTER DREDGING Fareham - U.K.

 


 

 Hopperzuiger de Cristóbal Colón
 

Jan De Nul Group één van de grootste spelers in de baggersector.
 Het bedrijf bezit de grootste sleephopperzuiger: de Cristóbal Colón met een draagvermogen van 78000 ton.

De capaciteit van deze Megazuiger is 46000 m3, wat overeenkomt met 2500 volgeladen vrachtwagens, goed voor een rij van 60 kilometer. Het geinstalleerd diesel vermogen bedraagt 41.500 kW. Met een deadweight capaciteit van 78000 ton en een maximale baggerdiepte van 155 meter, is de “Cristóbal Colón” absoluut de grootste in haar soort.

Het schip is gebouwd op de “La Naval” Shipyard in Sestao in Spanje. Veel equipment en systemen zijn door Nederlandse en Belgische bedrijven toegeleverd. De “Cristóbal Colón” heeft een lengte van 223 meter en een breedte van 41 meter. De diepgang van het schip op baggermerk is ruim 15 meter.

     
     
     

 


De Valerie

 

Dit voor mij speciaal werkscheepje passeerde ons op de DordtseKil.
Volgens het bordje voorop 18m lang 4,30m Breed en weegt 40Ton.

 

november 2010 


 Hellingbaan w.s.v. blijdorp.

Na het uit de hellingbaan lopen van de hellingwagen, is de helling boven water gehaald.