Home DAF575 in Molecuul
Afdrukken E-mailadres

 

DAF 575 DIESELMOTOR IN MOLECUUL




Op deze homepage heb ik een aantal gegevens verzameld van de DAF 575 dieselmotor.

Wij hebben in 1980 een DAF575 uit een vrachtwagen gereviseerd en gemariniseerd voor het motorjacht de Molecuul welke in 1981 gebouwd werd bij de Altena werf.

 Ophalen oude DAF575  Gereviseerde DAF575


We hebben alle lagers, pakkingen, zuigers, zuigerveren en keringen voor nieuw vervangen. Om de motor te mariniseren hebben we een originele watergekoelde uitlaat voor de DAF575 gekocht, de compressor vervangen voor een losse aandrijfas, het vliegwiel verzwaard en een demperplaat gemonteerd, een aanbouwplaat op het vliegwielhuis geplaatst, een Paragon keerkoppeling gemonteerd, drie koelers geplaatst waarvan twee oliekoelers en één waterkoeler.

Nieuwe zuigers  In de lak


  En hier moet hij nog ingebouwd worden



De motor drijft een losse Jabsco waterpomp aan, die het water levert voor de losse koeler welke de koelvloeistof van de motor koelt. We hebben twee dynamo's gemonteerd van 24Volt. Deze twee dynamo's voeden een geheel gescheiden elektrische installatie van 24V=. De 1e installatie is voor het boordnet en de 2e is voor de startmotor en de boegschroef.

Op deze homepage staan de gegevens van de DAF575 type DD en DS. Het verschil tussen deze twee motoren is dat de DS een turbocompressor heeft. Daar waar de gegevens van de twee motoren gelijk zijn, staat alleen de waarde van de DD uitvoering.

Alle gegevens komen uit literatuur van DAF, maar ik kan niet instaan dat deze gegevens verouderd zijn of dat mijn tekst fouten bevat.



     


De DAF-dieselmotor is het resultaat van een meer dan 25-jarige ervaring op het gebied van dieselmotoren. Zowel de toepassing van speciale materiaalsoorten als de moderne fabricagemethoden hebben geleid tot een uitzonderlijk hoge kwaliteit en nauwkeurige afwerking, waardoor een uitermate betrouwbare krachtbron met een zeer lange levensduur wordt verkregen. 


 Motor bij Altena in de Molecuul hijsen  Hij is binnen


  Inbouwen DAF575  




Motorblok en cilinderkop.

Het robuust geconstrueerde gietijzeren motorblok is tot onder de krukashartlijn doorgetrokken Verwisselbare droge cilindervoeringen van bijzonder slijtvast materiaal garanderen zowel een minimale slijtage als - uiteraard - een ongevoeligheid voor aantasting door het koelwater. Ook de cilinderkop is van gietijzer, waarin speciale uitlaatklepzittingen zijn geperst. De inlaatkleppen zijn van genitreerd chroommolybdeenstaal vervaardigd, terwijl voor de uitlaatkleppen gebruik is gemaakt van siliciumchroomstaal met een stellietlaag op de schotelranden. De gietijzeren klepgeleiders zijn uitwisselbaar. 



 

In diverse motorbootbladen zijn er vragen geweest over de carterontluchting van de DAF. Rechts op de foto is te zien hoe wij de afzuiging van de carterdampen hebben opgelost. De originele carterontluchting hebben we met de uitgang naar boven gemonteerd en daarop een verchroomde pijp aangesloten die met zijn schuine buisingang voor het luchtfilter hangt.

 

Alle carterdampen worden door de luchtinlaat de motor weer ingezogen en de machinekamer blijft brandschoon. Deze foto is genomen als de motor al meer dan 20 jaar gedraaid heeft. Op de onderstaande foto is de aansluiting van de carterontluchting goed te zien.

 




Machinekamer

 Molecuul

     

Zuigers.

Bij de aluminium zuigers is een toroidale verbrandingskamer in de zuigerbodem uitgespaard. De opmerkelijke vorm van deze verbrandingskamer brengt de binnenstromende lucht in een zeer intensieve werveling, waardoor een zeer intensieve vermenging met de geïnjecteerde brandstof wordt verkregen, wat resulteert in een bijzonder gunstig verloop van het verbrandingsproces De zuigers zijn voorzien van 3 compressieveren en 2 olieschraapveren, waarvan er één olieschraapveer onder de zuigerpen is geplaatst. De bovenste compressieveer is verchroomd, waardoor een belangrijke bijdrage tot een minimale cilinderslijtage is verkregen.


Lagerwerk.

De krukas is met zijn contragewichten als één geheel gesmeed uit gelegeerd staal. Alle krukaslagers zijn uitgevoerd als losse stalen schalen met loodbronzen voeringen die van een indium-deklaag zijn voorzien.


Distributie.

Voor de distributie is gebruik gemaakt van tandwielen, die eerst gehard en nadien geslepen zijn. Bovendien zijn zij ruim bemeten, wat een geruisloze rustige loop en een hoge levensduur bevordert.


   Daf 575 incl. Paragon koppeling in de Molecuul.